החשכ”ל אישר למערך הדיגיטל פטור ממכרז להרחבת ההתקשרות לייצוב הפלטפורמה קמפוס IL; קבע: “יש לבצע אסדרה רוחבית בכל הנוגע לשימוש בפלטפורמה זו ביחס לפלטפורמות דומות במשרדים השונים”

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר הרחבת התקשרות של מערך הדיגיטל הלאומי במשרד ראש הממשלה עם א.מ.ת מחשוב לייצוב הפלטפורמה קמפוס IL. הרחבת ההתקשרות שאושרה עתה היא לתקופה של שנה וחצי בהיקף כספי של 1,111,500 ₪.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין השאר כי “מערך הדיגיטל הלאומי מבקש הרחבת התקשרות עם חברת א.מ.ת מחשוב בע”מ לטובת ייצוב פלטפורמת קמפוס IL המהווה פלטפורמה הלאומית ללמידה דיגיטלית שהוקמה על ידי מטה ישראל דיגיטלית (בטרם מוזג אל מערך הדיגיטל הלאומי בחודש ינואר 2016).

“המטרה הלאומית של קמפוס IL הוא להנגיש לקהל הרחב בישראל ללא עלות השכלה אקדמית, מקצועית וכללית, כדי לקדם ערכים של צמצום פערים חברתיים וצמיחה כלכלית מואצת, וכדי להביא לישראל את בשורת הלמידה הדיגיטלית.

“הנגשת התכנים נעשית באמצעות הפלטפורמה הטכנולוגית המתקדמת ללמידה דיגיטלית מסוג Open edX ופיתוח התכנים נעשה באמצעות עשרות שותפי תוכן בממשלה ובאקדמיה.

“נכון לחודש אוקטובר 2022 הפלטפורמה מציעה למעלה מ- 400 קורסים (ולצדם כ- 150 נוספים בשלבי פיתוח שונים) אליהם רשומים יותר מ- 650 אלף לומדות ולומדים שבאמצעותה מקדמים את עצמם מקצועית ואישית, רוכשים מיומנויות קריטיות לשוק תעסוקה משתנה, צוברים קרדיט אקדמי, משתלבים בהשכלה הגבוהה ומרחיבים אופקים – והכל ללא עלות.

“החברה זכתה מכוח מכרז פומבי חלופי 07-2020 כשעיקרי התכולות במכרז הינם אירוח הפלטפורמה אצל ספק הענן, תחזוקה ותפעול שוטף של המערכת ושל תשתיות הנתונים, בדיקות תוכנה, רישוי, מנגנון שינויים ושיפורים (שו״שים) לפיתוחים ועוד.

“[…] על רקע משבר הקורונה, ביום 26.7.2022 התקבלה החלטת ממשלה מס’ 260 בעניין “תכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לציבור ולקידום הלמידה הדיגיטלית“. סעיף 37 להחלטה 260 עוסק בפיתוח התשתית הטכנולוגית של פלטפורמת קמפוסIL  ובמסגרת זו הוחלט לאפיין ולפתח שירותים חדשים בפלטפורמה שיאפשרו את יישום התכנית ללמידה דיגיטלית כחלק מתכנית ההאצה. עם זאת, נקבעה במכרז תקרה עבור שירותי פיתוח תוכנה לביצוע שינויים ופיתוחים למערכת.

“[…] כוונת המשרד הייתה להכשיר צוות פיתוח תוכנה ייעודי אך לאור כישלון המשרד בגיוס מפתחים וכ”א לאחר ששלושה סבבי גיוס שהסתיימו ללא תוצאות, הורחבה ההתקשרות עם החברה.

“במסגרת הדיון בוועדת המכרזים המשרדית מיום 28.11.2022 ציין מ”מ מנהל קמפוס IL כי התשתית הטכנולוגית עליה מבוססת פלטפורמת קמפוס IL שודרגה ועודכנה בשנת 2019 ורק בחודש אפריל 2022 שודרגה הפלטפורמה שוב.

“לטענת המשרד, הסיבות לפערים שנוצרו הינם: בתחילה תוחזקה הפלטפורמה על ידי המשרד בהתקשרות ישירה מול היצרן ולאח”כ מול ספקי משנה (שעבדו עם משרד החינוך שהיה המשרד שתחזק ותפעל את פלטפורמה קמפוס IL) ובמהלך תקופות אלה נוצרו פערים תפקודיים.

