הממשלה תדון בישיבתה ביום א’ בהצעת חוק “הסדרת העסקת בני/ות זוג של עובדים זרים מומחים בתחום ההיי-טק בישראל”

17:28 29.07.2016

קטגוריות: משאבי אנוש

תגים:

ממשלת ישראל תדון בישיבתה ביום א’ (31.7.2016) בהצעת חוק “הסדרת העסקת בני/ות זוג של עובדים זרים מומחים בתחום ההיי-טק בישראל”.

עפ”י ההצעה, בין היתר, “הממשלה מנחה את שר הפנים לתת רישיון לישיבה ועבודה ביראל לבני/בנות זוג של עובדים זרים מומחים בהיי-טק המשתכרים פעמיים שכר ממוצע במשק לפחות, ולבני/בנות זוג של מנהלים בחברות היי-טק והמועסקים בישראל כדין ע”י חברה המופיעה ברשימה שהעביר מנכ”ל משרד הכלכלה והתעשייה במכתב למנכ”ל רשות האוכלוסין וההגירה ביום ה- 29 ביוני 2016 וכפי שתתעדכן מעת לעת בהתאם לנוהל שיגובש בנושא ע”י משרד הכלכלה והתעשייה בהתייעצות עם רשות האוכלוסין וההגירה ומשרד האוצר. הרישיון שיינתן לבן/בת הזוג של מומחה זר בהיי-טק הישראלי יאפשר עבודה אצל כל מעסיק בישראל, ללא הדרישה השווה לפעמיים שכר ממוצע לפחות”.

תוקפה של החלטה זו יהיה לשנה מיום קבלתה ושר הפנים רשאי להאריכה בהסכמה עם שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר.

בדברי ההסבר להצעה נאמר, בין היתר, כי “תעשיית ההיי-טק מהווה מנוע צמיחה משמעותי של המשק הישראלי ומביאה לידי ביטוי את יתרונו היחסי, מתוקף היותה מבוססת על כוח אדם מיומן וחדשני. בשנים האחרונות, עלו אינדיקציות רבות למחסור בכוח אדם מיומן בתעשייה, בדגש על מהנדסים ואנשי מחקר ופיתוח, מחסור אשר לו עלולות להיות השלכות חריפות על המשק הישראלי (…) ההחלטה צפוייה להקל על מצוקת כוח האדם המיומן בהיי-טק בטווח הקצר על-ידי הסרת חסם המקשה על הבאת מומחים זרים לתחום ההיי-טק. גידול בכמות ובאיכות המומחים הזרים בהיי-טק חשוב על-מנת לשמור על יתרונה היחסי של ישראל בתחום ההיי-טק”.

בחוות דעת של איילת זלדין המשנה ליועץ המשפטי של משרד הכלכלה והתעשייה  כותבת, בין היתר, בחוות דעת המצורפת להצעת ההחלטה כי “נכון להיום, הפטור מהיתר העסקה המפורט בהחלטת הממשלה צפוי לחול בשלב זה רק על חברות ההיי-טק שמופיעות ברשימה שנלווית למכתבו של מנכ”ל משרד הכלכלה והתעשייה למנכ”ל רשות האוכלוסין וההגירה מיום ה- 29 ביוני 2016, שתעודכן מעת לעת, ולא על חברות היי-טק נוספות. מדובר בחברות, כאמור במכתבו של המנכ”ל שעונות על אחד משלושה התנאים הבאים:

+ היא חברה זרה או בינלאומית אשר מינהל סחר חוץ במינהל הכלכלה והתעשייה העביר לגביה בעבר, לבקשת רשות האוכלוסין וההגירה, ולאחר בדיקות שבוצעו על-ידו, המלצה פרטנית למתן היתר להעסקת מומחה זר;

+ היא חברה שקיבלה תמיכה מלשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, לצורך פרוייקט מחקר ופיתוח, או שהוכרה כחברת מו”פ ע”י לשכת המדען הראשי, לצורך אישורים והטבות מס של רשות המיסים משנת 2010 ואילך;

+ היא חברה רב-לאומית המעסיקה מעל 100 עובדים, וזאת על-סמך נתונים שהתקבלו מהרשות להשקעות זרות ושיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה.

על-מנת לאפשר לחברות היי-טק נוספות להיכלל ברשימת החברות שעליהן תחול החלטת הממשלה, יגבש משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף עם רשות האוכלוסין וההגירה נוהל שיקבע מהם הקריטריונים להחלת החלטת הממשלה על חברות בהיי-טק. גיבוש הנוהל צפוי לאפשר למעסיקיהם של בני/בנות זוג של מומחים בהיי-טק, שאינם נכללים ברשימה הקיימת, לקבל פטור מהיתר העסקה לפי סעיף 1יג(ג) לחוק עובדים זרים”.