החודש לפני שנתיים הוגשה תובענה ייצוגית בהיקף קבוצתי של 307 מיליון ₪ נגד רכבת ישראל (בנושא אינטרנט אלחוטי מהיר בזמן נסיעה) והסתיימה עתה בבקשת הסתלקות מוסכמת

13:20 09.10.2020

קטגוריות: אינטרנט משפט

תגים: ,

ב- 29 באוקטובר 2018 דיווחתי בחלון המבזקים של האתר: “הוגשה (29.10) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד רכבת ישראל בשם כל מי שנסע באחת מהרכבות של החברה ולא הייתה לו קליטה באינטרנט האלחוטי במהלך הנסיעה; גובה התביעה הקבוצתית: 307 מיליון ₪; טרם פורסם כתב הטענות המלא”.

ב- 9 בנובמבר 2018 פירסמתי ידיעה מורחבת על הגשת כתב התביעה בתיק זה (כאן) ע”י דוד זלצר.

באמצע חודש ספטמבר 2020 ניתן פסק דין של כבוד השופטת גילה כנפי-שטייניץ, סגנית נשיא, בבית-המשפט המחוזי בירושלים [ת”צ 69956-10-18]. לדברי השופטת, “לאחר שבחנתי את בקשת ההסתלקות, ובשים לב לכך שהשירות מושא ההליך הופסק באופן שאין לטעמי עוד הצדקה להמשך ניהול ההליך, אני מאשרת את הסתלקות המבקש מן הבקשה לאישור. תביעתו האישית של המבקש תידחה כמוסכם”.

השופטת מוסיפה עוד כי “בענייננו, בקשת האישור אכן העלתה עילת תביעה לכאורית. התביעה אף השיגה תועלת לחברי הקבוצה, תועלת שהיא גם בעלת ערך חברתי”.

הסדר ההסתלקות באתר “נט המשפט” של הנהלת בתי-המשפט מציג את תגובת הרכבת על התביעה. בתגובה נאמר בין היתר (עפ”י הסדר ההסתלקות) —

“כי מדובר בתביעת סרק שלא היה מקום להגישה וכי סכום התביעה הינו מופרז.

כי מערכת התקשורת האלחוטית בקרונות ובתחנות הרכבת הוקמה בשנת 2012 ביוזמתה של רכבת ישראל, מתוך רצון להיטיב עם לקוחותיה, ללא כל חובה שבדין, ותוך השקעה כספית ניכרת, לשימוש הנוסעים חינם אין כסף.

“כי שירות ה- WiFi הינו שירות נלווה וזניח יחסית לשירות העיקרי אותו מספקת רכבת ישראל לנוסעיה  הוא שירות ההסעה, שממילא מוענק ללקוחות הרכבת בחינם כאמור.

“כי המאפיינים של שירות ה- WiFi בכלל (כגון: מגבלות ‘רוחב הפס’ המוקצה ע”י שלוש הרשתות הסלולריות, כמות המשתמשים, מאפייני השימוש בשירות ע”י המשתמשים, מרחק מהתא הסלולרי, מאפיינים סביבתיים ועוד) ושירות ה- WiFi של רכבת ישראל בפרט, אינם מאפשרים לרכבת ישראל להתחייב שהגלישה באינטרנט האלחוטי תהא זמינה בכל נקודת זמן, או בכל נקודה גיאוגרפית בה עוברת מסילת הברזל; לא כל שכן, גלישה מהירה; או לאפשר צריכה ללא בגבלה לכל מגוון השימושים, שחלקם ‘כבדים’ יותר ו’תופסים’ רוחב פס גדול יותר, שכן נתונים אלה כלל אינם בשליטתה.

