ההשחרה המוזרה שערך משרד המשפטים בפטור ממכרז שלו

לאחרונה פירסם משרד המשפטים באתר מינהל הרכש הממשלתי פרטים לגבי התקשרות-המשך שלו בפטור ממכרז עם חברת וויקו פיתרונות בע”מ (WeCo) בכל הנוגע לנגישות של מסמכים לבעלי מוגבלויות.

בדברי הרקע להתקשרות המדוברת נאמר: “תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) מחייבת את הנגשת כלל התכנים והמסמכים באתרי האינטרנט של הגופים המספקים שירות ציבורי או מידע אודות שירות ציבורי.

“במשרד המשפטים קיימים 40 אתרי אינטרנט של יחידות המשרד ובהם מתפרסמים מסמכים, דו”חות, תדריכים וטפסים שנדרשים לעמוד בתקנות הנגישות לאנשים עם מוגבלות. המסמכים הנ”ל נכתבים ע”י עובדים רבים ביחידות, עובדים אשר לרוב אינם מיומנים כיצד לכתוב מסמך שיעמוד בדרישות הנגישות.

“מסיבה זו צוות האינטרנט באגף השירות מבצע בקרה על כל המסמכים שעולים לאתר האינטרנט ומסיר משם מסמכים שאינם נגישים ומעביר דרישה ליחידה להנגישם.

“הצורך במוצר והנגשת המסמכים ע”י העובדים הוא צורך מתמשך ולא חד שנתי”.

“זמן רב המשרד בודק פתרונות טכנולוגיים להנגשה של מסמכים, גם בהתייעצות עם מומחים בתחום, ועדיין לא המציאו פתרון קסם שמאפשר ‘ללחוץ על כפתור’ ולהנגיש מסמך באופן הרמטי, ולכן בשלב זה עסוקים גורמים רבים בהדרכות חוזרות ונשנות כיצד להנגיש מסמכים.

“בחלוף הזמן עם צבירת הניסיון ברור כי פתרון זה אינו מספק ומייצר הרבה טעויות מצד כותבי המסמכים וצורך בהדרכות חוזרות ונשנות בנוגע לכתיבה נגישה.

“לאחרונה נחשף המשרד לפתרון של סטרט-אפ ישראלי שפיצח את שיטת ההנגשה כמתואר להלן וזהו המוצר נשוא בקשה זו”.

= = = = = = = =

בנובמבר 2020 אישר המשרד התקשרות עם החברה (לבקשת אגף השירות במשרד) בהיקף 120,000 ₪ לתקופה שמיום 1.12.2020 ועד ליום 30.11.2020. בין היתר צויין בבקשה כי “הצורך במוצר והנגשת המסמכים ע”י העובדים הוא צורך מתמשך ולא חד שנתי. לכן יש צורך לחדש את ההתקשרות גם ל- 2021. שיטת ההתקשרות עם הספק היא רכישת רישיון ארגוני לשימוש בתוכנה עם עלות שנתית אשר נצטרך לחדשה אחת לשנה”.

עיון במידע שפורסם ע”י משרד המשפטים מעלה תהייה לגבי השחרה מסויימת שביצע המשרד במסמכיו: מסתבר כי לדברי המשרד התקבלו שלוש השגות נפרדות לפרסום כוונת ההתקשרות עם חברת WeCo.

המשרד מפרסם את שמות שלושה הגורמים הללו [עמותת נגישות ישראל, חברת קומפוזדוק והמרכז הישראלי להנגשת מסמכים (ע”מ)].

אלא שלצד פרסום שלושה הגורמים הללו הושחרו מסיבה לא-ברורה שמותיהם של האנשים נציגי שלושה הגורמים הנ”ל.

לדברי משרד המשפטים, הגורם המקצועי אשר שוורץ – מנהל אגף א’ תהליכי שירות ומערכות תומכות שירות, אגף בכיר לשירות במשרד – שוחח עם המשיגים ומשרד המשפטים מציג את התייחסותו לכל אחת משלוש ההשגות.

בהחלטת ועדת המכרזים לענייני רכישות של המשרד נאמר כי “הוועדה בחנה את התייחסותו המפורטת של מר שוורץ באשר לשלוש ההשגות שהוגשו לפרסום טופס הספק יחיד.  הוועדה מתרשמת כי מדובר במערכת היחידה המסוגלת לספק את צורך המשרד בהנגשה של מסמכים (ובכלל זה מסמכי WORD ) וזאת על מנת לעמוד תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) מחייבת את הנגשת כלל התכנים והמסמכים באתרי האינטרנט של הגופים המספקים שירות ציבורי או מידע אודות שירות ציבורי.  לאור האמור לעיל ולאחר בחינת ההשגות על ידי הגורם המקצועי במשרד מר אשר שוורץ, מנהל אגף תהליכי שירות ומערכות תומכות שירות במשרד כמפורט לעיל, הוועדה מחליטה לקבל את חוות דעתו של הגורם המקצועי במשרד ולדחות את ההשגות שהתקבלו לקבלת השירותים מאת חברת WeCo כספק יחיד ומאשרת את ביצוע ההתקשרות עם חברת WeCo לצורך מתן שירותי הנגשת מסמכים עבור יחידות המשרד וזאת בהתאם לתקנה 3(29 ) לתח”מ.”

