העליון ידון בתחילת ספטמבר בעתירה של הדואר והיו”ר נגד שרי התקשורת ואחרים

ב- 7.9.2023 ידון בית-המשפט העליון (כבוד השופטות והשופט יצחק עמית, גילה כנפי-שטייניץ ורות רונן) בעתירה [בג”ץ  5474/23] של חברת דואר ישראל ושל היו”ר מישאל וקנין נגד הדחתו מהתפקיד.

העתירה היא נגד שר התקשורת שלמה קרעי, השר לשיתוף פעולה איזורי דוד אמסלם, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’, רשות החברות הממשלתיות והיועצת המשפטית לממשלה עו”ד גלי בהרב-מיארה.

הצדדים הגישו לעליון “בקשה מוסכמת מטעם הצדדים להארכת מועד ולהעברת העתירה לדיון בפני הרכב”.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

נמחקה עתירה של מד”א לעליון נגד שר התקשורת

בית-המשפט העליון בשיבתו כבית-משפט גבוה לצדק מחק (16.7.2023) עתירה למתן צו על תנאי של אגודת מגן דוד אדום נגד שר התקשורת, הועדה הבין-משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חרום, מצוקה ורווחה, שר הבריאות, מנכ”ל משרד הבריאות ומשרד הבריאות וכן נגד איחוד הצלה ישראל 1221.

בפסק הדין [בג”ץ  6316/21] של כבוד השופט דוד מינץ (איתו ישבו בהרכב כבוד השופטים יוסף אלרון ויחיאל מאיר כשר) נאמר בין היתר:

“בעתירה שלפנינו התבקש ביטול המספר המקוצר שהוקצה על ידי משרד התקשורת למשיבה 6 (איחוד הצלה).

“ברקע לעתירה ובבסיס לה עומדת החלטה משנת 2010 להקצות מספר טלפון מקוצר לאיחוד הצלה (1221). הקצאה זו נעשתה בעקבות המלצת הוועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום, מצוקה ורווחה. בעניין זה ניטשה מחלוקת עזה בין העותרת לבין איחוד הצלה. עתירה שהוגשה בעבר בעניין ההקצאה נמחקה, לאחר שהובעה עמדת משרד הבריאות על פיה יש מקום לבטל את ההקצאה ונדרשה בחינת מחודשת בסוגיה על ידי משרד התקשורת. לאור הצורך בבחינה נוספת, נקבע כי אין טעם להותיר את אותה עתירה תלויה ועומדת (בג”ץ 7628/19 מיום 4.3.2020).

“לאחר שניתנה המלצה נוספת מטעם הוועדה ביום 20.7.2021 להותיר את ההקצאה על כנה, ובעקבותיה החלטת שר התקשורת מיום 9.8.2021 שלא לבטלה, הוגשה העתירה שלפנינו בה נטען כי הקריטריונים להקצאת מספר מקוצר אינם מתקיימים בעניינה של איחוד הצלה; כי המלצת הוועדה ובעקבותיה החלטת השר ניתנו ללא הנמקה בהליך שנפלו בו פגמים שונים, מבלי שניתנה למד”א זכות טיעון כנדרש ובניגוד למדיניותו של משרד הבריאות המתנגדת לריבוי מוקדי חירום; וכי ביטול המספר המקוצר נחוץ על מנת למנוע נזק לציבור, שכן איחוד הצלה מפרסמת את המספר המקוצר שהוקצה לה באופן המטעה את הציבור ותוך הפרת הוראות חוזרי מנכ”ל של משרד הבריאות.

“מנגד טענה איחוד הצלה בתגובתה המקדמית כי מדובר בהקצאה שנעשתה כדין, בהתאם לקריטריונים שנקבעו ולהוראות חוזרי המנכ”ל וכי אין יסוד לטענות מד”א נגד התנהלותה. בתגובתם המקדמית לעתירה טענו משיבים 5-1 כי עמדתו העדכנית של משרד הבריאות היא כי יש לבטל את הקצאת המספר המקוצר לאיחוד הצלה, וכי בכוונת משרד הבריאות לפנות מחדש לוועדה בבקשה לבטלו.

“אולם לאחר עדכון זה, הוגשו הודעות מעדכנות נוספות בהן נאמר כי טרם התגבשה עמדה סופית של משרד הבריאות בעניין. כן צוין דבר קידומו של הליך חקיקה שמטרתו להסדיר את פעולתו של מוקד חירום רפואי לאומי, שעשוי להיות בעל השפעה גם על עניינה של העתירה.

“במהלך הדיון שהתקיים בעתירה ביום 21.11.2022 נטען על ידי המשיבים כי בשל חילופי הממשלה באותה תקופה, גיבוש עמדת משרד הבריאות בסוגיה עוד צפוי להתעכב. לפיכך, בתום הדיון בעתירה ניתנה החלטה על פיה, בין היתר בהינתן גם העובדה שהצעת חוק מוקד חירום טלפוני, התשפ”ב – 2022 מונחת על שולחן הכנסת, אין מקום להכריע בגורל העתירה וניתנה למשיבים הוראה לעדכן בהתפתחויות בנושא.

“ביום 28.5.2023 הוגשה הודעה מעדכנת נוספת מטעם המשיבים על פיה הסוגיה הובאה לפני שר הבריאות אשר לאחר קיום ישיבה והידרשות למכלול הטענות והשיקולים הצריכים לעניין, מצא לנכון לקבוע תקופת מבחן בת שנה, עד ליום 1.6.2024, אשר במהלכה משרד הבריאות יבחן באופן קפדני את עמידת איחוד הצלה בהוראות חוזרי המנכ”ל הרלבנטיים וזאת לצורך גיבוש עמדתו ביחס להקצאת המספר המקוצר. צוין כי לעמדת השר, הקפדה על קיום הוראות חוזרי המנכ”ל תסייע להפיג את החשש מפני הותרת המספר המקוצר על כנו ובד בבד תאפשר את המשך פעילותה של איחוד הצלה תוך שיפור שיתוף הפעולה שלה עם מד”א.

