וועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת קיימה דיון המשך בנושא התמודדות מערכת החינוך עם איום של קרינה אלקטרומגנטית

וועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת בראשות ח”כ עמרם מצנע קיימה ב- 6 בינואר 2015 דיון המשך בנושא התמודדות מערכת החינוך עם איומי קרינה אלקטרומגנטית במוסדות החינוך השונים.

בפתח הישיבה אמר ח”כ מצנע כי מדובר בדיון מעקב בעקבות הדיון הקודם בנושא שהתקיים ב- 19.3.2014.

ד”ר עופר רימון ראש אגף התקשוב במשרד החינוך אמר בדיון כי משרד החינוך פועל עפ”י עיקרון הזהירות המונעת וכי הופצו חוזרי מנכ”ל הדורשים מבתי הספר לצמצם ככל האפשר את הקרינה מהרשתות האלחוטיות. “קבענו שבכל מקום שאפשר להשתמש ברשת קווית כך יעשה”,

לדבריו משרדו ערך עד כה אלף בדיקות במוסדות חינוך שונים ולא נמצאו במי מהם ליקויי קרינה בשל רשתות אלחוטיות.

לעומת זאת נמצאו נמצאו סטיות הנובעות ממקורות חשמל. “אנחנו מגלים לא מעט חריגות בקרינה ממקורות חשמל ושולחים את הדו”חות למשרד להגנת הסביבה ולרשויות המקומיות להמשך הטיפול”.

ד”ר עופר רימון אמר בתשובה לשאלת היו”ר כי עפ”י תוכנית העבודה של המשרד עד 2017 יסיימו את הבדיקות בכל בתי-הספר בארץ בנושא הקרינה האלקטרומגנטית (מחשמל ומרשתות אלחוטיות).

ארגוני ההורים שנכחו בדיון התריעו מפני השימוש ההולך וגובר ברשתות אלחוטיות במערכת החינוך ובנזקים הנגרמים לילדים רגישים לקרינה. הדיון עסק גם בקרינה ממקורות חשמל כגון קווי מתח, ארונות חשמל וכדומה. ההורים ביקשו לחייב את הרשויות המקומיות, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה לפרסם באופן שקוף ונגיש את תוצאות בדיקת הקרינה במוסדות החינוך, ואת הדרכים לטיפול בבעיה. חברת החשמל התבקשה לפרסם במקום נגיש  לידיעת הציבור את מיקומם של קווי מתח גבוה ואת הפעולות הנעשות למניעת קרינה במרחב הציבורי.

זוהר לביא נציג חברת החשמל לישראל (חח”י) הודיע כי החברה תקיים סקר במשך השנה הקרובה של כל מקורות הקרינה מחשמל (ELF) בצמוד לבתי-הספר.

יו”ר ועדת החינוך שקיים מספר סיורים בבתי ספר בהם התגלו רמות קרינה חריגות, אמר כי הכתובת לטיפול בקרינה היא הרשות המקומית והיא זאת שצריכה לאתר את המומחים שיבדקו את הקרינה וימזערו את נזקיה. הוא המליץ למשרד החינוך לבצע את בדיקות הקרינה בבתי ספר ברשויות חלשות או בכאלה שאין בהן יחידות סביבתיות והוסיף כי השקיפות ושיתוף הפעולה עם ההורים וארגוני ההורים הכרחיים לצורך הרגעת הרוחות וטיפול יעיל בבעיה.