אלא שבמשרד המשפטים לא שמו לב לכך כי לצד המסמך עם השמור המושחרים הם השאירו באתר מינהל הרכש גם את המסמך המקורי בו נראים גלויים לעין כל שמות שלושה האנשים, נציגי שלושה הגורמים שהגישו את ההסתייגויות להתקשרות המדוברת.

= = = = = = = =

ביום רביעי (17.3.2021) בבוקר נשלחה שאילתה בנושא זה אל דוברות משרד המשפטים אולם עד לרגע פרסום הידיעה כאן לא התקבל הסבר מפורט להשחרה.

כיוון שאין כל סיבה נראית לעין להשחרת השמות הללו, אני מפרסם כאן את שלושה השמות שנמחקו:

+ המשיג הראשון הוא יובל וגנר מייסד ויו”ר עמותת נגישות ישראל;

+ המשיג השני הוא גבי מזרחי המנכ”ל והבעלים של חברת קומפוזדוק (ComposeDoc). לעומת ההשחרה של שמו בנימוקי הפטור של משרד המשפטים, שמו דווקא פורסם במסגרת פרסום שהיה ב”אנשים ומחשבים” ב- 8 במארס 2021. אגב, בפרסומים השונים של משרד המשפטים לגבי חברה זו (במסגרת נימוקי הפטור) אויית שם החברה בצורה שגוייה פעמיים.

+ המשיג השלישי הוא יעקב אזולאי מהמרכז הישראלי להנגשת אתרים (ע”ר).

= = = = = = = =

בתוך כך, משטרת ישראל פירסמה ב- 28.4.2021 הודעה בדבר כוונה להתקשרות בנושא “תוכנה להנגשת מסמכי WORD לצורך עיבוד והנגשת מסמכים” עם חברת וויקו פיתרונות בע”מ.

בבקשת ההתקשרות בפטור נאמר בין השאר כי “תקנה 35 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) מחייבת את הנגשת כלל התכנים והמסמכים באתרי האינטרנט של הגופים המספקים שירות ציבורי או מידע אודות שירות ציבורי.

“בהתאם לתקנות הנגישות, מבקשת יחידת השירות להתקשר עם חברת WeCo Solutions כספק יחיד לרכישת תוכנה להנגשת מסמכי Word לצורך עיבוד והנגשת מסמכים.

“במשטרת ישראל קיים אתר אינטרנט ובו מתפרסמים נהלים, דו”חות, הודעות ומידע לציבור שנדרשים לעמוד בתקנות הנגישות לאנשים עם מוגבלות. המסמכים הנ”ל נכתבים על ידי עובדים רבים ביחידות השונות, עובדים אשר אינם מיומנים כיצד לכתוב מסמך שיעמוד בדרישות הנגישות.

מסמכים שאינם נגישים יש להורידם מהאתר, ולהעלותם מחדש רק לאחר הנגשתם. המערכת נועדה לשימושם של אותם עובדים.

השירות: דמי שימוש שנתיים לפתרון וויקו להנגשת מסמכי וורד –  פתרון הנגשת מסמכים המאפשר עיבוד מסמכים עצמאי על ידי עובדים בארגון כדי שיהיה ניתן להעלות אותם לאתר בהתאם לתקנות הנגישות.

“המוצר WeCo Word Accessibility  מאפשר אוטומציה של תהליך הנגשת מסמכים באמצעות אשף (wizard) שמתווסף כסרגל בוורד. האשף מלווה ומכוון את העובד  לביצוע הנגשה באופן עצמאי ופשוט וזאת ללא הגבלת כמות המסמכים. בסוף התהליך המשתמש מפעיל ומבצע ברצף מהיר את פעולות ההנגשה הנדרשות במסמך ברמת הנגשה גבוהה.   הצורך במוצר והנגשת המסמכים ע”י העובדים הוא צורך מתמשך. הכלי תומך בפונקציות הנגשה מתקדמות אשר אינן קיימות במסגרת הוורד ומפשטות את תהליך ההנגשה ו/או מספקות רמת הנגשה גבוהה יותר. הכלי מאפשר התווית תצורה מרכזית, המייצרת מדיניות בדבר אחידות ההנגשה בקרב משתמשי הארגון. המוצר מפשט את תהליך ההנגשה ומקצר לוחות זמנים לביצוע הנגשה”.

אורית פרידמן ראש היחידה לשיפור איכות השירות במטא”ר כותבת עוד כי “למיטב ידיעתי, אין כיום בארץ פתרון הפועל בשיטה הדומה, בנושא הנגשת מסמכי וורד בעברית, הנותן את כל הפונקציונאליות והיתרונות של אשף ההנגשה של חברת וויקו. המוצר והשירות הופעלו והוכרו כספק יחיד במספר משרדים: משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד החקלאות ועוד“.

= = = = = = = =