הכנסת תדון בהארכת הכרזת סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם שנכנס לישראל)

הערת עורך Read IT Now: את הידיעות הקודמות שפירסמתי באתר זה לגבי צמידים ונושאי “הסכמון” ו”הסכמון משודרג” ניתן למצוא כאן.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

ביום ראשון, 10.10.2021 אחרי הצהריים תדון וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת בנושא: הצעת הכרזת סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(בידוד בפיקוח טכנולוגי של אדם שנכנס לישראל)(תיקון מס’ 2), התשפ”ב – 2021 [עליה חתום ראש הממשלה נפתלי בנט].

ב- 7 באוקטובר 2021 שיגר שלום שלמה מזכיר הממשלה מכתב אל יו”ר הוועדה גלעד קריב בנושא זה. זאת בהתאם לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף קורונה החדש (הוראת שעה), התשע”ף – 2020.

בדברי ההסבר להכרזה נאמר בין היתר: “[…] במהלך תקופה זו, נבחן קידום כלי לפיקוח טכנולוגי שיאפשר למבודדים לקיים את הבידוד בביתם, כחלופה לבידוד במקום מטעם המדינה. פיילוט לבחינת אפקטיביות ומהימנות כלי כאמור החל ביום 1.3.2021. במסגרת זו חולקו כ- 75 צמידים לנוסעים נכנסים, משלוש טיסות שונות, החייבים בבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה, שהסכימו לקיים בידוד בביתם תחת פיקוח טכנולוגי זה”.

בהמשך מפורטת השתלשלות הדברים מבחינת החלטות הממשלה והפעילות הפרלמנטרית מולה לרבות כך שב- 29.7.2021 אישר השר לביטחון הפנים את מערכת ‘ההסכמון המשודרג’ של משטרת ישראל כאמצעי פיקוח טכנולוגי.

“[…] לעניין יעילות המערכת, מצורפים נתונים סטטיסטיים מטעם משטרת ישראל אשר מציגים את נתוני מינהלת האכיפה העדכניים בנוגע לשימוש ב’הסכמון המשודרג’. לעניין הנתונים יצויין כי משטרת ישראל פועלת באמצעות מערכת המתעדפת ביקורי שוטרים, וזאת בהתאם לרמת הסיכון הנשקפת להדבקה ולהתפשטות הנגיף, זאת נוכח כמות חבי הבידוד. כמו חבי הבידוד גדלה משמעותית ובהתאם גם כמות המתועדפים ברמות 4-5. כתוצאה מכך, משטרת ישראל אינה מצליחה לשלוח ביקורי בית לכל חב בידוד.

“לעניין כמות הקנסות נמסר ע”י גורמי משטרת ישראל כי לא קיים הפרש ביחס שבין כמות ביקורי השוטרים ביחס לכמות הקנסות, בין קבוצת חבי הבידוד אשר מופעל לגביהם ההסכמון לבין הקבוצה המכילה חבי בידוד, אשר ההסכמון אינו חל עליהם.

“[…] זה המקום לציין כי ההכרזה אשר קבעה לראשונה כי פיקוח אלקטרוני יחול על כלל חבי הבידוד החלה במהלך תקופת חגי תשרי. מטבע הדברים, בתקופת החגים לא ניתן היה להפעיל בצורה אופטימלית את מערכת ההסכמון לגבי כלל חבי הבידוד (כך, למשל, צורך בהתאמת המערכת החדשה ועצם העובדה כי לא ניתן להשתמש במערכת במהלך החג. בהתאם, הנתונים אינם מציגים תמונה מלאה לאור תקופת החגים בהם ההכרזה חלה.

“במהלך ההכרזה, המשרד לביטחון הפנים יחד עם משטרת ישראל ומשרד הבריאות בוחנים כיצד ניתן לייעל כלי זה. ניתוח הנתונים מבוצע על בסיס יומי, ובמהלך ההכרזה מתגבשים פיתרונות לבעיות שהתגלו.

“המשרד הביטחון הפנים בנה מודל משולב לצורך אכיפת חובת הבידוד, המורכב משלוש שכבות:

+שכבה ראשונה מתייחסת לאכיפה ‘פיזית – פרונטלית’, זאת ע”י ביקורי גורמי האכיפה בבתים בהם שוהם חבי הבידוד.

