האם בעלי הטלפונים ‘הכשרים’ יחצו את הקווים (תרתי משמע) ויעברו היישר לזרועותיה של חברת PalTel/Jawwal Palestine הפלסטינית?

ב- 3 בדצמבר 2021 פירסם העיתונאי החרדי יעקב מלמד את הציוץ הבא: “פרסום ראשון: עסקנים בכירים מובילים יוזמה דרמטית בשוק הסלולר, לפיה תוקם קומה כשרה בחברת הסלולר ״ג׳אוול״ של הרשות הפלסטינית. באם המהלך יצא לפועל, וועדת הרבנים לענייני תקשורת לא תזדקק לטובותיו של השר יועז הנדל שהחליט להעביר רפורמה שתפגע בשוק הסלולר הכשר”.

בציוץ נוסף שנלווה לציוץ הזה אמר כי “מספר עסקנים בכירים עלו הבוקר למעונו של הפוסק הגרש״א שטרן וקיבלו ממנו את ברכת הדרך לצאת למהלך הדרמטי. העסקנים ציינו כי הם החליטו על היוזמה בשל חוצפתו של הנדל במהלך פגישת הרבנים בשבוע האחרון”.

הסיפור הזה מעסיק את החברה החרדית ולאחרונה עלה גם בכנסת: ביום שני, 13.12.2021, נרשמו הדברים הבאים בפרוטוקול הכנסת (המופיע באתר הכנסת) בתשובה על הצעת אי-אמון בממשלה עליה השיב שר התקשורת יועז הנדל [מובאים להלן דברים הרלבנטיים רק לנושא הטלפוניה ולא כלל הדברים בהצעת האי אמון שאינה קשורה].

שר התקשורת יועז הנדל לח”כ ישראל אייכלר: “[…] אני מתייחס ברצינות רבה לתשובה למה שהעלית כאן, ואני לוקח את זה לנקודת פולמוס שמתקיימת בינינו בימים אלה ממש.

“[…] אני מחויב לדאוג לכל אזרח – גם למצביע חרדי וגם למצביע חילוני. לכל אחד, שיהיו לו את אותן אפשרויות, שאם הוא רוצה, שהוא יוכל להתחבר לאינטרנט, ואם הוא רוצה, שיהיו לו קליטה וכיסוי ואם הוא רוצה שיהיו לו תשתיות – הוא צריך לקבל את זה […]הם פונים אליי, הם פונים אליי ולא אליך כי אתה לא עוזר להם, כי הם צריכים תשתיות, הם רוצים לצאת לעבוד. נשים – נשים חרדיות רוצות לעבוד מהבית כדי לשמור על הלכות צניעות.

“[…] ואני אומר לך שתחרות, באותו עניין, תחרות זה טוב לחברה החרדית. אין שום סיבה שאזרח חרדי לא יקבל את אותן תשתיות, ושתהיה תחרות לכל אזרח חרדי והוא יוכל לקנות איפה שהוא רוצה.

“[…] אני לא כופה על אף אחד. כל מי שרוצה – יהיה לו טלפון כשר. לא כופה על אף אחד.

“[…] חברים, אתם יודעים מה? זו פשוט צביעות, שיקום פה עכשיו חברת כנסת חרדי אחד שיגיד לי שהוא ועוזריו לא מחזיקים בטלפון כשר ולידו טלפון לא כשר. שיקום אחד ויגיד שאין לו במשפחה. אחד שיקום ויגיד.

“[…] אני מוציא את הערמונים מהאש בשבילך. אני מוציא הרי את הערמונים מהאש בשבילכם, למען האזרחים החרדים, כי אתם לא יכולים לכבול אותם. הם צריכים לצאת לעבוד, הם צריכים להיות מחוברים, הם רוצים את זה.

ח”כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה קורא לשר התקשורת: “תעבור לרשות הפלסטינית, לא צריכים אותך”. יו”ר הכנסת מיקי לוי בתגובה: ” חבר הכנסת פינדרוס. הוא לא יעבור, הוא שר בממשלת ישראל”.

שר התקשורת: “תלך, תלך לעשות עסקים עם הרשות הפלסטינית […] פינדרוס, אין בעיה, תקלוט עם ג’וואל בבני ברק. אין שום בעייה”.

ח”כ פינדרוס: “אנחנו ניקח טלפונים מהרשות הפלסטינית”.

שר התקשורת: “חבר הכנסת פינדרוס, אין בעייה, תיקח מהרשות הפלסטינית, אין שום בעיה. אני רוצה לראות את הקליטה של ג’וואל [Jawwal Palestine] בבני ברק ובביתר עילית. אין בעייה”.

ח”כ פינדרוס: “יותר טוב מהקליטה שלך. אתה יודע את זה”.

ח”כ ישראל אייכלר, מצטרף לחילופי הדברים: “אני רוצה טלפון כשר מחברה ישראלית”. בהמשך הוא התריס נגד שר התקשורת על כך שלא חבש כיפה לראשו בעת הפגישה עם הרבנים [“אפילו כיפה לא חבשת לכבוד האדמו”ר מוויז’ניץ. איך זה יכול להיות?”].

בהמשך דבריו עקץ שר התקשורת את הח”כים החרדים: “נראה לכם סביר ששוברים פה כללים, לא מקזזים ראש ממשלה שנמצא בשליחות של כולנו באיחוד האמירויות? זהו, אתם לא בשלטון אז אין מדינה? אז הופכים לג’וואל, לרשות הפלסטינית? אם אתה לא על הברז, אז אין ברז? אין שטעטל, אין גלות, יש מדינה. ואם אתם לא בשלטון עדיין יש ערבות הדדית. עדיין אני ערב לך ולך ולך”.

לסיכום דבריו אמר שר התקשורת: “אם אתה לא על הברז, אז אין ברז? אין שטעטל, אין גלות, יש מדינה. ואם אתם לא בשלטון עדיין יש ערבות הדדית. עדיין אני ערב לך ולך ולך. אני גם אדאג שיהיה לו טלפון כשר. כן, הוא צריך לקבל גם טלפון כשר. אני אדאג לכך שנעשה הכול כדי שישתלבו בשוק העבודה ויהיו להם אותן זכויות, כי זו חובתי. והממלכתיות שאתם כל כך יוצאים נגדה, מדינת ישראל, זה בסוף מה שיעזור לכם, לאזרחים שלכם, גם אם אתם מועלים בתפקידכם. אני ממליץ לכם לעשות חשבון נפש למרות שאנחנו אחרי חנוכה. תחשבו על זה קצת, תחשבו על מה אתם חייבים לאלה שמצביעים עבורכם, מה אתם חייבים לעם ישראל. ערבות הדדית”.