הוועדה לחלוקת כספים (שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות) היקצתה 35.5 מיליון ₪ ב- 2020 למטרות שונות (בעיקר בתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך) לרבות 1.5 מיליון ₪ עבור רכישת 30,000 סלולרים כשרים לתלמידי המגזר החרדי

באתר המידע הממשלתי פורסמו החלטות מהשנים האחרונות לגבי אופן חלוקת כספים בידי הוועדה לחלוקת כספים שנפסקו כסעד בתובענות ייצוגיות [משרד המשפטים/האפוטרופוס הכללי/הממונה על הליכי חדלות פירעון והרשם לענייני ירושה].

בין ההחלטות הללו: “סיכום פעילות הקרן בתקופת הקורונה”. אחת ההחלטות הללו, כך מסתבר, היא העברת סכום של 1.5 מיליון ₪ עבור רכישת 30,000 סלולרים כשרים לתלמידי המגזר החרדי.

בפתח המסמך נאמר כי “עם פרוץ משבר קורונה בישראל עלה צורך בהקצאת כספים באופן מהיר למטרות שונות בעיקר בתחום הבריאות, הרווחה והחינוך.

“על מנת לעשות זאת תוקן נוהל הוועדה לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד, לתקופה זמנית. הנוהל נחתם על ידי שר המשפטים ופורסם ברשומות ביום 24 במארס 2021.

“על פי התיקון הוועדה הוסמכה להקצות כל סכום שתמצא לנכון ובלבד שהקצאה בודדת לגוף לא תעלה על סך של 3 מיליון ₪. תיקון זה חל בין התאריכים 24.3.2020 ל- 31.5.2020.

“הוועדה קיימה 13 דיונים בתקופת משבר הקורונה (עד 31.5.2020) וקיבלה החלטות הקצאה בסך של כ- 35.5 מיליון ₪. להלן סיכום ההקצאות הישירות שהקצתה הועדה:”

ההוצאה הגדולה ביותר: ביום 25.3.2020 החליטה הוועדה, “לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, להקצות סכום של 17 מיליון ₪ לבתי-החולים הכלליים ברחבי הארץ להתמודדות עם נגיף הקורונה. הועדה השתכנעה כי יש מקום להזרים כסף לבתי החולים כדי להקל עליהם בהצטיידות לקראת הצפוי להתרחש.

“בהחלטתה, הקצתה הוועדה סכום של 1 מיליון ₪ ₪ לכל אחד משבעה בתי-החולים הגדולים (הקריה הרפואית רמב”ם לבריאות האדם, המרכז הרפואי ת”א סוראסקי איכילוב, מרכז רפואי רבין – בילינסון, המרכז הרפואי שיבא – תל השומר, המרכז הרפואי הדסה, המרכז הרפואי שערי צדק, סורוקה – מרכז רפואי אוניברסיטאי) וסכום של חצי מיליון ₪ לכל אחד מעשרים בתי-חולים בגודל בינוני ברחבי הארץ: המרכז הרפואי ע”ש אדית וולפסון, המרכז הרפואי שמיר – אסף הרופא, המרכז הרפואי זיו,  המרכז הרפואי ע”ש ברוך פדה – פוריה, מרכז רפואי בני ציון, המרכז הרפואי הלל יפה, המרכז הרפואי לגליל, המרכז הרפואי ע”ש ברזילי, המרכז הרפואי לניאדו, בית-החולים אסותא אשדוד, מרכז רפואי מעיני הישועה, בית-החולים הסקוטי בנצרת, בית החולים אל-מקאסד במזרח ירושלים, מרכז רפואי העמק, מרכז רפואי מאיר, מרכז רפואי קפלן, מרכז רפואי כרמל, בית-חולים גולדה השרון,  מרכז רפואי יוספטל, מרכז שניידר לרפואת ילדים.

“ההקצאה יועדה לרכישת ציוד או מכשור רפואי הנדרשים לבית החולים לשם התמודדות עם התחלואה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה.

“עד עתה הועברו סך של 16.5 מיליון ₪ לבתי-החולים כאמור. בית-חולים אחד טרם המציא אישור ניהול תקין ולכן טרם הועבר אליו הסכום של חצי מיליון ₪”.

ביום 2.4.2020 החליטה הוועדה להקצות סך 3 מיליון ₪ עבור מגן דוד אדום. “לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, ולאחר שהובהרה חשיבות הצטיידות של מד”א בפריטים מסוימים בעת הזו לשם התמודדות עם נגיף הקורונה, החליטה הוועדה להקצות את הכספים למד”א, שפעל בחזית ההתמודדות עם הנגיף”.