“כי רכבת ישראל מעולם לא פירסמה וקל וחומר לא התחייבה – לא בהקשר החוזי ולא בהקשר הצרכני – לאפשר גלישה מהירה בשירות האינטרנט האלחוטי. כל שצויין בפרסומים מטעם רכבת ישראל, הוא שהשימוש בשירות ה- WiFi לא יהיה כרוך בתשלום. לפיכך, הרי שרכבת ישראל מעולם לא הפרה כל מצג ו/או התחייבות כלשהי, ומכל מקום הדין אינו מקים חובה לספק ללקוחות הרכבת תקשורת אלחוטית מהירה בקרונות הרכבת“.

“כי שירות ה- WiFi שמעניקה רכבת ישראל לנוסעיה אינו מגולם בדמי הנסיעה אותם היא גובה מלקוחותיה. עיון פשוט בהוראות החוק מלמד כי תעריפי הנסיעה של רכבת ישראל נקבעים על-ידי המאסדר (הרגולטור), אשר מושפעים ממרחק הנסיעה בלבד, ללא כל תלות מקיומו או היעדרו של שירות ה- WiFi. רכבת ישראל אינה רשאית לגבות מציבור לקוחותיה דמי נסיעה גבוהים יותר (או נמוכים יותר) ועל כן, לא זו בלבד שקופתה של רכבת ישראל אינה מתעשרת כתוצאה מהפעלת השירות, אלא אף להיפך – לצורך הקמת מערכת ה- WiFi היקצתה רכבת ישראל מיליוני שקלים ולצורך תפעולה השוטף הוסיפה והשקיעה סכומים לא מבוטלים. הכל מתקציבה, ללא גבייה של כל תשלום נוסף מלקוחותיה”.

בנוסף טענה הרכבת בתגובתה כי “תביעות ייצוגיות מסוגה של התביעה דנן פוגעות בסופו של דבר בציבור וחותרת תחת הרציונל שבבסיס כלי התובענה הייצוגית. שהרי, אם אכן מתן שירות חינמי נלווה לנוסעי רכבת ישראל מקנה לנוסע זכות לתבוע למעלה מרבע מיליארד שקלים בנסיבות הנטענות – אזי גופים דוגמת רכבת ישראל ‘יחסכו’ לעצמם הוצאות מיותרות ויימנעו ממתן שירותים נלווים, דוגמת שירותי התקשורת האלחוטית, תוך פגיעה בציבור הלקוחות. לא לכך התכוון ‘המשורר’.”

עוד אמרה הרכבת כי “מכל מקום, בשל המאפיינים הייחודיים של מערכת ה- WiFi ברכבות והמשאבים הנחוצים לצורך תפעולה (שכאמור רכבת ישראל נושאת בהם על חשבונה), החליטה רכבת ישראל להפסיק, לעת עתה, והחל מחודש מאי 2019, לחדול מלספק שירות הגלישה ברכבת, ובשלב זה אין כוונה לחדשו“.

בתיק זה היה הליך גישור שבסיומו הוחלט בין היתר, בהצעת השופט בדימוס המגשר,  כי הרכבת תקצה מימון נוסף לצורך המשך והארכת פרוייקט “ספרייה בתחנה” שמלכתחילה היה אמור להסתיים ב- 31.12.2020. בסופו של דבר הצדדים הסכימו ביניהם לשפר את הצעת המגשר ובמקום הארכה של מימון הפרוייקט בשמונה חודשים, הרכבת תממן הארכה של 11 חודשים

הצדדים הסכימו כי “לאור הנסיבות החריגות של נגיף הקורונה אשר עתידו לוט בערפל, התחייבות המשיבה להפעלת פרוייקט ‘ספריה בתחנה’ תחל מיום 1.1.2021 או מהמועד שבו תשוב הרכבת לפעילות סדירה, לפי המאוחר,  וזאת על-מנת שהפרוייקט יחודש בתקופה שבה יוכלו נוסעי הרכבת, חברי הקבוצה ליהנות מההטבה הניתנת במסגרת ההסדר האמור”.

[הערה: כל ההדגשות בידיעה זו מופיעות כך בטקסט המקורי].