החשכ”ל אישר למשרד הכלכלה הארכה קצרה של ההתקשרות בפטור ממכרז לשם קבלת שרותי תוכנה לפיקוח על היצוא הדו שימושי ואב”כ

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג אישר למשרד הכלכלה והתעשייה הארכה קצרה של ההתקשרות בפטור ממכרז עם חברת סייף זון [Safe Zone] לשם קבלת שרותי תוכנה לפיקוח על היצוא הדו-שימושי ואב”כ.

החלטת החשכ”ל מתבססת על נימוקי וועדת הפטור המרכזית בה נאמר בין היתר כי “מאז הקמת האגף לפיקוח על היצוא הדו-שימושי בתחילת 2019 הושקעו מאמצים רבים לאיתור כלים ממוחשבים מתאימים לביצוע סיווג של טובין, שירותים וטכנולוגיה המיועדים ליצוא על פי רשימות הפיקוח הישראליות.

“מאמצי האיתור התמקדו באגף המקביל במשרד הביטחון, ארגונים כלכליים, חברות המייצאות מוצרים דו-שימושיים ואב”כ, ומשרדי עו”ד בתחום. כמו כן, ביצע האגף בדיקה ברשת האינטרנט לאיתור כלים בישראל או בחו”ל.

“לבסוף אותר הספק אשר יכול היה לתת מענה לשירותים הנדרשים. המשרד התקשר עם הספק.

“במהלך התקופה, הוסיף הספק עוד מודולים לתוכנה בהתאם לצרכי האגף (בדיקה ברשימת האב”כ וברשימת החימוש בעברית וכן ברשימות הסנקציות של האו”ם וארה”ב) היקף ההתקשרות הכולל עמד על 8,425,950 ₪ והיא הסתיימה ב- 31.5.2023.

לאחר 3 שנות התקשרות עם הספק כספק יחיד החליט המשרד להוציא RFI עבור שירותי תוכנה בהתאם לדרישות האגף. ה-  RFI יצא בחודש פברואר 2022 ובסיומו בתחילת אפריל הוגשה הצעה אחת בלבד של חברת Oracle ו-  HMS לבניית מערכת כוללת שתסייע לאגף במספר היבטים ובהם בנושא סיווג המוצרים.

“מאחר והמערכת איננה קיימת עדיין ובנייה של מערכת כזו דורשת זמן רב ועל מנת לאפשר לאגף להמשיך בעבודתו השוטפת, בוצע ביוני 2022 חידוש התקשרות עם הספק הנוכחי לשנה נוספת, השנה הנוכחית אשר במהלכה נבחנה הצעת חברת אורקל ו-  HMS  וכן חלופות נוספות מול ספקים אחרים.

“בהמשך למכרז בניית מערכת הדו- שימושי החדשה התגבשה המסקנה שבכל החלופות הללו בניית מערכת ממוחשבת דומה לקיימת הוא פרויקט שלכל הפחות ייקח זמן רב, אם בכלל יאופשר.

“לאור זאת, בסוף שנת 2022 יזם האגף פיילוט עם רשות החדשנות לשימוש במערך הבודקים הטכנולוגיים שלה לשם סיווג מוצרים בבקשות רישוי דו-שימושי ואב”כ, על סמך הידע המקצועי והטכנולוגי הנרחב שלהם וללא סיוע של תוכנה כלשהי.

“המשרד סבור שבתום תקופת ההארכה המבוקשת לשירותי של הספק ניתן יהיה להחליף את שירותי המערכת בשירותי רשות החדשנות, זאת ללא פגיעה באיכות השירותים ואף עם שיפורים במקומות מסוימים.

“הארכת ההתקשרות הינה קריטית לשם “העברת מקל” טובה ומעוטת פערים ככל הניתן לרשות החדשנות בהיבט סיווג פריטים דו-שימושיים ולעצמאות תפקודית בהיבטים אחרים. ללא קיום ההתקשרות בחודשים קריטיים אלה, לא ניתן יהיה להמשיך ברציפות התפקודית של האגף בנושאי רישוי דו-שימושי.

“נותן השירותים החדש (רשות החדשנות) יוכל להתמקצע בנושא הסיווג ולהיות מוכנים בצורה טובה יותר לקבלת האחריות המלאה על הנושא. רשות החדשנות עורכת השוואה של הסיווגים שלהם לסיווגים של חברת סייף זון ועוזרת לחדד להם טעויות ואי דיוקים במידה ויש. שלושת החודשים הנוספים יסייעו לבנות את המקצועיות והדיוק שלהם מול גוף עם ניסיון.

“בתאריך היעד צפויה המערכת להיות מוחלפת על ידי רשות החדשנות ומערך הבודקים הטכנולוגיים שלה לשם סיווג מוצרים בבקשות רישוי דו-שימושי ואב”כ.

“המשך קבלת שירותים מחברת סייף זון למשך תקופת ההתקשרות המבוקשת נדרשת מטעמים של חסכון ויעילות שכן השירותים אותם נותנת חברת סייף זון, הינם שרותי תוכנה לפיקוח על היצוא הדו-שימושי ואב”כ אשר נדרשים למשרד עד לסיום ביצוע הפיילוט אל מול רשות החדשנות.

“עפרה פרנקל ממערך הדיגיטל הלאומי בחוות דעתה ממליצה לאשר את התקשרות ההמשך. נוי שקד רפרנטית משרדים כלכליים ממליצה לאשר את התקשרות ההמשך כמו כן, כפתרון-ביניים ועל מנת לצאת בהקדם האפשרי מההתקשרות הקיימת מאשרת את העבודה דרך יועצי החדשנות. עם זאת, מדובר על פתרון זמני ובאחריות המשרד, בשל העובדה שמדובר על שירות משמעותי וליבתי, יהיה לצאת להתקשרויות ישירות, בהתאם לאופן עליו יחליטו עד תחילת 2024”.