האיחוד האירופי מתנגד למיזוג בין CK Hutchison Holdings Ltd לבין חברת הסלולר הבריטית O2 שבבעלות Telefónica SA

מוקדם יותר החודש פירסמתי בחלון המבזקים של אתר זה כי לדברי העיתון וול סטריט ג’ורנל, האיחוד האירופי צפוי לחסום את ניסיון ההשתלטות שלCK Hutchison Holdings Ltd  (באמצעות החברה-הבת Three UK) על חברת הסלולר הבריטית O2 שבבעלות Telefónica SA  (בהיקף 14 מיליארד דולר) וכי רגולטור ההגבלים העסקיים האירופי חושש מעליית תעריפים ופחות חופש בחירה לצרכנים הבריטים ולפיכך נוקט מדיניות נוקשה לגבי קונסולידציה של חברות טלקום.

בינתיים פורסם רשמית כי האיחוד מתנגד למיזוג בין החברות שעלול היה להפוך את שוק הסלולר הבריטי למבוסס על שלושה מפעילים ראשיים בלבד.

חברות המחקר IDC  ו- Forrester Research פירסמו מסמכי ניתוח בנושא.

IDC Comment: EU says “no” to Three’s takeover of O2 – leading to more convergence in the UK?, דו”ח של חברת IDC שפורסם ב- 11 במאי 2016 אומר כי “במידה מסויימת, ניתן לסלוח לחברת Three על כך שהיא חשה קורבן להצלחה שלה עצמה. בשנת 2003 – ללא תדרי דור שני [2G] ובלי לקוחות – היא נכנסה לשוק הבריטי הבוגר אשר אירח באותה העת ארבעה מפעילים מבוססים היטב ומספר מפעילים וירטואליים [Mobile Virtual Network Operators, MVNOs]. בנסיבות הללו החברה לא הייתה יכולה להתחרות עפ”י הכללים של השחקנים האחרים. במקום זאת היא נאלצה לשחק את מי שקורא תיגר: לזכות בלקוחות ע”י הצעת הצעות קוסמות שהמפעילים האחרים לא רצו להציע”.

לדברי חברת המחקר IDC, האסטרטגיה של Three הבריטית הצליחה במובן זה שהיא הצליחה להגדיל את בסיס לקוחותיה: מאפס לקוחות בשנת 2003 החברה היא בעלת 9 מיליון צרכנים כיום. יחד עם זאת מדובר בנתון הנמוך בהרבה ממתחרותיה.

חברת הסלולר הבריטית עשוייה לערער על ההחלטה של האיחוד האירופי וזאת בהמתינה להחלטה נוספת של האיחוד בעניין דומה (אם כי לא לחלוטין) באיטליה.

יצויין כי החלטת האיחוד שוללת מכירות Three למפעיל סלולרי אחר. עם זאת מכירתה למפעיל טלפוניה קווית עשוייה בהחלט לקבל אישור רגולטורי (אסדרה).

האנליסט דן ביאלר מחברת המחקר Forrester Research אומר בפוסט בבלוג החברה מ- 12 במאי 2016 כי “בריסל [מושב האיחוד] אוהבת להופיע כאביר הלבן המגן על הצרכנים הבריטים ממחירים גבוהים יותר ומפחות אפשרויות בחירה. עם זאת, אני מאמין שרכבת ההרים – תימשך”. לדבריו, הצרכנים הבריטים יעמדו בפני אותן “הצעות משעממות” מצד חברות הסלולר שקיבלו במהלך שנים. בעתיד הנראה לעין העסקים הבריטים ימשיכו לסבול מאיכות שירות פס-רחב נייד ברמה בינונית. בנוסף, מיזוגים כשלעצמם לא יסייעו לתעשיית הטלקום  לחלץ עצמה ממצב הרוח העגום אליו נקלעה. במקום להשתעשע במחשבות על קונסולידציה, אומר האנליסט, עדיף שהמנהלים בתעשייה יהפכו את חוויית ושביעות הרצון של הלקוחות למרכז הכובד של הפעילות שלהם.