+ שכבה שנייה נוגעת לפיקוח באמצעות ההסכמון אשר תוארה לעיל.

+ שכבה שלישית נוגעת לשימוש בוידיאו לצורך פיקוח.

“העמדת המודל במלואו היא הדרגתית ודורשת פרק זמן ליישום מלא. בהתאם, הארכת ההכרזה נועדה לאפשר את המשך ושיפור השכבה השנייה וכן להתקדם לעבר השכבה השלישית במודל.

“[…] כלי זה, יחד עם כלים אחרים אשר מופעלים ע”י משטרת ישראל, נועדו ליצור מארג של אכיפה אפקטיבית, זאת במקביל לבחינת כלים נוספים אשר נערכת ע”י הגורמים הרלבנטיים”.

“בהתאם לאמור, מוצע להאריך את ההכרזה בדבר פיקוח טכנולוגי למשך 28 ימים נוספים”.

“[…] מספר המבודדים הידועים למשרד הבריאות נכון להיום הוא 121,878. היקף מבודדים זה מקשה על פיקוח אפקטיבי פיזי של המשטרה על קיום חובת הבידוד

“במכלול השיקולים והסיכונים עולה ביתר שאת הצורך הממשי להמשיל להשתמש בכלי טכנולוגי לפיקוח על קיום חובת הבידוד ולאכיפה אפקטיבית של חובה זו”.

אל פנייתו של מזכיר הממשלה צורפה גם חוות דעת של ד”ר עופרה חבקין סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

בסעיף העוסקת ב’נתוני אכיפת בידוד ע”י משטרת ישראל’ נאמר בין השאר כי “בהתאם להחלטת ממשלה, משטרת ישראל מבצעת אכיפה על חבי בידוד, ביניהם חוזרי חו”ל, חולים מאומתים ומגעיהם הלא מחוסנים שחלה עליהם חובת בידוד. פיקוח משמעותו  ביקור או שיחת טלפון למבודד לפחות פעם ביום, בכל ימי הבידוד”.

“בהתאם לנתוני פיקוח ואכיפה על חוזרי חו”ל מבודדים לחודש אוגוסט 2021 (עד ליום 29.8.2021, כולל), כפי שדווחו למשרד הבריאות ע”י נציג מינהלת האכיפה במשל”ט הקורונה הלאומי:

+ פיקוח פרונטלי: 112,153; אחוז כיסוי – 14%;

+ פיקוח טלפוני: 75,902; אחוז כיסוי – 11%;

+ פיקוח אי ביצוע אנטיגן חיובי (כולל חובת בידוד): 1,403; אחוז כיסוי – 35%;

+ סך הכל: 196,726; אחוז כיסוי – 25%. ניתן לראות כי אחוז הכיסוי של משימות הפיקוח נותר נמוך ועומד על כ- 25% בלבד, כ- 14% מכלל חבי הבידוד נבדקו באמצעות ביקור פרונטלי בלבד, היתר – טלפוני”.

“[…] נתוני ציות נמוכים לבידוד הנתמכים גם ע”י נתוני הדבקה המתרחשים בתקופת הבידוד מעידים באופן ישיר על הפרות בידוד שאינן מבוקרות, מפוקחות או נאכפות צורה יעילה, וכך למעשה נמשכת מגמת העלייה בתחלואה והרחבת תפוצת הוריאנטים בתוך מדינת ישראל.

“הפרות בידוד נרחבות כפי שמשתקפות בצורה חד משמעית מהנתונים שלעיל, לצד פער ביכולות של משטרת ישראל לבצע אכיפה מלאה, מחייבים שימוש במנגנון אכיפה יעיל אחר כדוגמת הפעלת פיקוח טכנולוגי על כלל חבי הבידוד שיבטיח ציות לבידוד וימנע התפשטות של תחלואת וריאנטים מסוכנים בישראל”

“לאור זאת ניתן לומר כי קיים סיכון מהפרת חובת הבידוד ויש סיכום להגעת חולים לישראל מחוצה לה. הפרת חובת הבידוד או כניסתם לישראל של חולים כאמור – עלולה להביא להחמרה ברמת התחלואה בישראל”.