ההתקשרויות האחרונות (עד כה) של משרד הבריאות לגבי קורונה

הפעלת מערך הדיגום בנתב”ג – הארכת התקשרות: באישור החשב הכללי בהמלצת וועדת הפטור המרכזית. בנימוקי וועדת הפטור נאמר בין היתר כי “משרד הבריאות מבקש הארכת התקשרות בפטור עם פמי פרמיום לטובת אספקת שירותי דיגום של נגיף הקורונה לנוסעים הנכנסים בנתב”ג.

“הספק הוא אחד משלושה זוכים במכרז פומבי מספר 47/2020 של משרד הבריאות שפורסם בחודש יולי 2020 שעניינו ‘הפעלת מערך ביצוע דגימות לאיתור נשאי נגיף הקורונה עבור משרד הבריאות’.

“המכרז היה מיועד למוסדות גריאטריים ונכתב בו שניתן להתקשר עם הספקים אף לצורך הקמת מתחמים נוספים בהם יבוצעו דגימות.

“ביום 12.4.2021 התקבלה החלטת ממשלה מס’ 955 להקים מתחם שייתן מענה כולל לבדיקות קורונה מחוץ לטרמינל בנתב”ג, על מנת להגדיל את נפח הנוסעים הנכנסים לישראל, במסגרתה הוחלט על הקמת צוות לגיבוש תנאי המכרז.

“עד לבחירת זוכה במכרז, משרד הבריאות קידם פתרון ביניים לבדיקות הקורונה לטיסות נכנסות בנתב”ג. לצורך פתרון הביניים, ערך משרד הבריאות ביום 6.5.2021 תיחור בין שלושת הזוכים במכרז הנזכר בסעיף 2 לעיל שמטרתו הייתה הפעלת מערך דגימות לאיתור נשאי נגיף הקורונה לבדיקות לשבים מחו”ל בנתב”ג.

“ביום 18.5.2021 החליטה ועדת המכרזים לאשר את הספק כזוכה בתיחור להפעלת מערך נתב”ג. לתקופת התקשרות מיום 23.5.21 ועד ליום 22.8.2021, בתוספת אופציה להארכת ההתקשרות בעד שלושה חודשים נוספים. יצוין כי היקף ההתקשרות, היינו עלות הבדיקה, מושת על הנוסעים הנכנסים ועל כן בהיקף המאושר בהחלטת ועדת הפטור מופיע כי הסכום הוא אפס.

“הוגשה עתירה מינהלית ביחס לתיחור בו זכה הספק [עת”מ (י-ם), 20159-05-21 פנגיה די דבליו בע”מ נ’ מדינת ישראל-משרד הבריאות]. בעתירה נטען כי היה על משרד הבריאות להתקשר עם גורם אחר, שזכה במכרז אחר שערכה רשות שדות התעופה (רש”ת). כמו כן נטען כי התיחור שערך משרד הבריאות היה נגוע בניגוד עניינים בשל כך שאדם בכיר בנושא הטיפול בקורונה במשרד הבריאות, שאינו חבר בוועדת המכרזים, קיבל הצעת עבודה מהספק שהיה כאמור אחד המתמודדים בתיחור ולבסוף זכה בו.

“בית-המשפט דחה את הטענה הראשונה ופסק שמשרד הבריאות לא מחוייב להתקשר עם הזוכה במכרז שערכה רשות שדות התעופה וכי לא ניתן להעניק סעד המורה למשרד הבריאות התקשר עם הזוכה במכרז של רשות שדות התעופה.

“[…] במסגרת ההשלמות שהוגשו לוועדת הפטור הבהיר המשרד כי המכרז החדש צפוי להתפרסם במהלך השבוע הראשון של חודש ינואר 2022 וכי זוכה צפוי להיבחר בפברואר. המשרד ציין כי עדין אינו יודע אם תידרש חפיפה בין הספק ובין הזוכה במכרז.

“לאור ההבהרה הנזכרת בסעיף 11 לעיל בדבר מועד פרסום המכרז ובחירת זוכה, ובשים לב למועד הדיון בוועדת הפטור לאחר ההשלמות שהועברו מהמשרד (היינו יום 21.12.28), סבורה ועדת הפטור כי אין טעם לצאת להליך אחר לבחירת ספק לתקופת הביניים שעד לבחירת הזוכה במכרז.