“עוד צוין כי ביום 7.5.2023 החליטה ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בקריאה הטרומית בהצעת חוק מוקד חירום טלפוני, התשפ”ג – 2023 של חה”כ משה גפני (פ/1973) [הצעת חוק מוקד חירום טלפוני 2023], בכפוף לכך שהמשך הליכי החקיקה יקודמו בהסכמת משרד הבריאות ומשרד האוצר בתיאום עם משרד המשפטים. כן הוחלט כי הצעת החוק תוחזר לדיון בוועדת השרים לפני קריאה ראשונה.

“בתגובה להודעה זו טענה איחוד הצלה כי העתירה מיצתה את עצמה ודינה להידחות. היא הדגישה כי היא עומדת בהוראות הדין ובהוראות חוזרי המנכ”ל השונים ככתבן וכלשונן וכי מד”א היא זו אשר מפרה את הוראות חוזרי המנכ”ל. היא הוסיפה כי אין הצדקה להותיר על כנה עתירה תלויה ועומדת שמאיימת לבטל את המספר המקוצר שהוקצה לה כדין כבר בשנת 2010.

“מד”א מנגד טענה כי בשלה העת למתן צו על תנאי בעתירה, שכן לא קיים יסוד להקצאת מספר מקוצר לאיחוד הצלה. מד”א הוסיפה כי איחוד הצלה ממשיכה להשתמש במספר שהוקצה לה באופן שמטעה את הציבור ואף עושה שימוש לרעה במספר המקוצר כדי לקדם את מטרותיה. מד”א טענה כי מתן צו על תנאי נדרש גם על מנת להבטיח שלא יתאפשר לאיחוד הצלה “לנצל” את תקופת החסד שניתנה לה במסגרת “תקופת המבחן”. מכל מקום נטען כי קידומה של הצעת חוק מוקד חירום טלפוני 2023, שמשמעותה קיום מוקד טלפוני רפואי אחד, אינו גורע מהעתירה אלא תומכת בה. אין גם שחר לטענות איחוד הצלה באשר ליישום הוראות חוזרי המנכ”ל על ידה, ולא בכדי משרד הבריאות סבור כי יש לבחון בקפדנות את עמידתה של איחוד הצלה בהוראות חוזרי המנכ”ל ולא דרש לערוך בחינה דומה ביחס למד”א.

“הנה כי כן, המחלוקת בקשר לסוגיית הקצאת המספר המקוצר איננה קרובה לסיומה. עמדת משרד הבריאות בסוגיה איננה החלטית. לפרקים נשמעת עמדה נחרצת על פיה בכוונת משרד הבריאות לפעול לביטול ההקצאה, ולפרקים נשמעת העמדה כי הנושא עומד לבחינה. הדעת אינה נוחה מהתנהלות כגון זו. אולם שעה שניתנה בעת הזו, החלטה המורה על “תקופת מבחן” במהלכה תִבַחן עמידתה של איחוד הצלה בהוראות חוזרי המנכ”ל הרלבנטיים, ולאחריה יגבש שר הבריאות את עמדתו ביחס לסוגיה, ונוכח התקדמות הליכי החקיקה, הרי שחל שינוי במצב הדברים מאז שהוגשה העתירה ויתכן שיחולו שינויים נוספים בעקבות החלטה שתתקבל בסוף התקופה האמורה.

“במצב דברים זה, לאור ההתפתחויות שתוארו לעיל, אין מקום להותיר עתירה זו על כנה. טענת מד”א כי יש להותיר את העתירה תלויה ועומדת בעת הזו עד תום “תקופת המבחן” על מנת להבטיח כי איחוד הצלה לא תעשה שימוש לרעה ב”תקופת חסד” זו שניתנה לה, איננה מצדיקה הותרת העתירה תלויה ועומדת. ההחלטה המינהלית-שלטונית העומדת על הפרק היא ההחלטה על הקצאת מספר מקוצר, ולא התנהלות כזו או אחרת של איחוד הצלה.

“העתירה נמחקת אפוא, תוך שמירת טענות הצדדים במלואן. אין צו להוצאות”.

* הנושא עלה במספר ידיעות שפירסמתי כאן באתר בשנים קודמות.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

לבקשת פלאפון נמחקה עתירה שלה נגד משרד התקשורת

ב- 16 ביולי 2023 הודיעה חברת פלאפון תקשורת לבית-המשפט העליון כי היא מבקשת למחוק ערעור על פס”ד בעתירה מינהלית שהגישה נגד משרד התקשורת [עע”מ  5063/20]. באותו היום אושרה הבקשה והעתירה נמחקה.

 ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■

שר התקשורת ומשהת”ק ביקשו ארכה למתן תשובה על עתירה של גולן טלקום

שופטת בית-המשפט העליון רות רונן נענתה לבקשה של שר התקשורת ושל משרד שהגישה נגדם חברת גולן טלקום.

“מבלי שנעלמה מעיניי התנגדות העותרת, המועד להגשת תגובה מקדמית מטעם המשיבים מוארך בזאת עד ליום ג’, 5.9.2023. מצופה כי לא יוגשו בקשות נוספות לארכה”, כתבה השופטת בהחלטה מיום 26.7.2023.

■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■