החשכ”ל (בהמלצת וועדת הפטור המרכזית) אישרה חלקית התקשרות בפטור ממכרז של מ”י עם מוטורולה [תחזוקת מערכת הקשר “ניצן”]

הגוף המפרסם: משטרת ישראל

תקנה: תקנה 3(4)(ב)(3) בתנאים זהים לתנאי ההתקשרות הראשונה ובנסיבות שבהן השמירה על האחידות נדרשת מטעמי חסכון ויעילות

שם הספק: מוטורולה סולושנס ישראל

היקף כספי מבוקש: 115,000,000 ש”ח

היקף כספי מאושר: 7,000,000 ש”ח

התחלת ההתקשרות המבוקשת: 1 באפריל 2021; סיום ההתקשרות המבוקשת: 31 במארס 2024

התחלת ההתקשרות המאושרת: 1 באפריל 2021; סיום ההתקשרות המאושרת: 31 במאי 2021

החלטה: אושר ע”י החשב הכללי בהמלצת וועדת הפטור המרכזית

הערות: וועדת הפטור המרכזית כותבת בנימוקיה כי “משטרת ישראל מבקשת להתקשר בפטור ממכרז עם חברת מוטורולה. מערכת ניצן היא מערכת ייחודית שהוקמה עבור משטרת ישראל על ידי חברת מוטורולה. המערכת מופעלת במשטרת ישראל החל משנת 2010 ומשמשת בעיקר לצורך התקשורת במהלך פעילות מבצעית יומיומית של כלל השוטרים ושל גופים מקצועיים נוספים.

“ההתקשרות הראשונה עם הספק החלה בשנת 2010 בפטור ממכרז כספק יחיד לאחר אישור ועדת פטור המרכזית בשנת 2008. במסגרת ההתקשרות שודרגה מערכת הקשר הטקטי של משטרת ישראל והפכה מאנלוגית לדיגיטלית, היקף הפטור עמד על 350 מיליון ₪ וכלל בתוכו גם את הקמת המערכת.

“בחודש ספטמבר 2012 אישרה ועדת הפטור למשרד לביטחון פנים להתקשר עם הספק במטרה לחבר לרשת ניצן את רשות הכבאות וההצלה ואת המשרד להגנת הסביבה, בעלות של 70 מיליון ₪. לצד גופים אלו, התחברו עם הזמן לרשת ניצן גם שב”ס ופיקוד העורף (פקע”ר).

“ביום 18.3.2014 אישרה ועדת הפטור המרכזית להמשיך את ההתקשרות עם הספק עד לסוף 2018 מכוח תקנה 29 (3) לתקנות חובת המכרזים, לצורך תחזוקה ושדרוג של הרשת בעלות כוללת של כ- 137  מיליון ₪.

“ביום 27.8.2017 אושר בוועדת הפטור המרכזית המשך התקשרות עם הספק עד ליום 31.12.2020 ובהיקף של 140 מיליון ₪ מכוח תקנה 29(3) לתקנות חובת המכרזים. בתחילה פורסמה כוונת המשטרה להתקשר בפטור עם חברת מוטורולה עד לסוף שנת 2023 בסכום של 232 מיליון ₪, אך לאחר שהוגשה הסתייגות הוחלט לקצר את בקשת הארכת הפטור עד ליום 31.12.2020 ובהיקף של 140 מיליון ₪.

“לקראת סוף שנת 2020 התברר כי נותרה יתרה תקציבית בפטור שיש בה די כדי להסדיר התקשרות לתחזוקת תשתיות מערכת ניצן לשנת 2021 ועל כן הוחלט לבצע פרסום בדבר כוונה להתקשר בהתקשרות המשך עבור שנת 2021 בלבד בהתאם לתקנה 3 (4)(ב)(1) אך עקב קבלת שתי השגות בדבר הפרסום החליטה וועדת המכרזים לאשר פטור המשך לתקופה של שלושה חודשים בלבד, לצורך תחזוקה בלבד, וזאת על מנת לוודא שמירה על יכולותיה המבצעיות של המשטרה מחד ומאידך לאפשר בירור ענייני של ההסתייגות.

“מהמשטרה נמסר כי לאחר בחינת שתי ההסתייגויות אחת החברות משכה את השגתה לאחר שהוסבר לה כי המשטרה לא מחפשת לעבור למערכת בטכנולוגיה חדשה, אלא להישאר באותה מערכת ורק לבצע עבורה תחזוקה.

“ההשגה השנייה שהוגשה ע”י אותה חברה שהגישה השגה בשנת 2017, נבחנה ע”י גורמי המקצוע במשטרה באופן מעמיק במהלך שלושת החודשיים האחרונים ומכיוון ולא ניתנה התייחסות עניינית לשאלות המחלקה המקצועית בעיקר לסוגיית ההסמכה על ידי היצרן, המליצו גורמי המקצוע לדחות את ההשגה.

“המשטרה סבורה כי הספק הוא הספק היחיד שעימו ניתן להתקשר שכן הוא הקים את המערכת ומתחזק אותה בבלעדיות, הוא בעל המומחיות, הידע והיכולת לפתח ולתחזק את המערכת. כמו כן, רכיבי הליבה של המערכת הם מתוצרת הספק ולא ניתן לשלב רכיבים של יצרנים אחרים בצורה שתבטיח בוודאות את השימוש התקין והרציף במערכת. בנוסף, עקב היותה של המערכת מבצעית, נדרש לספק שירותי תמיכה ותחזוקה בזמינות מיידית וברמה גבוהה בכל רחבי הארץ ולאורך כל ימות השנה. הספק הינו היחיד המסוגל לעמוד בדרישות לעיל.

“מגורמים מקצועיים ממ”י נמסר כי ישנו צורך ברכישת מערכת תקשורת חדשה ומתקדמת יותר, אך בשל היקף הגופים המבצעים אשר עושים שימוש במערכת מדובר בפרוייקט לאומי אשר מצריך החלטה ממשלתית ותקצוב מתאים לאור האמור מבוקשת ההתקשרות”.