“בהחלטת ועדת הפטור אין כדי לגרוע מתוקף פסיקת בית-המשפט כי דינו של הליך התיחור שנערך בוזכה הספק להיפסל, שכן בית המשפט עצמו הכיר בצורך של שמירת רציפות בביצוע הבדיקות בנתב”ג הופסק שעד להחלטה אחרת של ועדת המכרזים ימשיך הספק להעניק את השירותים.

“עד לבחירת זוכה במכרז, על מנת לאפשר רציפות של שירותי הדיגום בנתב”ג, מבקש המשרד לאשר את המשך ההתקשרות עם הספק”.

■ ב- 26 בדצמבר 2021 פירסמתי כאן באתר ידיעה לפיה “משרד הבריאות פירסם כוונת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת איי איי די ג’נומיקס בע”מ [AID Genomics] בהיקף של 22.1 מיליון ₪ (לתקופה 26.12.2021-31.3.2022) לשם הרחבת יכולת הריצוף הגנומי ל-  10 אלף ריצופים בשבוע. המועד האחרון להגשת השגות הוא 12.1.2022″.

לידיעה נוספה הערה לפיה “כיום תלוייה ועומדת עתירה מינהלית (בנושא מכרזים) [בביהמ”ש המחוזי בירושלים בשיבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים] שהגישה חברת איי איי די ג’נומיקס נגד משרד הבריאות ונגד וועדת המכרזים של המשרד [עת”מ 48646-12-21], לרבות בקשה לצו ביניים שהדיון בה ייערך ביום רביעי הקרוב”.

ב- 28 בדצמבר 2021 הגישו שני הצדדים הודעה משותפת לפיה “הם באו בדין ודברים והם מבקשים ליתן תוקף של פסק דין להסכמות” ביניהם. בין היתר הוסכם בין הצדדים כי העתירה תימחק וכי “ככל שיבוצעו הליכי הרכש של יתר ערכות הבדיקה של זן האומיקרון, אלה יבוצעו בהתאם למצב העובדתי בעת הליך הרכש ובהתאם לכל דין, וזכויות וטענות הצדדים ביחס לכך תישמרנה”. בנוסף, המשיבים יעדכנו את החברה העותרת “בנוגע להחלטות עתידיות של וועדת המכרזים בקשר להליכי הרכש של ערכות הבדיקה לזיהוי קן האומיקרון מעבר לכמות של ה- 500,000 ערכות שכבר בוצעה ובאופן שיאפשר לעותרת למצות הליכים, ככל שיהיה בכך צורך ובכפוף לדיני השיהוי הקצרים אשר אינהרנטים להליכים אלה”. שופט ביהמ”ש המחוזי בירושלים רם וינוגרד נתן תוקף של פסק דין לדברים אלו.

התקשרות עם חברת דיאסורין עבור רכש PCR מהיר לטובת הצטיידות במלאי חירום: ההיקף הכספי – 19,764,000 ₪; “ריאגנטים לביצוע בדיקות RT-PCR מהירות. בדיקות אלו מבוצעות אך ורק בבתי-החולי הנדרשים לתוצאות מהירות ומדוייקות […] לאור הימצאות וריאנט האומיקרון ולאור התנהגות הוריאנט בעולם, נוצר חשש כי אנחנו בתחילת של גל עם מקדם הדבקה גבוה ממה שהכרנו בעבר ועם ביקוש עולמי גבוה לריאגנטים. כדי להבטיח רציפות מבצעית והיערכות של מלאים בארץ ותחת הבנה  כי מדובר בקיט מאוד מבוקש ברמה העולמית, מבקשים לרכוש כמות של חודשיים מלאי”.

התקשרות עם חברת BD עבור רכש PCR למלאי חירום: התקשרות עם בקטלאב דיאגנוסטיקה בע”מ בהיקף של 3,011,904 ₪. [הנימוקים דומים לאלה שלגבי ההתקשרות עם חברת דיאסורין].

התקשרות עם חברת מדיסון לביצוע רכש PCR: התקשרות עם מדיסון פארמה בע”מ בהיקף של 23,814,000 ₪. [הנימוקים דומים לאלה שלגבי ההתקשרות עם חברת דיאסורין וחברת BD].