המועצה לצרכנות: “בעולם יש התפתחות וקידום “הזכות לתקן” אך בישראל נושא התיקונים לאחר תקופת האחריות, ומתן שירות תיקונים אינו מוסדר”

16:38 17.06.2022

קטגוריות: כללי

תגים:

ועדת המשנה (של וועדת הכלכלה) לבחינת כשלים בצרכנות [בראשות ח”כ לימור מגן תלם] תקיים דיון (א’, 19.6.2022) בנושא “אחריות, שירות וזמינות חלפים לאחר מכירת מוצרים אלקטרונים”.

בנייר עמדה של המועצה הישראלית לצרכנות שהוכן לקראת הדיון כותבת עו”ד הדס יעקבסון מנהלת רגולציה במועצה בין השאר כי “המועצה הישראלית היא חברה ממשלתית, הפועלת מכוח הוראות חוק המועצה הישראלית לצרכנות, והמהווה את ארגון הצרכנים היציג, אשר תפקידו, בין היתר, על פי חוק זה הוא לפעול לקידום האינטרס הצרכני ולהגנה על זכויות הצרכן בישראל.

“המועצה מקבלת מאות פניות בשנה בנוגע לתקלות במוצרי חשמל לאחר תקופת האחריות על פי דין, וכן מקבלת תלונות רבות כנגד חברות המשווקות הסכמי שירות לתיקון מוצרי חשמל.

“הפניות הנוגעות למוצרי חשמל מעלות מגוון תופעות, הנעות מהקושי להשיג חלקי חילוף, חוסר אפשרות לתקן את המוצר, וכן טענות הנוגעות לפגמים חוזרים ונשנים אף לאחר התיקון.

“בכל הנוגע לחברות הפועלות בשוק ומשווקות לצרכנים הסכם שירות תיקונים, מאז שנת 2019 קיבלה המועצה לצרכנות 1,154  פניות של צרכנים המעידות על תופעה נרחבת של ביצוע עוולות צרכניות ע”י חלק מהחברות כנגד אוכלוסיות מוחלשות, בעיקר אוכלוסיית הקשישים”.

פירוט ההפרות העולות מהתלונות שהצטברו במועצה מתמקד במספר נושאים, כמפורט בנייר העמדה: השפעה בלתי הוגנת; תקלה במוצרי חשמל בתקופת שנת אחריות הראשונה; אי הגעת טכנאי או איחור טכנאי במסגרת האחריות; הטעייה במחיר; הטעיה לגבי התועלת שניתן להפיק מהשירות; איכות השירות.

לסיכום נייר העמדה נאמר כי “אנו עדים כי בעולם ישנה התפתחות וקידום “הזכות לתקן [Right to Repair] אך בישראל נושא התיקונים לאחר תקופת האחריות, ומתן שירות תיקונים אינו מוסדר, ולעיתים, לצד יצרנים, יבואנים ומשווקים, אשר מעניקים או משווקים לצרכן אחריות מורחבת המעודדת אותו לתקן את המוצרים החשמליים, ישנם לא מעט גורמים המנצלים את תקופת האחריות הקצרה כדי לשווק לצרכנים שירותי תיקונים תוך הטעיה, ניצול מצוקה, והפעלת השפעה בלתי הוגנת”.