העליון הורה לממשלה לקיים “דיון ענייני” בנושא מינוי שני בכירים לראשות הרשות השנייה לטלביזיה ולרדיו והמועצה לשידורי כבלים

בית-המשפט העליון הורה לממשלה לקיים “דיון ענייני” בנושא מינוי שני בכירים לראשות הרשות השנייה לטלביזיה ולרדיו  ולמועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין וזאת לא יאוחר מיום 14 במארס 2021.

מדובר בעתירה של הצלחה – תנועה לקידום חברה הוגנת נגד שר התקשורת, משרד התקשורת, ממשלת ישראל, היועץ המשפטי לממשלה ושני משיבים פורמליים: מישל קרמרמן-דקל ו- ניר שוויקי.

עתה הגישה התנועה בקשה לפי פקודת ביזיון בית-משפט.

כבוד השופט ניל הנדל כתב בהחלטה [בג”ץ 1257/20] שניתנה ביום 4.3.2021:

“בפסק הדין מיום 13.1.2021 הורינו למשיבים ‘לנקוט בצעדים הנדרשים לקיום דיון בממשלה’ באישור המינויים שבמוקד העתירה – כאשר, ‘דיון זה, לגופם של המינויים, יתקיים בהקדם – ולכל המאוחר בתוך 30 יום ממועד מתן פסק דיננו’. ברם, מתברר כי הדיון שהתקיים בפועל התמצה בשאלה המקדמית האם ראוי לדון במינויים האמורים בתקופת הבחירות. זאת, כפי שנמסר מלשכת ראש הממשלה, מתוך הנחה כי דיון זה ממלא אחר הצו המוחלט – ותוך הדגשה ‘שאם ‘בית-המשפט הנכבד יחליט לחייב דיון יותר ספציפי – הממשלה כמובן תקיים את הצו’.

“לטעמנו, מהות הסעד – דיון ענייני לגופם של המינויים, להבדיל מדיון מקדמי בשאלה האם יש לדון באישור המינויים בתקופה זו – עולה בבירור מפסק הדין, כפי שסברו גם היועץ המשפטי לממשלה וראש הממשלה החלופי.

“מכל מקום, נוכח העמדה שהביא היועץ בשם לשכת ראש הממשלה, לא מצאנו לפעול לפי פקודת בזיון ‘בית-משפט – אלא להסתפק בהבהרה כי פסק הדין אכן חייב את הממשלה לדון לגופם של שני המינויים המדוברים, על יסוד הקביעה כי ‘העיתוי’ אינו מהווה מחסום לכך, מן הטעמים שפורטו בפסקה 3 לחוות דעתי ובפסקה 6 לחוות דעת חברי, השופט י’ עמית.

“בקשת העותרת מתקבלת, אפוא, במובן זה שעל משיבים 1-5 לפעול כאמור בפסקה 2. זאת, לא יאוחר מיום 14.3.2021, כעמדת היועץ המשפטי לממשלה. המדינה תישא בהוצאות העותרת בבקשה הנוכחית, בסך 3,000 ₪”.

כבוד השופט דוד מינץ הביע הסכמתו לדברי הללו.

כבוד השופט יצחק עמית הביע הסכמתו ואף הוסיף דברים משלו: “בפסק הדין מיום 13.1.2021 ניתן צו מוחלט המורה למשיבים כלהלן: ‘לנקוט בצעדים הנדרשים לקיום דיון בממשלה באישור מינוי משיבה 6 לתפקיד המנהלת הכללית של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ובמינוי משיב 7 לתפקיד יושב ראש הועדה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין. דיון זה, לגופם של המינויים, יתקיים בהקדם – ולכל המאוחר בתוך 30 יום ממועד מתן פסק דיננו’.

“על מנת להסיר ספק, הוספתי והבהרתי: ‘דומה כי הגיעה העת לסיים את ה’סאגה’ הבלתי נגמרת בעניינה. לא למותר לציין כי עד עתה לא ניתן על ידי המשיבים כל נימוק מדוע לא הובא מינויה של המשיבה 6 לאישור, על אף שתפקיד מנכ”ל הרשות השנייה אינו מאויש במינוי קבע מאז שנת 2014. בהיעדר תשובה של המשיבים לגופה של העתירה הראשונה, בהיעדר תשובה לגופה של העתירה השנייה ובהיעדר תשובה לגופה של העתירה דנן, ממילא איננו נדרשים לטענת העותרת כי השיהוי והסחבת באישור המינוי מעלים ‘חשש כבד לשיקולים זרים’.

“לנוכח דברים מפורשים אלה, תמיהה היא הכיצד ניתן לפרש את פסק הדין באופן שהדיון יתמצה אך בשאלה אם יש מקום לקדם את המינויים בתקופת בחירות. על הממשלה לקיים דיון לגוף המינויים ואידך זיל גמור את המלאכה”.