החשכ”ל אישר הארכת התקשרות משרד הפנים בפטור ממכרז ליועצי סייבר; “יצא מכתב למנכל משרד רוה”מ להסדרת המחלוקת ולבחינת העברת האחריות לרשויות המקומיות”

החשב הכללי במשרד האוצר רו”ח יהלי רוטנברג קיבל את המלצת וועדת הפטור המרכזית ואישר הארכת התקשרות של משרד הפנים בפטור ממכרז עם החברות אייסיטיביט פתרונות בע”מ ודור טכנולוגיות מידע בע”מ לצורך יועצי סייבר. ההתקשרות עתה תהיה לתקופה של עד חצי שנה בהיקף כולל של 1,042,620 ₪.

בנימוקי וועדת הפטור המרכזית נאמר בין היתר כי משרד הפנים מבקש הארכת התקשרות עם שתי החברות הללו “לטובת קבלת שירותים מ- 4 יועצי מחשוב בתחום ההגנה מפני איומי הסייבר לשמירה על הרציפות התפקודית של הרשויות המקומיות.

“החלטת ממשלה מספר 2443 מיום 4.2.2015 בנושא ‘אסדרה לאומית והובלה ממשלתית בהגנת הסייבר’ הטילה על מנכ”לי משרדי הממשלה שתחת אחריותם גופים החשופים לאיומי סייבר לקדם את הטיפול להיערכות לאיומי סייבר. משרד הפנים, כרגולטור של הרשויות המקומיות, סווג כ’משרד אחראי’ כאמור, הפעיל 4 יועצי סייבר, במסגרת שני מכרזים, שפעלו לקידום תחום ההגנה על הסייבר ברשויות המקומיות.

“[…] רשות מקומית שמבקשת שירותי ייעוץ בתחום הסייבר או התמודדות עם תקיפת סייבר פונה למשרד אשר מקצה לה יועץ. מדובר בשירות מתמשך שנדרש באופן שוטף לרשויות, בדומה לשירותי מחשוב אחרים. בנוסף, המשרד יוזם תרגולים עם רשויות מקומיות ואשכולות של רשויות מקומיות.

“למרות שהמדינה לא מקבלת את השירותים כלל, המשרד בחר לסווג את ההתקשרות כהתקשרות רכש. השיקול המרכזי של המשרד הינו חוסר יכולתן של רשויות מקומיות לנצל תמיכה בנושא, במידה והיא הייתה מועברת להן. בנוסף, לאור אופיין של מתקפות סייבר, ישנו יתרון לפתרון מרכזי בנושא.

“[…] לדברי המשרד ישנו מורכבות בנושא נוכח הסוגיה העקרונית האם המשרד הינו רגולטור של הרשויות המקומיות בתחום הסייבר או שלחלופין הינו גורם מסייע בלבד.

“בשל חוסר היציבות הפוליטית שהובילו לתחלופה תדירה של בכירים במשרד הפנים ומערך הסייבר הלאומי, לא התקבלה החלטה בנושא לאורך זמן. ההחלטה משפיעה על נחיצות המשך רכישת השירותים ומנעה יציאה למכרז חדש עד עתה. כמו כן, החלטה בנושא תדרוש שינוי של החלטת הממשלה.

“המשרד פונה כעת בבקשה להתקשרות המשך שכן השירותים נחוצים על מנת לאפשר היערכות ארוכת טווח להגנה על רשויות מקומיות מפני מתקפות סייבר, כמו גם כמענה מידי למענה למתקפות סייבר בזמן אמת.

“בכלל העולם ובישראל בפרט רשויות מקומיות מהוות יעד אטרקטיבי להתקפות סייבר ומתקפה מוצלחת עליהן עלולה להוביל לדליפה של מידע קריטי ולפגיעה בתשתיות לאומיות. בנוסף, היקף מתקפות הסייבר על הרשויות המקומיות צפוי לגבור לקראת מועד הבחירות ברשויות המקומיות הנערכות ביום 31.10.2023.

“בחודשים הקרובים המשרד צפוי לקבל החלטה בנושא עתיד ההתקשרות.

“ממערך הסייבר הלאומי נמסר כי ישנה חשיבות רבה להארכת ההתקשרות ולשמירה על רצף המענה וכי נגרם נזק משמעותי מכך שלא התקבלו שירותים שוטפים בחודש האחרון”.