המשרד להגנת הסביבה פירסם נייר עמדה בנושא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי

15:19 06.01.2023

קטגוריות: רכב חשמלי/אוטונומי

תגים:

המשרד להגנת הסביבה פירסם ב- 4 בינואר 2023 נייר עמדה בנושא עליית מס הקנייה על רכב חשמלי. נייר העמדה הועבר לעיון וועדת הכספים של הכנסת לקראת דיון בהארכת הטבת מס הקניה לרכב חשמלי [שנערך ב- 2.1.2023].

עיקרי עמדת המשרד להגנת הסביבה:

+ צמצום הטבת המס המוצעת יפגע בעמידה של ישראל ביעדי האקלים שהתחייבה להם במסגרת הסכמי האקלים [מגזר התחבורה אחראי לכ- 40% מנזקי זיהום האוויר במשק ולכ- 23% מסך פליטות גזי החממה במשק. בהחלטת הממשלה מספר 171 קבעה המדינה יעד של 95% רכבים מאופסי פליטות במכירות רכב חדש בשנת 2030. יעדי התוכנית הלאומית להפחתת זיהום האוויר ופליטות גזי החממה לא יושגו בלא מעבר מלא לתחבורה חשמלית עד סוף העשור].

+ זיהום האוויר מתחבורה הוא גורם התמותה והתחלואה הסביבתי הגדול ביותר במדינת ישראל – כלי רכב חשמליים הם נדבך משמעותי בפתרון בעייה זו.

“חיוני להמשיך את הטבת הינוקא על רכב חשמלי, מכיוון שמדובר בשוק בתחילת דרכו (רק 1.1% מצי הרכב חשמלי).

+ בשנתיים האחרונות נפגעה הכדאיות הכלכלית לרכוש רכב חשמלי כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל [מחירי החשמל עלו במהלך 2022 וימשיכו לעלות גם השנה – מחירי החשמל עלו במהלך 12  החודשים האחרונים ביותר מ- 20% ובכך גרמו לייקור עלות השימוש (הטענת) ברכב חשמלי. הצפי לשנת 2023 הוא שמחירי החשמל ימשיכו לעלות עקב חובות נגררים של חברת החשמל שספגה חלק מעלויות הפחם הגבוהות בשנה החולפת].

+ כדי לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בשנתיים לפחות.

בין השאר נאמר במסמך כי “קצב חדירת הרכב החשמלי לישראל – לפי נתוני משרד התחבורה, בשנת 2022, כ- 10.2% ממסירות רכבי הנוסעים בישראל היו של רכבים חשמליים. זאת לעומת מדינות אירופה המפותחות שבהן שיעור הקנייה של כלי רכב חשמליים גבוה יותר: נורבגיה עם שיעור של 78%, הולנד – 21%, גרמניה ואנגליה – 15% כל אחת, צרפת – 13%.

“בחציון השני של השנה נמסרו כמעט פי שניים רכבים חשמליים מאשר בחציון הראשון (17,600 לעומת 9,300, בהתאמה).

“על אף הטבת המס בישראל שיעור הרכב החשמלי נמוך בסך כל צי הרכב הקיים בישראל מן השיעור במדינות אירופה. בסוף שנת 2022 עמד שיעור הרכבים החשמליים בישראל על כ- 1%”.