“החל מיום 14.7.2019, בו הוקמה ועדה בין-משרדית מיוחדת לעניין המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית ועד ליום 1.7.2021, המועד בו נבחרה החברה כזוכה במכרז פומבי בנדון, לא בוצע שדרוג ועדכון של הפלטפורמה.

“השדרוג כאמור כלל קפיצה של 4 גרסאות קדימה ובבת אחת כשהמשמעות לכך הייתה הקמת פלטפורמה מחדש, ביצוע מיגרציה מקיפה של כל בסיסי הנתונים והטמעתה על ידי החברה. לטענת המשרד פרק הזמן שנדרש מהחברה החל ממועד הזכייה (יולי 2021) ועד לביצוע השדרוג בפועל (אפריל 2022), היה סביר וכי לא היה ניתן לבצע את השדרוג קודם לכן.

“מאז השדרוג, המערכת אינה יציבה וסובלת מתקלות רבות וקושי משמעותי ביצירת ממשקים עם פיתוחים טכנולוגיים שונים. חוסר היציבות פוגע בקהל הלומדים ובאופן טבעי יוצר משברים מול שותפים אסטרטגיים של המיזם, כגון משרד החינוך, מערך הסייבר הלאומי, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב ועוד. המשברים המרכזיים שנוצרו מאז השדרוג מול שותפים אסטרטגיים גררו גם משברי אמון.

“לטענת המשרד, לא ניתן היה לצפות את היקפי התקלות שיתעוררו וכי התמודדות עם מיגרציה מקיפה שכזו אינה עניין שבשגרה, כך שהחברה לא הייתה יכולה להעריך מראש את תוצאות השדרוג. החברה מצידה טוענת שנאלצת לעבוד באופן הפסדי בהיקפים כספיים נרחבים, שכן גורם לא צפה מראש את התוצאות הבעייתיות ואת היקפי התקלות או תדירותן עקב השילוב הבעייתי בין נתוני הגידול הדרמטי בהיקפי הלומדים עם התקופה הארוכה שבמהלכה הפלטפורמה לא שודרגה.

“[…] בהתייחסותו של מר אביתר פרץ, מנהל חדשות וטכנולוגיה באגף החשב הכללי במשרד האוצר, נטען כי מדובר בתשתית קריטית ואכן יש פער משמעותי בגרסאות המוצר שנוצר עקב כך שלא בוצעו עדכונים בזמן עם התפתחות המוצר. יחד עם זאת זהו מכרז תפעול ותחזוקה רב-שנתי שרק החל בתנאים טובים ולכן ממליץ לאשר את הבקשה הנוכחית להרחבה לטובת ביצוע יישור הקו בתשתית, ע”י ספק התחזוקה. כמו כן, ממליץ להנחות את המשרד להתקשר בהקדם עם מספר ספקים (או לשכור צוות פנימי) שיוכשרו על הפלטפורמה ויוכלו לבצע פיתוחים פונקציונליים עתידיים במערכת, בתיאום עם ספק התפעול שהיה מעורב באופן משמעותי ביותר בכתיבת מכרז התשתיות”.

* החשכ”ל אישר את הרחבת ההתקשרות בציינו כי “יש לבצע אסדרה רוחבית בכל הנוגע לשימוש בפלטפורמה זו ביחס לפלטפורמות דומות במשרדים השונים. באחריות מנהל חדשנות וטכנולוגיה בחשב הכללי יחד עם החטיבות הרלבנטיות”.

** ב- 4.1.2023 הודיע מערך הדיגיטל הלאומי (בנפרד) על כוונת להארכה ולהרחבת התקשרות קיימת לתקופה של שלוש שנים נוספות לשם פרסום קורסים בפלטפורמה הבינלאומית של edX .

מרב חורב מנהלת חטיבת טרנספורמציה של מוצרים ציבוריים חברתיים כתבה בין האר בהודעה על כוונת ההתקשרות כי “[…] ההסכם החדש יהיה ללא עלות או דמי שימוש כלשהם, זאת לאור ההחלטה של edX לאפשר לשותפים קיימים בעלי ותק של ‘הסכם חברות’ להאריך הסכם קיים ללא עלות, בהתאם למדיניות החדשה של edX”.

“[…] המשמעות של הפסקת ההתקשרות הקיימת לטכנולוגיית הקוד הפתוח של edX עשוייה להיות הרת גורל ביחס לשלל היוזמות הקיימות ובאופן כללי ביחס לשיתוף הפעולה הקיים בין המערך ובים המוסדות בתחום הלמידה הדיגיטלית”.