דיון בכנסת בנושא הגנה על קטינים במרחב המקוון

וועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה בראשות היו”ר החדש מיקי לוי תקיים ביום שני (16.1.2023) דיון בנושא הגנה על קטינים במרחב המקוון. זאת בהתבסס על דו”ח מיוחד שהגיש לאחרונה מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

“הסביבה המקוונת היא זירת פעילות מרכזית בעולמם של ילדים ובני נוער. הם פעילים בה לצרכים מגוונים, לפרקי זמן הולכים וגדלים, ומגיל צעיר יותר מבעבר. המרחב המקוון מקנה לילדים ולבני הנוער הזדמנויות להכיר, לתקשר, לשחק, אך גם לפגוע ולהיפגע. לצד היתרונות הגלומים בו, הוא טומן בחובו סיכונים רבים – בהם פגיעות מיניות, בריונות, חרמות, הפצת תמונות בעלות אופי מיני ללא הסכמת המצולם, היחשפות לחומרים פוגעניים ועוד”, נאמר בפתח דו”ח הביקורת של המבקר.

“הסיכונים הטמונים בעולם המקוון רלבנטיים לכלל האוכלוסייה, אך הם מתעצמים כאשר מדובר בילדים ובני נוער. הסיבות לכך הן, בין היתר: השימוש הנרחב של קבוצות גיל אלו ברשת האינטרנט; חשיבותן של מערכות היחסים החברתיות בגילים אלו ומרכזיות הרשתות החברתיות בניהולן; חוסר בשלות רגשית בגילים אלה להתמודד עם הסיכונים והפגיעות.

“לפגיעות ברשת בילדים ובבני נוער עלולות להיות השלכות קשות ביותר, חלקן ארוכות טווח, המתבטאות בתחומים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים. אלה כוללות, בין השאר, פגיעה בביטחון העצמי, עלייה בסיכויים לצריכת סמים ואלכוהול, בעיות בלימודים ובמסגרות חברתיות, מתח ולחץ, הימנעות מהשתתפות במסגרות חברתיות ועוד”.

הדו”ח מציין כי בחודשים מארס-דצמבר 2021 בדק משרד מבקר המדינה את נושא ההגנה על ילדים ובני נוער במרחב המקוון בהיבטי אכיפה, טיפול, חינוך ומניעה. הבדיקה בוצעה במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – 105, במשרד החינוך ובמשטרת ישראל (מ”י). בדיקות השלמה בוצעו במשרד המשפטים, במשרד לביטחון הפנים, במשרד התקשורת, במשרד הרווחה והביטחון החברתי, במוסד לביטוח לאומי וביחידת צור בשירות בתי-הסוהר (שב”ס). נוסף על כך התקיים שיח עם עמותות, ארגונים ומומחים שונים העוסקים בנושא. כמו כן, התקיים מפגש עם נציגי מועצת התלמידים והנוער הארצית, וכן בוצע הליך שיתוף ציבור עם הורים ומנהלים.

בסיכום דו”ח הביקורת המיוחד נאמר כי “סיכום התנהלות הילדים ובני הנוער במרחב המקוון מציב את אחד האתגרים הגדולים ביותר בפני מערכת החינוך זה יותר מעשור. לצד תהליכים המחייבים את מערכת החינוך להנחיל לבוגריה ידע, כלים ומיומנויות שיכשירו אותם להיות ‘אזרחים דיגיטליים’, שיאפשרו להם להשתלב במעגלי החיים ובשוק העבודה המשתנה, עליה לתת מענים לסיכונים הרבים הטמונים בהתנהלות האינטנסיבית של התלמידים ברשת – מרחב שהפך למרכזי ביותר בחייהם – בביה”ס ומחוצה לו.

“כחלק מכך למשרד החינוך תפקיד מרכזי בחינוך ילדים ובני נוער למניעת היקלעותם למצבי סיכון ברשת ולטיפול בנפגעים בה מקרבם. על משרד החינוך מוטל להוביל קידום היבטים אלה במישור הפדגוגי, הרגשי, הערכי והארגוני.  משרד החינוך פירט בתשובתו למשרד מבקר המדינה סדרה של פעולות שביצע במשך השנים לקידום נושאים הקשורים להתנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה של תלמידים, ובהן תכלול הנושא ברמה הבין-משרדית עד הקמת המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת; השתתפות פעילה במוקד 105; מתן מענים לנושא בהיבטים מגוונים, כגון הרצאות בתחום החינוך במוקד 105  לכ- 3,000 מנהלי בתיה”ס בשנת הלימודים התשפ”א; שיתופי פעולה עם גורמים שונים (כגון הפרקליטות והמשטרה), לשם קיום פעילויות במערכת החינוך; וקיום פעילות של מנהיגות נוער במסגרת התוכנית “עמיתים ומשפיעים”, שבה משתתפים כ- 8,000 בני נוער. נוסף על כך פעל משרד החינוך לפיתוח המקצועי וההכשרה בנושא של הצוות החינוכי ושל המפקחים והמדריכים המסייעים לו, והמובילים את קידום נושא ההתנהלות המיטבית ברשת והגברת המודעות למצבי סיכון ופגיעה בבתיה”ס. ממצאי הדוח מצביעים על כך שמשרד החינוך לא יצר ברמות המטה ובתיה”ס תשתית חינוכית הנותנת מענה מספק להיבטים השונים של התנהלות מיטבית ברשת.

“בנוגע למטה הועלו ליקויים בנוגע להסדרת מעמדו האסטרטגי המתועדף של הנושא; רתימת כל יחידות מטה המשרד שלהן אחריות להיבטים של פיתוחו והטמעתו; עדכון הנהלים והתוכניות והמעקב אחר יישומן; עוד נמצא פיתוח מקצועי לא מספק של המורים; ואי-מתן מענה לפערים בניטור ואיסוף של הנתונים על פגיעות מקוונות. בבתיה”ס ההיערכות ויישום חוזרי המנכ”ל והתוכניות בנושא אינה מספקת, לעומת הדומיננטיות שיש למרחב הווירטואלי בקרב התלמידים.

“מומלץ כי משרד החינוך יוסיף ויפעל לקידום התנהלות מיטבית ברשת ולמניעת פגיעה בתלמידים, מתוך העברת מסר לכל הגורמים השותפים לחינוך התלמידים לגבי החשיבות הראשונה במעלה של הנושא. במסגרת זאת מומלץ כי משרד החינוך ירחיב את מעגלי שיתוף הפעולה בין יחידות המטה והשטח, יחדד ויעדכן את הנהלים והתוכניות לבניית תשתית להתמודדות עם הנושא בבתי הספר, יגביר את המעקב אחר יישומם וכן את הערכת תרומתם.

“כמו כן מומלץ שיפעל מצדו להגברת מעורבות ההורים תוך מטרה להופכה למובנית. דגש מיוחד ראוי שייתן להגברת מיומנויות המורים משלב ההכשרה ועד שלב הפיתוח לאורך הקריירה; יקשור בין תהליכים אלה לבין שינוי דפוסי ההוראה בבית הספר או בהוראה מרחוק; במישור הבין משרדי מומלץ שהמשרד יטייב את שיתופי הפעולה עם הגורמים הנוספים במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, ויטמיע את התובנות של תוצרי המטה הלאומי”.