הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה [במשרד המשפטים] והצוות המייעץ לבחינת האסדרה על פלטפורמת תוכן דיגיטליות [במשרד התקשורת] פירסמו קול קורא – אסדרה על פלטפורמות התוכן הדיגיטליות

הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה [במשרד המשפטים] והצוות המייעץ לבחינת האסדרה על פלטפורמת תוכן דיגיטליות [במשרד התקשורת] פירסמו (24.2.2022) קול קורא – אסדרה על פלטפורמות התוכן הדיגיטליות. המועד האחרון להגשת תגובות בנושא הוא 14.3.2022.

“במרוצת השנים האחרונות הפכו פלטפורמות לשיתוף תכני משתמשים, כגון רשתות חברתיות ו- Video Sharing Platforms  (פלטפורמות תוכן דיגיטליות) לכלי שיתוף והפצת מידע דומיננטיים. כפועל יוצא מכך לפלטפורמות השפעה ניכרת על הציבור ועל דעת הקהל. לצד ההשפעות החיוביות הרבות של פלטפורמות אלה, יש לפעילותן השלכות שיכולות לאיים על הביטחון של משתמשים וצדדים שלישיים, כגון קידום והפצה של תכנים פוגעניים, בלתי חוקיים, ועוד.  היבטים אלה עשויים להצריך אסדרה, כפי שיפורט להלן, וזאת תוך הקפדה על חשיבות חופש הביטוי ושמירה על השיח הציבורי הפתוח והרחב שהן מאפשרות.

“בהמשך לכך, מינה סגן ראש הממשלה ושר המשפטים את הוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה במשרד המשפטים (ועדת דוידי).  הוועדה עוסקת בימים אלה בקידום פתרונות שונים להתמודדות וטיפול בתכנים פוגעניים ברשת ומציאת ההסדרים הרגולטוריים והמשפטיים הקיימים שיתנו מענה התואם את המציאות הטכנולוגית החדשה וקידום צעדים לצמצום הפערים.

“בנוסף, במסגרת הבחינה הממשלתית הכוללת בנושא זה, פועל הצוות המייעץ לבחינת האסדרה על פלטפורמת תוכן דיגיטליות, בראשות מנכ”לית משרד התקשורת (הצוות המייעץ לשר התקשורת).  הצוות מבקש להמליץ לשר התקשורת, המאסדר את כלל גופי השידורים במדינת ישראל, על כיווני פעולה נדרשים ביחס לסוגיות השונות.

הוועדות האמורות מבקשות להיוועץ בציבור ובבעלי עניין בסוגיות הבאות:

+ רמת האחריות של פלטפורמת תוכן דיגיטלית לפיקוח על התוכן המופץ על גביה, ובכלל זאת אפשרות החלת חובות על הפלטפורמות בהתמודדות עם תוכן פוגעני; החלת חובות על הפלטפורמה לעניין ניטור של תכנים פוגעניים בשפה העברית (כגון תכנים בלתי חוקיים או תכנים המפרים את כללי הקהילה של הפלטפורמה) והסרתם בפרקי זמן מוגדרים; קביעת הוראות לעניין תכנים אשר הפלטפורמה מקדמת או מתעדפת; קביעת הוראות לעניין שימוש במדווחים אמינים (Trusted Flaggers) בנוגע לתוכן בלתי חוקי ועוד.

+ רמת השקיפות שעל פלטפורמת תוכן דיגיטלית לעמוד בה, ובכלל כך ביחס למדיניותה בקידום, סינון והסרה של תכנים או משתמשים; פירוט פרמטרים עיקריים למערכות המלצה ופרסום ממוקד; חובות דיווח עתיות בנוגע לפעולות האכיפה שביצעה הפלטפורמה בפועל, כגון מספר המשתמשים והתכנים שהסירה, ועוד; וכן אימות זהות של משתמשים ומפרסמים אל מול הפלטפורמות.

+ טיפול בפניות משתמשים וצדדים שלישיים בעלי עניין, ובכלל כך, החלת חובות לעניין הפעלת שירות ותמיכה בעברית המותאם לציבור בישראל; הנגשת הפלטפורמה לבעלי מוגבלויות ועוד.

+ קריטריונים מדידים לסיווג פלטפורמות תוכן דיגיטליות שהאסדרה האמורה תחול עליהם, כגון נתח שוק, מספר משתמשים ועוד.

+ הגדרת תוכן פוגעני ברשת באופן שיתייחס לאתגרים הרלוונטיים למרחב המקוון, ובכלל כך בריונות, שיימינג והטרדה.

“לכל אחת מהסוגיות לעיל קיים מנעד רחב של מודלים רגולטורים אפשריים. על כן, אנו מעוניינים לאפשר לבעלי עניין רלבנטיים לנושא להביע את דעתם, ולקבל התייחסויות הנוגעות למנעד התרחישים והנתיבים האפשריים של אסדרת התחום, ובהתאם גם להזדמנויות, האתגרים והכשלים שאלו עשויים לעורר.

“כלל ההתייחסויות שיוגשו יהיו זמינות לרשות כלל חברי הוועדות. הוועדות הממשלתיות שומרות לעצמן את הזכות לזמן את הגורמים שיתייחסו בכתב, להרחיב בעל פה בפני הפורום הרלוונטי בנוגע לעמדתן”.