החשכ”ל אישר התקשרות של מערך הסייבר הלאומי עם קרן בירד בפטור ממכרז “לטובת מחקר ופיתוח סייבר” (לשנה בהיקף של כ- 8 מיליון ₪)

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר התקשרות של מערך הסייבר הלאומי עם קרן בירד בפטור ממכרז “לטובת מחקר ופיתוח סייבר” (לשנה בהיקף של 7.9 מיליון ₪).

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר כי “קרן בירד הינה קרן דו לאומית למחקר ופיתוח, אשר הוקמה ע”י ממשלות ישראל וארה”ב בשנת 1977 במטרה לעודד, לקדם ולתמוך במחקר ופיתוח תעשייתי בעל תרומה הדדית לארה”ב ולישראל, באמצעות תמיכה בפרויקטי מו”פ משותפים לחברות ישראליות ואמריקאיות מתחומי הטכנולוגיה השונים.

“הקרן הוכרה כתאגיד במסגרת חוק הקרן הדו-לאומית למחקר ולפיתוח תעשייתיים, תשל”ח – 1978 .

“במסגרת חקיקת הרשאות הגנה בארה”ב מדצמבר 2021 , נכלל תיקון שעוסק בהקמה של שת”פ סייבר בין ישראל לארה”ב שמסדיר כי החקיקה מקימה תוכנית מענקים תחת המשרד לביטחון המולדת שתתמוך בשת”פ מו”פ בסייבר, וכן הדגמה ומסחור של טכנולוגיות סייבר.

“במארס 2022 נחתם מזכר הבנות (הסכם Memorandum of Understanding, MOU) בין המערך לבין המשרד לביטחון המולדת האמריקאי לשת”פ בניין כוח בנושאי עניין משותפים.  הסכם זה הפך את מערך הסייבר הלאומי לשותף בקרן בנושא הסייבר.

“במארס 2022 העביר המשרד לביטחון המולדת סכום של 1.9 מיליון דולר ראשוני בקרן לטובת התחלת תהליך השת”פ. במסגרת המזכר סוכם להשתמש בבירד כזרוע המבצעת של התוכנית. המשרד לביטחון המולדת האמריקאי ומערך הסייבר הלאומי של ישראל הגיעו להסכמה למימון תואם (מצ”ינג) ליחס של שקל מול דולר, שישה מיליון בכל שנה עד שנת 2026.

“בחודש יולי 2022 יצאה BIRD בקול קורא לקבלת הצעות לפרויקטים מוסכמים: ארכיטקטורות מוגנות למערכות OT; פיילוטים להערכת סיכונים לשדות תעופה ונמלי ים; פיילוטים להעלאת חוסן ל- SMBs; אנליטיקות והיתוכי מידע מתקדמים”.

“[…] הבקשות יבחנו על ידי שתי המדינות, בדיקה מטעם מערך הסייבר הלאומי ומטעם ה-  DHS שבסופה מתקיימת ועדה של קרן בירד שבה המדינות ממליצות את החלטתן.

“הסמכות המקצועית היחידה, מהצד הישראלי, הינה של מערך הסייבר ולא יהיה ניתן לעשות שימוש בכסף ללא אישור מערך הסייבר.

“תקציב הקול קורא – 1.9 מיליון דולר. מערך הסייבר הלאומי יעביר כעת מיידית 1.9 מיליון ₪. במידה וה- DHS לא יוסיפו את חלקם התקציבי לפרויקטים הבאים (מכיוון שלקול קורא הנוכחי, הם כבר העבירו כסף), לא יהיו עוד פרוייקטים”.