הצע”ח פרטיות (נפרדות) של ח”כ יחימוביץ’ וזנדברג שהוגשו היום: הצעת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון – ביטול המאגר הביומטרי)

חברות הכנסת שלי יחימוביץ’ ותמר זנדברג הגישו ב- 4 במאי 2015 שתי הצעות חוק פרטיות (נפרדות) העוסקות באותו הנושא: הצעת חוק פרטית – הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע (תיקון – ביטול המאגר הביומטרי), התשע”ה – 2015.

בדברי הסבר להצעת החוק של ח”כ יחימוביץ (פ/408/20) נאמר כי “חקיקת חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע, התש”ע – 2009, עוררה מחלוקת בקרב הציבור. החוק העלה שאלות רבות בדבר הגנה על זכויות היסוד של הפרט, בדגש על המחיר הכבד שעלולים לשלם האזרחים שפרטיהם ייכללו במאגר המידע שיוקם מכוחו אם המאגר ייפרץ, כפי שצופות מרבית התחזיות על רקע התופעה הכלל עולמית של פריצות לאתרים מאובטחים.

“בפריצות שהיו למאגרים עד כה, דוגמת הפריצה למאגר מרשם האוכלוסין, נחשפו לא פעם פרטים אישיים או מידע רגיש. מקרה חשיפת פרטי כרטיסי האשראי שאירע בעת האחרונה על ידי פצחן מחוץ לישראל, מחזק את הטענות בדבר הסיכון הרב הטמון בקיום מאגרי מידע.

“במקרה של מאגר מידע ביומטרי, ההשלכות של חשיפת מידע או שימוש לרעה במידע עלולות להיות חמורות בהרבה עקב רגישותו הרבה של המידע ולאור העובדה כי בשונה מפרטי כרטיס האשראי, זהו מידע שלא ניתן להחליפו.

“כמו כן, קיום המאגר מעלה שאלות בדבר גניבת זהות וזיוף טביעת אצבע, שלהם עשויות להיות השלכות בלתי הפיכות.

“לאור האמור, מוצע לקבוע כי יש לבטל את הקמת מאגר המידע. יש לציין כי בהכנתו העתידית של החוק המוצע, יבוטלו במקביל לפרקים ד’ ו-ה’ הסעיפים השונים בחוק המתייחסים לקיומו של המאגר”.

הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השמונה-עשרה על ידי חבר הכנסת איתן כבל וקבוצת חברי הכנסת (פ/4191/18), על שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת ניצן הורוביץ וקבוצת חברי הכנסת (פ/585/19), על ידי חברי הכנסת איתן כבל וקבוצת חברי הכנסת (פ/1485/19) ועל ידי חבר הכנסת דב חנין וקבוצת חברי הכנסת (פ/2349/19) ועל שולחן הכנסת העשרים על ידי חברת הכנסת תמר זנדברג וקבוצת חברי הכנסת (פ/106/20).

כאמור, הצעת החוק של ח”כ תמר זנדברג וקבוצת חברי הכנסת (פ/106/20) הוגשה גם היא ב- 4.5.2015 והיא זהה בתוכנה להצעתה של ח”כ יחימוביץ’.