הוגשה הצע”ח פרטית – הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (שלילת הסכמה כהיתר לחיפוש בחומר מחשב)

14:47 02.04.2023

קטגוריות: כללי

תגים:

ביום שני, 27.3.2023, הוגשה בכנסת הצע”ח פרטית – הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (שלילת הסכמה כהיתר לחיפוש בחומר מחשב) של ח”כ אריאל קלנר (פ/2927/25).

בדברי ההסבר נאמר כי “עניינה של הצעת חוק זו בהצבת חסמים בפני גורמי אכיפת החוק לביצוע חיפושים בחומרי מחשב (מחשבים, טלפונים ניידים, טלפונים חכמים וכדומה).

“בשל פערי הכוחות המובנים בין נחקר לבין חוקריו, ובשל הפגיעה החריפה והמקיפה בפרטיות ובזכויות הנחקרים שעלולה להיגרם לנחקר ולכל מי שעומד איתו בקשר דיגיטלי כתוצאה מחיפוש בחומרי מחשב, מוצע לקבוע כי לא יהיה תוקף להסכמת נחקר לחיפוש בחומר מחשב ויידרש צו שיפוטי כדי להתיר חיפוש שכזה.

“בנוסף, כדי להרתיע גורמי אכיפה וחקירה מפני פגיעה בזכויות נחקרים ובכדי שלא יהא חוטא נשכר, מוצע לקבוע שראיה שהושגה בניגוד לאמור בסעיף, לא תהא קבילה, ובית-המשפט לא יהא מוסמך להתיר שימוש בה.

“הצעת החוק מבקשת לעדכן את ספר החוקים לעידן הטלפונים החכמים והמחשבים הניידים, שבו כל הפרטים הנוגעים לחייו של אדם נמצאים על מכשיר הטלפון החכם שברשותו או על מחשבו הנייד. בהתאם, חיפוש בטלפון החכם ובמחשב הנייד של אדם, מהווה פגיעה אנושה בזכותו לפרטיות, פי כמה מכל פגיעה אחרת, לרבות חיפוש בגופו של אדם.

“הצעת חוק זו נועדה אפוא להגן על הזכות לפרטיות ועל הזכות להליך הוגן בעידן הדיגיטלי”.

* הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חבר הכנסת אריאל קלנר וקבוצת חברי הכנסת (פ/2117/23).