הוועדה למאבק בנגע הסמים של הכנסת קיימה דיון מיוחד בסחר בסמים והפצתם באמצעות האינטרנט

15:53 05.11.2013

קטגוריות: אינטרנט

תגים:

הוועדה למאבק בנגע הסמים של הכנסת קיימה ב- 5 בנובמבר 2013 דיון מיוחד בסחר בסמים והפצתם באמצעות האינטרנט. הוועדה בחנה את התופעה, מחשש להתגברות המכירה באינטרנט במקביל לטיפול במכירת סמים בפיצוציות וכן את דרכי ההתמודדות עם התופעה.

יו”ר הוועדה למאבק בנגע הסמים ח”כ מוחמד ברכה אמר כי “היה צפוי ש’חוק סמי הפיצוציות’ לא יחסל את השוק, אלא רק יעביר אותו למקום אחר, ובאמת זירת המסחר עברה לאינטרנט. אנו תמיד רצים צעד אחרי הפשע”.

לדברי אהוד אורטל ראש מדור מבצעים, מטה סמים במכס “אנו תופסים כל חודש 160 תיקי סמים כש- 70% מתוכם הוזמנו דרך האינטרנט. תמיד היעד הוא בודדים. מדובר בשני גרם קוקאין, בסם אונס. זה מגיע מספרד, אנגליה והולנד, על שם הלקוח, עם תעודת ‘גרנטי’ בה כתוב שאם החומר ייתפס תקבל במקומו משלוח אחר בחינם. המחיר הממוצע לזרעון קנאביס הוא 23 יורו. השרת יושב בספרד והאתרים בהולנד ובאנגליה”.

עו”ד אתי כהנא ראש אגף אכיפה ברשות למלחמה בסמים ציינה כי המגמה היום היא להעביר כמויות קטנות. זו מגמה עולמית שמקשה מאד על האיתור.

רפ”ק אריאלה כנפו ראש חוליית מחקר סמים במשטרת ישראל אמרה כי יש עלייה בסחר של חומרים מסוכנים באמצעות האינטרנט. “האנונימיות והנגישות מאפשרות גם מי שלא חשוף לסמים ברחוב לצרוך בקלות סמים באינטרנט. לא ניתן להעריך את היקף התופעה. ההזמנות נעשות באמצעות כרטיסים אנונימיים. החיפוש מאד פשוט, אפילו באמצעות גוגל. אין צורך בלימוד מעמיק. הרשת מציעה שפע מידע כולל יצירת תרכובות, הוראות גידול והיכן לרכוש ציוד להפקה”.

ד”ר מיקי אריאלי מנהל היחידה לפשע פרמצבטי במשרד הבריאות אמר כי “יש מכירה של תרופות מזויפות בפייסבוק. מה שהכי מדאיג את המשרד כיום הוא מסחר בקפסולות בהן מעורבב חומר פעיל כמו תרופה מוכרת נגד דיכאון יחד עם סמי פיצוציות. הכל מגיע בייבוא אישי, בכמויות קטנות”.

משרד המשפטים הכין הצעת חוק שתאפשר חסימת גישה לאתרים על ידי ספקי הגישה כמו 012 או בזק בינלאומי. החוק יעניק לספקים סמכות לחסום גישה. יו”ר הוועדה ח”כ מוחמד ברכה אמר כי מדובר בחקיקה שהיא חלקית ובעייתית כי היא לא תיגע ב- Dark Net.