ביום 4.5.2020 החליטה הוועדה להקצות סכום של 275,000 דולר עבור ארגון ‘יד שרה’. “על פי הבקשה, עקב המשבר גדל מאד הצורך במכשור רפואי, בעיקר של אביזרים תומכי נשימה, ושל מחוללי חמצן ובלוני חמצן, אשר מושאלים בידי “יד שרה” לציבור חולים ברחבי הארץ. הוועדה החליטה להשתתף בעלות המימון להטסת הציוד לארץ עקב הצורך הדחוף והתועלת שבטיפול ביתי בחולים, אשר תומך ומחזק את הליך החלמתם ובצדו יתרון של הפחתת העומס על בתי-החולים והצוותים הרפואיים בהם”.

חלוקת מחשבים וסלולר

ביום 7.4.2020 החליטה הוועדה, “על-פי פניית משרד הרווחה, להקצות סך של 3 מיליון ₪ לחלוקה בידי משרד הרווחה. מיליון ₪ הוקצו לטובת דיירי הדיור הציבורי בקהילה לרכישת מחשבי לוח (טבלטים) ואביזרי ספורט, וסך 2 מיליון ₪ הוקצו למחשבים לילדים עם צרכים מיוחדים ולילדים בסיכון, שנשלחו לבתיהם אותה תקופה. הנחת העבודה הייתה כי קיומם של מחשבים לדיירי הדיור הציבורי בקהילה וכן אביזרי ספורט עשויים להקל הקלה משמעותית על האפשרות של אותם דיירים או ילדים להיות בבית בימים שבהם נדרש הציבור שלא לצאת מביתו כמעט בכלל. המטרה הייתה לספק אמצעים שהשימוש בהם יקל הן על האוכלוסייה של הבגירים והילדים אשר להם צרכים מיוחדים והן על משפחותיהם שנדרשו להתמודדות רציפה עם קשיים מיוחדים של בני משפחתם”.

* בתאריך 21.4.2020 התקבלה החלטת הוועדה להקצות סך של 2 מיליון ₪ עבור המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך עבור 2,300 תלמידים בכ- 50 מוסדות שהיו פעילים בתקופת הקורונה. “הועדה השתכנעה בנחיצותם של מחשבים נייחים, מחשבי לוח (טבלטים), מקרנים וציוד ספורט והפעלה עבור אותם ילדים שנותרו במוסדות”.

* בתאריך 4 במאי 2020 החליטה הוועדה, בעקבות פניית מנכ”ל משרד הרווחה, “לסייע למשרד הרווחה לרכוש מחשבים לפנימיות ילד ונוער. בפנייה צוין שמשרד הרווחה והשירותים החברתיים מפעיל כיום כ- 108 פנימיות ילד ונוער ב- 220 מתחמי פנימיות בהם גרים כ- 6,500 ילדים ובני נוער. חלקם הגדול חסרי עורף ביתי. כמחציתם התקבלו לפנימיות על פי צו בית משפט וכ- 30% מהם מוגדרים פוסט אשפוזיים.

“בעקבות משבר הקורונה החלו מגבלות ונסגרו בתי הספר בהם לומדים ילדי הפנימיות ונוצר הצורך ללמידה מרחוק. על מנת לקיים למידה מסוג זה משרד הרווחה ביקש להצטייד במחשבים נוספים כדי שהתלמידים יוכלו ללמוד באופן יעיל בתקופת הקורונה.

“החליטה הוועדה להקצות סך 2 מיליון ש”ח לטובת רכישת מחשבים נייחים לפנימיות ילד ונוער עבור הפרוייקט, באופן שתהיה אפשרות ממשית ללמד את החניכים כאשר כל זוג מהם יוכל להשתמש במחשב אחד.

* ביום 13.5.2020 התקבלה החלטת הוועדה “בעניין פניית סגן שר החינוך לרכישת 30,000 טלפונים ניידים כשרים, לשימושם של תלמידים מן המגזר החרדי בכיתות ד’- ו’, ממשפחות בהן לפחות ארבעה ילדים, לצורך לימוד מרחוק של למידה מוקלטת מותאמת למגזר החרדי. הפרוייקט מומן במימון תואם בידי משרד החינוך אשר התחייב להעמיד את האולפנים לצורך הקלטת השיעורים. הוועדה הקצתה לעניין זה תמיכה בסך של 1.5 מיליון ₪.”