הממשלה צפוייה לאשר היום את הכנסתו לשימוש של יישומון “הסכמון המשודרג” שפיתחה משטרת ישראל כאמצעי פיקוח טכנולוגי לחייבי בידוד קורונה; בעזרת מנכ”לית משרד התקשורת נבדק (בהקשר זה) נושא השימוש בטלפוניה במגזר החרדי

בין הנושאים שממשלת ישראל תדון בהם בישיבתה המתמשכת היום (1.8.2021) צפוי להידון הנושא הבא: “הכרזת סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(בידוד בפיקוד טכנולוגי של אדם שנכנס לישראל), התשפ”א-2021”. זאת ביוזמת השר לביטחון הפנים עמר בר לב ושר הבריאות ניצן הורוביץ.

הצעה להחלטה שהוגשה בסוף השבוע שעבר לעיון השרים כוללת פירוט המצב כיום ומה שקדם לו בכל הנושא של ההתמודדות עם חייבי בידוד בשל קורונה.

בהמשך נאמר בין היתר בהצעה: “[…] כמו כן, בתאריך 13.7.21 החליטה וועדת השרים להתמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו להטיל את האחריות הכוללת למשימות האכיפה במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה על המשרד לביטחון הפנים. בהמשך לכך, החליטה הממשלה בתאריך 25.7.2021, בין היתר, להסמיך את השר לביטחון הפנים ולחיזוק וקידום קהילתי לאשר אמצעי פיקוח טכנולוגי.

“בהתאם לאמור, מוצע להכריז כי כל אדם הנכנס לישראל לאחר ששהה מעל 12 שעות מחוץ לשדה התעופה במדינה […] ב- 14 הימים שקדמו להגעתו לישראל, החייב בבידוד בשל כך, ישהה בבידוד תחת פיקוח טכנולוגי – מערכת ‘הסכמון משודרג’ שפיתחה משטרת ישראל, כאמצעי פיקוח טכנולוגי שאושר ע”י השר לביטחון הפנים ולחיזוק וקידום קהילתי.

“אמצעי זה עומד בתנאי החוק לפיו ‘מכלול אמצעי הפיקוח הטכנולוגיים הזמינים בתקופת ההכרזה מתאים לכלל האוכלוסייה’, שכן בעוד במערכת ה’הסכמון’, אשר אושר ע”י שר הבריאות דאז, נשלחה הודעה למכשירו הסלולרי של חברת הבידוד, ועל חברת הבידוד, תוך פרק זמן מסויים, להגיב לה וכך מנוטר מיקומו, במסגרת המערכת של ‘ההסכמון המשודרג’ קיימת גם אפשרות להשתמש בטלפון קווי, לצורכי האוכלוסייה אשר אין בבעלותה מכשיר סלולרי חכם, המאפשר ניטור מקום.

“בהתאם לאפשרות זו, תבוצע שיחת טלפון למכשירו הסלולרי של חברת הבידוד, במהלכה יימסר לו קוד בן ארבע ספרות וכן מספר טלפון אשר אליו להתקשר. במהלך השיחה ייאמר לו כי עליו להתקשר, באמצעות הטלפון הקווי, במקום בו הוא שוהה בבידוד, למספר הטלפון אשר נמסר לו וכי במהלך שיחה זו עליו להקליד את הקוד בן 4 הספרות אשר נמסר לו. שיחה זו עליו לבצע פרק זמן קצר לאחר מכן.

“כדי לבחון האם שדרוג זה של המערכת מספק לצורך הקביעה, כי אמצעי זה עומד בתנאי החוק הדורש ‘כי מכלול אמצעי הפיקוח הטכנולוגיים הזמינים בתקופת ההכרזה מתאים לכלל האוכלוסייה’, התקבל מסמך מאת מנכ”ל משרד התקשורת, המתייחס לנתוני התקשורת הנוגעים לאוכלוסייה החרדית. מהנתונים עלה אומנם החשש לפיו ייתכן שקיימים פרטים באוכלוסייה המתאפיינים בהיעדר שימוש בטלפון חכם וגם בטלפון קווי.

“חרף האמור, ונוכח העובדה כי לעולם לא יימצא אמצעי אשר מתאים לכל פרט ופרט באוכלוסייה וכן בראי העובדה כי לא יופעלו מלוניות, ובהתחשב בכך שכלפי חב בידוד השב מחו”ל המסרב לפיקוח טכנולוגי או שאין באפשרותו לקיים פיקוח טכנולוגי כאמור, יבוצע מיקוד אכיפה ‘פיזי’ כחלופה להוראה לבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה, ניתן לקבוע כי בנסיבות אלו אמצעי הפיקוח הטכנולוגי – מערכת ‘ההסכמון המשודרג’ – עומד בתנאי החוק.

” ‘ההסכמון המשודרג’ יופעל בצורה שיוויונית. בהתאם, לא יבוצע באמצעותו פיקוח במהלך שבתות וחגים כלפי כלל האוכלוסייה”.

עלות פיתוח והפעלת ‘ההסכמון המשודרג’ צפוייה להגיע לחצי מיליון ₪ והנושא סוכם ע”י משרד הבט”פ מול משרד האוצר.

* נשלחה הבוקר פנייה אל מנכ”לית ודוברת משרד התקשורת לקבלת הנוסח המלא של המסמך האמור. במידה ויגיע- הידיעה תעודכן.