הבעייה הבלתי צפוייה בה נתקל חמ”ל הסייבר החדש

הודעה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) שפורסמה ב- 19.12.2021 מציגה בעייה בלתי צפוייה בה נתקל חמ”ל הסייבר החדש של הלמ”ס.

באמצעות מינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר שוכרת הלמ”ס בבניין אורנים שטח של כ- 2,700 מ”ר החל משנת 2002.

“מר אמנון ניסן מנהל אגף רכש ולוגיסטיקה מציין במכתבו מיום 7.12.2021 כי לצורך הקמת חמ”ל סייבר, לפי דרישת מערך הסייבר הלאומי, אישרה וועדת המכרזים בישיבתה מ- 21.12.2020 את ההתקשרות עם שותפות רפאל מבנים [בעלת הבניין] לביצוע התאמות בחדר  עובדי אבטחת מידע, כך שיתאים לחמ”ל סייבר.

“ביצוע ההתאמות הסתיים וחמ”ל הסייבר החל לתפקד. החדר מאוייש בשלושה מוקדנים.

“מר ניסן מוסיף כי עם אכלוס העובדים, נמצא כי טמפרטורת החדר עלתה דרמטית, בשל   ריבוי מחשבים ומסכים”.

לשם כך אושרה בסיום ההליך התקשרות (מימוש זכות ברירה) עם שותפות רפאל מבנים לביצוע שדרוג מערך המיזוג בחמ”ל סייבר – בניין אורנים.

* בפברואר 2015 פירסמתי ידיעה בה כתבתי בין היתר: “לדברי שחר כ”ץ מנהל אגף (בכיר) מערכות מידע, בעקבות ביקורות חיצוניות ובדיקת תהליכי העבודה בלמ”ס הוחלט שהלמ”ס היא גוף רגיש ביטחונית כיוון שקיימים בה צברים של מאגרי מידע בתחומים שונים, המכילים נתונים פרטניים ואגרגטיביים, הקשורים לתהליכים שונים במשק הישראלי ויש להגן על הנתונים הללו.

“בעקבות זאת הוכפפה הלמ”ס להנחיות רא”ם (הרשות הממלכתית לאבטחת מידע) והוחלט שעליה להתכנס לסטנדרטים אותם מכתיב רא”ם שהינו רגולטור ממשלתי בתחום.

“עקב כך נאלצת הלמ”ס לבצע שדרוג מערכות כללי בנושא אבטחת מידע בלמ”ס. משמעות השדרוג – הגדרת תהליכים מחודשת, בניית מערכות תומכות כולל מערך בקרה בנושא אבטחת מידע.

“הסיבות לכך שלא נכתב מכרז חדש הן שבתקופה הנוכחית (שנת 2015) והתקופה הבאה (שנת 2016) מאופיינות בעבודה מול הרשות הממלכתית לאבטחת מידע שמגבשת את דרישות האבטחה בארגון. לאחר שיגובשו כל הדרישות ניתן יהיה לאפיין את הדרישות במכרז ולכן יש צורך להמשיך עם המכרז הקיים”.