הממשלה תדון בהארכת ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף קורונה ובנושא בידוד בפיקוח טכנולוגי

בישיבתה ביום ראשון (12.12.2021) תדון הממשלה בהארכת הכרזה על מצב חירום בשל נגיף קורונה לפי סעיף 2(ד) לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראות שעה), התש”ף – 2020.

בהצעת ההחלטה נאמר בין היתר: “מחליטים — בתוקף סמכותה […]  לאחר ששוכנעה כי יש סיכון ממשי להתפשטות של נגיף קורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור ובשל כך מתחייב לנקוט פעולות מכוח סמכויות הקבועות בחוק […] להאריך את ההכרזה על מצב חירום בשל נגיף קורונה ב- 60 יום או עד לסיום תקופת תוקפו  של החוק, לפי המוקדם מביניהם”.

עמדת היועצת המשפטית של משרד הבריאות עו”ד דנה נויפלד [לשעבר, היועמ”ש של משרד התקשורת] היא ש”אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה המוצעת”.

= = = = = = = = = =

בישיבתה ביום ראשון הקרוב (12.12.2021) תדון הממשלה גם בהכרזת סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראת שעה)(בידוד בפיקוח טכנולוגי), התשפ”ב – 2021.

“מחליטים – […] ולאחר ששוכנעה הממשלה כי יש סיכון מהפרת חובת הבידוד וכי הפרת חובת הבידוד עלולה להביא להחמרה במצב התחלואה במדינה, על סמך חוות דעת אפידמיולוגית מטעם משרד הבריאות, ולאחר שבחנה הממשלה דרכי פעולה חלופיות ושקלה את הצורך בהכרזה מול מידת הפגיעה בזכויות של חבי הבידוד, ומצאה שמכלול אמצעי הפיקוח הטכנולוגיים הזמינים בתקופת ההכרזה מתאים לכלל האוכלוסייה”.

בנוסח ההחלטה יש התייחסות לשני סוגים של אמצעי טכנולוגי שאושרו ע”י השר לביטחון הפנים: מערכת “ההסכמון המשודרג” של משטרת ישראל [שאושרה לשימוש ב- 29.7.2021] ו”מערכת שיחת וידיאו יזומה” [שאושרה לשימוש ב- 1.12.2021].

עוד נאמר בנוסח ההחלטה כי “[…] במהלך ההכרזה המשרד לביטחון הפנים יחד עם משטרת ישראל ומשרד הבריאות בוחנים כיצד ניתן לייעל כלי זה. ניתוח הנתונים מבוצע

על בסיס יומי ובמהלך ההכרזה מתגבשים פיתרונות לבעיות שהתגלו […] כלי זה, יחד עם כלים אחרים המופעלים ע”י משטרת ישראל נועדו ליצור מארג של אכיפה אפקטיבית, זאת במקביל לבחינת כלים נוספים אשר נערכת ע”י הגורמים הרלבנטיים”.

בהמשך נאמר כי […] מוצע לתקן את ההכרזה כך שתתאפשר אף אכיפה באמצעות ‘מערכת שיחות וידיאו יזומה’ כאמצעי פיקוח טכנולוגי, כפי שאישר השר לביטחון הפנים. אמצעי זה עומד בתנאי החוק, שכן האמצעי תלוי בהסכמת חבי הבידוד וכן לחב הבידוד יכולת להפסיק את איסוף המידע בעניינו בכל עת […] אמצעי זה יופעל ע”י מוקד של שוטרי משטרת ישראל אשר ייצור קשר עם חב הבידוד. במהלך השיחה יתבקש חב הבידוד להפעיל את יישומון  המצלמה במכשירו הסלולרי ולהציג את פניו לצד תעודה מזהה. זאת, לצורך וידוא כי חב הבידוד אשר לוחץ על אישור איכון מקומו במסגרת מערכת ‘ההסכמון המשודרג’ הוא אכן חב הבידוד. כמו כן הצילום לא יוקלט ולא יישמר ולא ייעשה שימוש באמצעי זיהוי ביומטריים”.

“[…] במכלול השיקולים והסיכונים ובהתאם לכל האמור לעיל – עולה ביתר שאת הצורך הממשי להמשיך להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על קיום חובת הבידוד ולאכיפה אפקטיבית של חובה זו וכן לשפר את הכלי כך שתתאפשר אכיפה אפקטיבית יותר”.

“עלות רכישת מערכת מד”א היא 1,000 אלש”ח ועלות תפעול ההסכמון לתקופת ההחלטה (14.12.2021-22.12.2021) הינה 66 אלש”ח. התקציב למימון הצעת ההחלטה יוקצה מתוך המסגרת המיועדת להתמודדות עם התפשטות נגיף קורונה בשנת 2021”. לעמדת היועץ המשפטי (בפועל) למשרד לביטחון הפנים אריאל סיזל ולעמדת המשנה ליועצת המשפטית של משרד הבריאות טליה אגמון – אין מניעה משפטית לקבל את ההחלטה.

= = = = = = = = = =