הארכיון לא שוכח: 49 שנים ל”משרד התקשורת”

ביקור אקראי בדף על משרד התקשורת בוויקיפדיה הוביל להערת שוליים שכללה צילום של ידיעה שפורסמה בעיתון “דבר” ב- 4 בינואר 1971 תחת הכותרת “מדואר לתקשורת – ע”י ריאורגניזציה”.

כותרת המשנה של הידיעה היא: “שר הדואר ש. פרס מוסר על שינויים ארגוניים וטכנולוגיית במשרדו במגמה של ייעול ושינוי התדמית הציבורית ותיקון יחסי העבודה”.

בפיסקה הראשונה של הידיעה נאמר כי “משרד הדואר ייקרא מעתה משרד התקשורת ותבוצע בו ריאורגניזציה יסודית כדי לעצב לדואר תדמית חדשה [יחסי העבודה במשרד יושתתו על שלוש ועדות פריטטיות של עובדים והנהלה כדי ליצור הידברות החל מהדרג הנמוך ביותר של העובדים”

“פרטים אלה מסר אתמול [3.1.1971] שר הדואר שמעון פרס במסיבת עיתונאים בבית אגרון בירושלים, בציינו כי שינוי השם, שעליו הוחלט בישיבת הממשלה, נעשה ביוזמתו”.

“[…] שינוי נוסף שמתכנן משרד הדואר הוא שינוי סמל הצבי לסמל חדש שיהלום את ההתפתחות הטכנולוגית”.

לפי הידיעה, במסיבת העיתונאים נמסר בין היתר כי במסגרת אותו ארגון-מחדש, “במטה המשרד יוקם אגף מיוחד של מדען ראשי, שיהיה אחראי לעדכון המשרד בכל הנוגע להתפתחויות מדעיות וטכנולוגיות […] כן יוקם אגף חדש שיוקדש למדעי הניהול וירכז את שירותי האוטומציה, חקר ביצועים, הארגון והשיטות וכן יחידת סוציולוגיה”.

בהמשך נאמר בידיעה כי “עוד אמר פרס כי עד עתה סבל הדואר מחוסר אמון ציבורי רציני, עד כי החלו אזרחים לשלוח מכתבים במוניות במקום להיעזר בשירותי הדואר. הוא קרא לוועדי העובדים ליטול חלק בשינוי תדמיתו ל משרד הדואר ולעשות מהדואר שירות שיש להתגאות בו. יחד עם זאת הטעים, כי לנציגי העובדים אסור לשאוף לנהל את המפעל אלא להילחם במסגרת התחומים המיועדים להם, כגון מאבק בעצלנות וברשלנות”.

שר הדואר פרס מסר במסיבת העיתונאים על שורה של שינויים טכנולוגיים ארגוניים נוספים ובהם “הקמת ‘סגל משרתי הציבור’ שיקיף את כל עובדי הדואר הבאים במגע ישיר עם האזרח. עובדים אלו יקבלו עיטורים מיוחדים בארד, כסף וזהב לפי האדיבות שבהם יתייחסו לציבור ושנות הוותק שלהם”.