החשב הכללי אישר התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז לשנת 2022 (בהיקף כ- 3 מיליון ₪) לצורך הפעלת מינהלת שת”פ כלכלי בין ממשלות בתחום הבריאות

החשב הכללי אישר התקשרות של משרד הבריאות בפטור ממכרז לשנת 2022 (בהיקף של 2,970,630 מיליון ₪) עם קרן מחקרים רפואיים, פיתוח תשתית ושירותי בריאות. זאת לצורך הפעלת מינהלת שת”פ כלכלי בין ממשלות בתחום הבריאות. זאת בהמלצת וועדת הפטור המרכזית.

בהחלטתה אמרה הוועדה כי “הוועדה מאשרת את ההתקשרות לשנה אחרונה וזאת רק בשל הנסיבות המיוחדות המפורטות בבקשה, על המשרד להטמיע את השירותים שנותנת הקרן אצלו או להקים חברה ממשלתית. עם תחילת ההתקשרות החדשה על המשרד לקיים דיון עם סגן החשב הכללי הרפרנט על מהות פעילות הקרן והסדרתה וזאת כתנאי לכל המשך פעילות בנושא”.

בנימוקי הוועדה נאמר בין היתר כי “משרד הבריאות מבקש הארכת התקשרות בפטור עם קרן המחקרים המשרדית לטובת הפעלת מינהלת שת”פ כלכלי בין ממשלות בתחום הבריאות. שיתופי פעולה אלה נועדו בראש ובראשונה לחזק את האיתנות הפיננסית של מערכת הבריאות בארץ.

“המשרד מתקשר עם הקרן מאז שנת 2017 ,מכוח אישורים שניתנו מעת לעת על ידי ועדת הפטור המשרדית.

“[…] קרן המחקרים המשרדית הינה עמותה שנשלטת בעיקרה על ידי משרד הבריאות – כיוון שרוב חברי הוועד המנהל שלה הם עובדי משרד הבריאות בעבר ובהווה.

“במסגרת ההתקשרות עם הקרן, מבוצעת העבודה התפעולית הנדרשת לצורך הפעלת המינהלת לשיתופי פעולה כלכליים בין ממשלות בתחום הבריאות. מדובר בין השאר בביצוע של סקרי צרכים בתחום המוכנות לחירום והבריאות הדיגיטלית במדינות היעד, במתן שירותי ייעוץ, ובניהול לקוחות בפרויקטים השונים. יצויין כי לצד הקרן, המשרד נעזר גם בחברה חיצונית אשר מספקת שירותי ניהול פרויקטים בחלק מהפרויקטים המבוצעים.

“יש רגישות בביצוע הפעילות המבוצעת על ידי הקרן – הן בהיבט של יחסי החוץ ומעמד משרד הבריאות, והן בהיבטים העסקיים הקשורים בה. לאור זאת, נדרשת שליטה גבוהה של המשרד על התהליך ועל תוצרי הפעילות, באופן שיעלה בקנה אחד עם מטרות המשרד ומערכת הבריאות, תוך נטרול ההשפעה האפשרית של שיקולים/אינטרסים זרים.

“משכך, המשרד סבור שלא ראוי להפקיד את הפעילות בידי גורם עסקי חיצוני. בהתאם, המשרד סבור שבעת הזאת הקרן היא הגוף היחיד שמסוגל לבצע את השירותים הנדרשים.

“לצד זאת, על מנת לתת לנושא פתרון ארוך טווח, המשרד פועל על מנת להקים חברה ממשלתית שתרכז את הנושא. המשרד החל לקדם זאת עוד בשנת 2019 , אולם הנושא טרם הבשיל לאור המציאות שהייתה של ממשלת מעבר וההתפרצות של נגיף הקורונה.

“בדיון שהתקיים בנושא אצל מנכ”ל המשרד ביום 27 ביולי 2021 הינחה המנכ”ל לחדש את המגעים עם רשות החברות ויתר הגורמים הרלבנטיים לנושא על מנת לקדם את הנושא. מנכ”ל המשרד ומנהל פעילות המנהלת במשרד הבהירו לרפרנטורה בשיחות שקיימו בנובמבר 2021 את חשיבות הפעילות של המנהלת ברמה הבינלאומית וכי הצפי שהתהליכים יבשילו לכדי חברה ממשלתית יהיו במהלך השנה.

“עד להקמה של חברה ממשלתית כאמור, ועל מנת שלא לפגוע ברצף הפעילות של המינהלת, מבקש המשרד כעת להאריך את ההתקשרות עם הקרן לתקופת גישור”.