המחוזי והעליון: מנמ”ר משרד החינוך לשעבר לא ביקש ולא קיבל קיצור תקופת צינון וכי הוא ‘בניגוד עניינים מובנה’, עילות לפסילה מהתמודדות במכרז של המשרד

09:29 24.12.2021

קטגוריות: מכרזים/פטורים/דרושים משפט

תגים:

בית-המשפט העליון אישר החלטה של בית-משפט מחוזי ודחה בקשת ערעור של חברת מ.ג.ע.ר כנגד החלטה של בית-משטפט מחוזי. בית-המשפט המחוזי בירושלים בשיבתו כבית-משפט מחוזי לעניינים מינהליים, דחה בקשה למתן סעד זמני במסגרת עתירה מינהלית שהגישה נגד משרד החינוך.

כבוד השופטת דפנה ברק-ארז כותבת בהחלטתה [בר”ם  8061/21] שניתנה ב- 24 בנובמבר 2021:

“בפני בקשת רשות ערעור על החלטתו של בית-המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים מיום 18.11.2021 (עת”ם 25003-11-21, השופטת תמר בר-אשר). בית-המשפט המחוזי דחה בקשה למתן סעד זמני שהגישה המבקשת בגדרה של עתירה מינהלית.

“מקורו של ההליך דנן במכרז פומבי 11/7.2021 שפרסם משרד החינוך ביום 8.7.2021. עניינו של המכרז הוא ארגון והפעלת המרכז לבדיקת בחינות הבגרות (מרב”ד). ביום 30.8.2021 המבקשת הגישה את הצעתה למכרז וציינה בה כי מנהל הפרוייקט מטעמה יהיה ד”ר עופר רימון, אשר שימש עד ליום 31.12.2020 כראש מינהל מדע וטכנולוגיה וכן ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך. יצוין, כי בעת הזו מצוי המכרז בשלב בחינת ההצעות, כאשר טרם הוכרז על הזוכה בו.

“ביום 4.11.2021 הודיעה ועדת המכרזים של משרד החינוך על החלטתה כי הצעתה של המבקשת היא הצעה חסרה שאינה יכולה לעמוד. זאת, מאחר שרימון לא עמד בדרישה של תקופת צינון בת שנה, בהתאם לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ”ט – 1969, ובשל ניגוד העניינים המובנה בו מצוי רימון לנוכח התחומים שעליהם היה אחראי בתפקידו הקודם. יצוין, כי ההחלטה התקבלה לאחר דין ודברים בין נציגת משרד החינוך לבין המבקשת בעניין זה, ולאחר שניתנה למבקשת האפשרות להציג את טענותיה. בהחלטתה, דחתה ועדת המכרזים את טענת המבקשת בנוגע לאי-תחולתו של חוק שירות הציבור בנסיבות העניין, וכן דחתה את טענתה החלופית לפיה תקופת הצינון תחלוף ממילא לפני מועד מתן השירותים.

“ביום 10.11.2021 הגישה המבקשת עתירה מינהלית לבית-המשפט המחוזי, ובצדה בקשה דחופה למתן צו ביניים האוסר על המשיבה לבצע כל פעולה לקידום המכרז עד להכרעה בעתירה. המבקשת טענה כי צו הביניים המבוקש חיוני כדי לשמור על המצב הקיים, מאחר שהמכרז כולל אלמנטים של הקמה (לרבות הקמת מבנה, מערך בקרה, התקנת ציוד ועוד), כך שקידומו ללא בחינת הצעתה של המבקשת עלול להוביל למצב בלתי הפיך שיסכל את יכולתה לקבל סעד אפקטיבי. עוד טענה המבקשת, כי סיכויי עתירתה הם גבוהים מאחר שלשיטתה רימון אינו חב בתקופת צינון לפי חוק שירות הציבור. מנגד, משרד החינוך התנגד לבקשה וסבר כי סיכויי העתירה הם נמוכים, מאחר שהפגם בהצעה הוא מהותי, וכן מאחר שאין מקום לעכב את הליכי המכרז באופן שיסב נזק לאינטרס הציבורי (בשים לב גם לפרק הזמן הנדרש לחפיפה עם הקבלן הנוכחי).

