ספר חדש חושף: נשיא ארה”ב אובמה הורה להאיץ התקפות סייבריות כנגד איראן; שת”פ סייברי אמריקני-ישראלי [ידיעה מעודכנת]

Confront and Conceal: Obama’s Secret Wars and Surprising Use of American Power, ספר חדש של העיתונאי David E. Sanger שיתפרסם ביום חמישי הקרוב בהוצאת הספרים רנדום, חושף – לדברי העיתון “ניו יורק טיימס” – כי כבר בחודש הראשון לכהונתו בשנת 2009 הורה נשיא ארצות הברית ברק אובמה באופן חשאי להגביר את ההתקפות המתוחכמות על מערכות המחשוב של איראן במתקנים להעשרת אורניום מה שהרחיב בצורה משמעותית את השימוש המעשי הראשון של ארה”ב בכלי נשק סייברים.

פעילות זו החלה עוד בימיו של הנשיא הקודם גורג’ וו. בוש הבן והוא זה שייעץ למחליפו  בבחירות 2008 להמשיך בפעילות זו ואכן הנשיא הנכנס אובמה קיבל את העצה. הקמפיין הסייברי זכה בתקופתם של שני הנשיאים לכינוי “המשחקים האולימפיים”.

גורם אמריקני המקורב למימשל בוש צוטט ע”י סוכנות הידיעות רויטרס כאומר שהפעילות הזאת עיכבה את תוכנית הגרעין האיראנית בכחמש שנים. רויטרס מדווחת גם כי לדברי שני גורמים הקשורים לתוכנית זו הרי שהיא עלתה “מאות מיליוני דולרים” למימשל האמריקני לבצעה.

לדברי מחבר הספר, הוירוס סטוקסנט [Stuxnet] פותח במשותף ע”י ארצות הברית (באמצעות ה- Information Operations Center של ה- Central Intelligence Agency, CIA, ה- National Security Agency, NSA, ה- Idaho National Laboratory וסוכנויות מימשל אחרות) וישראל – באמצעות יחידת המודיעין 8200.

לדברי הכתבה, לאחר פיתוח הוירוס נדרש מהאמריקנים לשכנע את הישראלים כי קו התקפה זה אכן עובד. תחת מעטה חשאיות מירבית נבנה בארה”ב העתק של הסרכזות (צנטריפוגות) P-1 של הכור בנאתאנז שנרכשו ע”י האיראנים מעבדול קאדר חאן, מנהל הגרעין הפקיסטאני שהחל למכור בשוק השחור טכנולוגיה ליצירת דלק. למזלה של ארה”ב היו ברשותה מספר סרכזות כאלה בעקבות החלטתו של נשיא לוב דאז בשנת 2002 להפסיק את ההתחמשות הגרעינית של ארצו. הסרכזות שהתקבלו ממנו אוחסנו במעבדת נשק במדינת טנסי ולצורך “מבחן הרס” נעשה ניסיון מעבדתי עליהן.

יצוין כי זו הפעם הראשונה שמתפרסם מידע על התפקיד שמילא ה- Idaho National Laboratory בפעילות זו. לגוף זה [המצוי באחריותו של משרד האנרגיה האמריקני אולם הוא משתף פעולה עם מספר סוכנויות מימשל שונות בארה”ב] צוות חוקרים אשר מתמחים בחקירת נקודות תורפה ופרצות במערכות בקרה ממוחשבות אשר מריצות תשתית קריטית. החוקרים הללו חקרו את מערכת הבקרה הספציפית בה נעשה שימוש במסגרת תוכנית העשרת האורניות האיראנית ועפ”י גורמים אמריקנים אותם חוקרים מצאו דרך לגרום להרס עצמי בתוך המערכת.

האסטרטגיה האמריקנית להשתמש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים נגד איראן ממחישה כיצד האינטרנט ויכולות גישה-מרחוק אחרות מאפשרים פעילויות ריגול עמוק בתוך שטחי האוייב ובה בעת להימנע מתקיפות אוויריות ומפעילויות מזויינות פיזיות אחרות העלולות לסכן את ארה”ב במיוחד בתקופה בה כוחות אמריקנים רבים נלחמו בשתי חזיתות אחרות – עיראק ואפגניסטן.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת גם כי במשך שנים פיתחה ארה”ב והשתמשה ביכולות סייבריות התקפיות כדי לחדור למחשבים של יריביה לרבות במהלך הקרב על פאלוג’ה בעיראק ב- 2004, במהלך הניסיונות לאיתורו של אוסמה בין לאדן ובכירים אחרים באל קעידה והתקפה על מערכות ההגנה האווירית הלוביות במהלך התקיפות האוויריות של כוחות NATO במדינה.

לדברי הכתבה ב”ניו יורק טיימס”, תולעת ה”להבה” [Worm.Win32.Flame] שפורסם עליה בהרחבה בשבוע שעבר קיימת כבר חמש שנים ולדברי גורמים אמריקניים רשמיים היא אינה חלק מפרוייקט “המשחקים האולימפיים”.

[הערה: הידיעה עודכנה ב- 2.6.2012 בשעה 22:50 ובנוסף לכתבה ב”ניו יורק טיימס” היא מתבססת גם על ידיעות שפורסמו בסוף השבוע בסוכנות הידיעות רויטרס ובעיתון “וול סטריט ג’ורנל”].