הפרוטוקול המושחר של התקשרות בפטור ממכרז של משרד ממשלתי בכיר

מערכת מנו”ף (מערכת ניהול ופרסום מכרזים ופטור ממכרז) של משרד האוצר/החשכ”ל /מינהל הרכש הממשלתי מהווה מערכת לניהול ופרסום התקשרויות של המשרדים במסגרת של מכרז או בפטור ממכרז. באתר עצמו נכתב בין היתר כי “המערכת שודרגה בעקבות הרפורמה בתקנות חובת המכרזים בשנת 2009 במטרה לתת מענה לדרישות התקנות ולאפשר את קיום חובות דיווח ופרסום באתר האינטרנט הממשלתי אודות התקשרויות משרדי הממשלה ויחידות הסמך.

“מטרות המערכת: מתן מענה טכנולוגי לדיווח, אישור ופרסום מכרזים כנדרש בתקנות חובת המכרזים; ייעול התהליך של הגשת בקשות לפטור ממכרז לוועדת הפטור המרכזית באוצר והמעקב אחריהן; שיפור התיעוד של החלטות הוועדות המשרדיות (ועדות מכרזים, ועדות פטור) והמעקב של צוות הבקרה באגף החשב הכללי על עבודת הוועדות המשרדיות; הגברת השקיפות לציבור בנושא הרכש הממשלתי (פרסומי מכרזים, פטור ממכרזים וכדומה)”.

במהלך השנים הרבות בהן אני כותב כאן באתר על פטורים ממכרז המתפרסמים במערכת מנו”ף והקשורים לנושאים המסוקרים באתר שלי נתקלתי במספר מצומם יותר של פרוטוקולים מושחרים. בדרך כלל היה מדובר בנושא של שיתופי פעולה וייצוא של ידע וטכנולוגיה בתחום החקלאות.

לא-מכבר התפרסם פרוטוקול מושחר נוסף. הפרוטוקול של וועדת המכרזים המשרדית עוסק ב”קבלת שירותי תחזוקה למערכת X” ומדובר בהתקשרות בפטור ממכרז שהיקפו קצת יותר מ- 20,000 ₪ והוא מהווה התקשרות המשך של התקשרויות מהשנים הקודמות. ספרתי 27 השחרות של מלים/משפטים שלמים בפרוטוקול זה. למרות שהפרוטוקול המושחר מתפרסם במערכת מנו”ף אני נמנע כאן מפרסום באיזה משרד ממשלתי בכיר מדובר. בפני וועדת המכרזים המשרדית הופיע נציג אגף ביטחון של אותו משרד. שמו מוזכר בפרוטוקול המושחר אולם החלטתי להימנע מאזכורו כאן.

לבקשת היחידה המקצועית באותו משרד ממשלתי צורף מכתב לפיו, מטעמי אבטחה וסודיות אין אפשרות לפרסם במערכת מנו”ף את הכוונה להתקשר עם החברה כספק יחיד ולפיכך לא ניתן לפרסם את הדיווח על פרטי ההתקשרות.

לשאלת חברי וועדת המכרזים כיצד נערכת הבחירה להתקשרות עם החברות השונות השיב נציג אגף ביטחון של אותו משרד כי המערכות נבחרות לפי איום הייחוס ובהתאם לצורך אבטחתי למענה לאיומים הקיימים וזאת בהתאם למערכות הקיימות בשוק וברשות כל חברה. לדבריו, חשיפת האמצעים עלולה לפגוע במשרד ופרסום ההתקשרות עלולה לחשוף את המשרד להתקשרות מצד גורמים מבחוץ. לפיכך אין לפרסם את ההתקשרות.

לדבריו, על אף החלטות קודמות בעניין ההתקשרות עם חברת מסויימת (ששמה מופיע בפרוטוקול ולא הושחר משום-מה), עמדת אגף הביטחון ורע”ן אבטחת מידע במשרד זה היא שלאור הערכת סיכונים מחודשת שנערכה, פרסום פרטים על עצם ההתקשרות עם אותה חברה “עלולה לחשוף את המשרד בפני [מושחר] (…) אין לפרסם פרוטוקול זה מבלי להשחיר את המידע שחשיפתו עלולה להוות סיכון עפ”י הערכת אגף הביטחון”.

בסופו של דבר אישרה וועדת המכרזים את בקשת ההתקשרות בפטור ממכרז.

נותר לתהות מדוע לא הושחר גם שמה של אותה חברה המופיע באחת השורות הראשונות של עמוד מס’ 3 בפרוטוקול ישיבת וועדת המכרזים. חיפוש פשוט במערכת מנו”ף אחר אותו משרד ממשלתי כ”גוף המפרסם” ושמה של אותה חברה כ”שם הספק” מספק את פרטי כל ההתקשרויות הקודמות באותו נושא בדיוק – ללא כל השחרה.