החשכ”ל אישר לרשות החברות פטור המשך ממכרז לצורך קבלת ייעוץ וליווי עבור משלוש חברות השמה במסגרת הליכי איתור מנכ”ל חברות ממשלתיות

החשב הכללי במשרד האוצר אישר לאחרונה למשרד האוצר/רשות החברות הממשלתיות פטור המשך ראשון ממכרז. זאת לצורך קבלת  ייעוץ וליווי עבור משלוש חברות השמה במסגרת הליכי איתור מנכ”ל חברות ממשלתיות.

וועדת הפטור המרכזית אישרה את בקשת ההתקשרות לתקופה שמיום 7.12.2021 ועד ליום 16.10.2022 או עד לסיום ההליך המכרזי, המוקדם מביניהם. החשכ”ל הורה כי הרשות תצא למכרז פומבי בתחום זה עד 31.3.2022.

הרשות ביקשה כי הפטור בהיקף כספי מבוקש של 890,000 ₪ יהיה עד 16.10.2022. לעומת זאת וועדת הפטור אישרה התקשרות עד 30.6.2022 בסכום של 534,000 ₪.

בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר כי “תהליך איתור מנכ”ל בחברות ממשלתיות הינו הליך מורכב שמצריך מקצועיות באיתור בכירים ובעבודה עם חוזר הרשות שמסדיר את תהליך האיתור. להליך האיתור נדרש ליווי ובשנים האחרונות עשתה הרשות שימוש בחברות לקיום הליכי איתור מנכ”ל בין היתר עבור חברת נמלי ישראל, חברת תעבורה ימית, החברה למתנ”סים ועוד.

“ע”פ הרשות, השימוש בשירותי החברות נעשו בצורה טובה ומקצועית, בין היתר עקב האובייקטיביות שלהן וניהולם ע”י הרשות שהינה גוף ‘בלתי תלוי’

“ברשות צופים כי במהלך רבעון שני בשנת 2022 יפורסם המכרז חדש וצפי לתחילת התקשרות עם זוכים הוא עד תום תקופת ההתקשרות המבוקשת”.

* בתוך כך פורסמו עוד שתי התקשרויות בהקשר זה:

+ הארכת התקשרות בפטור ממכרז [בהיקף 1.34 מיליון ש”ח] עם ענבל חברה לביטוח לשם מתן שירותי ליווי ויעוץ לקראת הנפקות החוב בחברות ממשלתיות. הארכת ההתקשרות היא באישור החשב הכללי בהמלצת וועדת הפטור המרכזית.

” יצוין שהחברה מבצעת עבודות מסוג זה באופן קבוע, כמו כן מבצעת החברה פרויקטים הנוגעים להפרטה אשר טרם הסתיימו. הסכם המסגרת בין המדינה לבין החברה הוארך על ידי ועדת מכרזים מיוחדת במטה החשב הכללי לחמש שנים עד ליום 9 בינואר 2026. לאור הגדלת היקף הפעילות לרבות ליווי תהליך מכירה של חברת נמל חיפה למשקיע אסטרטגי, ליווי הליך הכנסת משקיע עבור חברת דואר ישראל, בחינת הליך הנפקת מיעוט בחברה לשירותי איכות הסביבה ועוד תהליכים שטרם הסתיימו, ועדת הפטור המרכזית אישרה ביום 31.12.2020 הרחבת התקשרות עם החברה בהיקף של 2.1 מיליון ₪ לשנת 2021 כולה (לאור החלטת ממשלה מס’ 56 שעניינה הקמת משרד הדיגיטל הלאומי ותיקון החלטות ממשלה, במסגרתה הועברה רשות החברות הממשלתיות ממשרד האוצר למשרד הדיגיטל הלאומי. כיום הרשות חזרה למשרד האוצר).

“מהמשרד צוין כי הרשות מקבלת מהחברה שירותי ליווי וייעוץ לקראת הנפקות החוב בחברות הממשלתיות, לרבות סיוע מקצועי שוטף בסוגיות כלכליות, פיננסיות ואחרות, מתוקף ההסכם ההתקשרות. בנוסף, יש חשיבות לליווי המקצועי והמומחיות הייחודית שצברו היועצים שמלווים את הרשות בתחום ששומרת על טיב העבודה והאיכות המתבקשת הפסקת ההתקשרות עם החברה בעת הזו תוביל לעיכוב משמעותי כמו גם לפגיעה בתהליך ההנפקות ותפגע ביישום החלטות הממשלה. לאור האמור מבוקשת הארכת התקשרות”.

+ הארכת התקשרות עם ענבל חברה לביטוח לטובת קבלת שירותי איתור ומיון של מועמדים בדירקטוריונים של החברות הממשלתיות [בהיקף 1 מיליון ₪ לתקופה של שנה]. הארכת ההתקשרות היא באישור החשב הכללי בהמלצת וועדת הפטור המרכזית.

“תפקיד הדירקטור בחברה ממשלתית הינו תפקיד מורכב ביותר, המחייב, ככלל, הבנה עסקית וניסיון ניהולי, אשר משליכים ישירות על יכולתן של החברות הממשלתיות שהנן נכס ציבורי חשוב, לפעול באופן יעיל ואפקטיבי ולעמוד במטרות לשמן הוקמו. נבחרת הדירקטורים נועדה לסייע לשרים ולהביא לבחירתם של המועמדים הראויים ביותר לתפקיד דירקטור בחברות בממשלתיות. הליך זה מקובל במדינות מערביות רבות ומניב תוצאות חיוביות. מאז כינונה של נבחרת הדירקטורים מינו השרים למעלה מ- 550 דירקטורים מתוך הנבחרת.

“הרשות מעוניינת לקבל את תכולת ההתקשרות כפי שנקבעה בהתקשרות המקורית וכפי שנעשה בשנים קודמות ליישום ההליך הכולל: שירותי איתור ומיון של מועמדים לתפקיד דירקטורים בחברות ממשלתיות, קליטת שאלונים של מועמדים, בדיקת הימצאות של כלל המסמכים הנדרשים לצורך הגשת מועמדות, בדיקת עמידה בתנאי סף של המועמדים וכן מיון לפי קריטריונים קשיחים, פניה לממליצים, ניהול תהליך ביצוע ראיונות והעמדת צוות מראיינים ועוד”.