“כאמור בפתח הדברים, בית-המשפט המחוזי דחה את הבקשה לצו ביניים. בהתייחסו לסיכויי העתירה ציין בית-המשפט המחוזי שבהצעתה של המבקשת נפלו לכאורה פגמים מהותיים בהיותה מנוגדת לחוק שירות הציבור. באשר למאזן הנוחות, צוין עוד כי מאחר שיש הכרח ששירותי המרב”ד יינתנו למשרד החינוך באופן רציף במשך כל השנה, כל עיכוב בהפעלתו עלול לגרום נזק של ממש לאינטרס הציבורי ובפרט לציבור הנבחנים בבחינות הבגרות. למען שלמות התמונה, יצוין שבית-המשפט המחוזי עמד על כך שהמכרז דומה באופיו למכרז הקמה, ושקל אף זאת כנגד הבקשה.

“בקשת רשות הערעור שבפני מכוונת כלפי החלטתו של בית-המשפט המחוזי. הטענה העיקרית שמעלה המבקשת היא כי אם יקודם המכרז מבלי שתיבחן הצעתה ייווצר מצב בלתי הפיך שעלול לסכל את יכולתה לקבל סעד. בהקשר זה הודגש כי מאפייניו של המכרז כמכרז הקמה תומכים דווקא במתן צו ביניים, בניגוד למה שקבע בית-המשפט המחוזי. בתוך כך, המבקשת טוענת כי סיכויי העתירה גבוהים – בניגוד לקביעתו של בית-המשפט המחוזי – בין השאר לנוכח טענתה כי חוק שירות הציבור אינו חל בעניינו של רימון. לנוכח האמור בית-המשפט המחוזי אף הורה למבקשת להודיע עד ליום 6.12.2021 אם היא עומדת על עתירתה.

“לאחר שעיינתי בבקשה הגעתי לכלל מסקנה כי דינה להידחות אף מבלי להידרש לתגובה. כידוע, בית משפט זה אינו נוטה להתערב בהחלטות שעניינן סעדים זמניים. על רקע אמת מידה זו, לא מצאתי כי קיימת הצדקה להתערב בהחלטתו של בית-המשפט המחוזי. בנסיבות העניין, אין לומר שטעה בית-המשפט המחוזי בהערכת מאזן הנוחות לנוכח השלכותיו של הסעד המבוקש על האינטרס הציבורי. אכן, מאפייניו של המכרז כמכרז הקמה מהווים דווקא שיקול התומך לכאורה במתן סעד, אך זה אינו השיקול הבלעדי, ומכל מקום אין מדובר במקרה הטיפוסי של הקמת תשתיות אלא במכרז המשלב במאפייניו מתן שירותים לצד פעולות הקמה.

“בהקשר זה אף יש ליתן משקל לכך שההתקשרות עם הקבלן הנוכחי צפויה להסתיים בחודש ספטמבר 2022, ואף כאשר נלקחת בחשבון תקופת חפיפה עם הקבלן שיזכה במכרז, ישנה אפשרות שבירור העתירה יסתיים ממילא עוד בטרם יחלו הליכי ההחלפה בין הקבלנים.

“אשר על כן: הבקשה לרשות ערעור נדחית. משלא נתבקשה תשובת המשיבה, אין צו להוצאות”.

* ב- 3.1.2021 פירסמתי ידיעה באתר זה לגבי מכרז חדש של משרד החינוך למילוי תפקיד המנמ”ר במשרד במקומו של ד”ר עופר רימון.

** ריכוז ידיעות שפורסמו באתר זה הכוללות אזכור שמו של ד”ר עופר רימון נמצא בקישור זה.

*** פרטי המכרז מופיעים כאן.