דיווח: מיקרוסופט משתמשת ברשת של חברות-בנות ברחבי העולם להימנע מתשלום מיסים בהיקף מיליארדים בשלוש מדינות

Center for Corporate Tax Accountability and Research, CICTAR הוא מרכז מחקר בינלאומי העוסק במיסוי על ארגונים גדולים. גוף זה מפרסם מידע ודו”חות ניתוחיים במטרה לפענח ולהציג את רשת המיסוי המוסדית ומדיניות המיסוי הרב-לאומית בעולם.

דו”ח חדש של הארגון שפורסם ב- 12 באוקטובר 2022 אומר כי חברת מיקרוסופט משתמשת ברשת של חברות-בנות ברחבי העולם [‘a web of shell companies’] וזאת במטרה להימנע מתשלום מיסים בהיקף מיליארדים בשלוש מדינות: אוסטרליה, בריטניה וניו זילנד.

הארגון טוען כי מיקרוסופט אינה תורמת בצורה הוגנת למימון השירותים הציבוריים החיוניים לכוח העבודה וללקוחות בעולם והמהווים מקור של הכנסות גדולות לחברה. כל זאת שעה שמיקרוסופט במקרים רבים משמשת כקבלן-משנה של ממשלות במדינות שונות ומרוויחה במסגרת זו כסף רב.

עפ”י הדו”ח, מיקרוסופט הגיעה בחמש השנים האחרונות להסכמים עם מספר ממשלות בהיקף כולל של לפחות 3.4 מיליארד אירו בבריטניה, בארצות הברית, באוסטרליה ובקנדה.

הארגון איתר מיליארדי דולרים בתזרימים כספיים בין חברות בהן לא מועסקים כלל עובדים ונטען כי הן ממוקמות במדינות בעלות מוניטין של שמירה על סודיות ארגונית [corporate secrecy] ובהן לוכסמבורג, ברמודה, אירלנד, סינגפור והולנד.

הדו”ח מצביע על כך שבשנים האחרונות נמנעה מיקרוסופט לכאורה לשלם מיסים באמצעות העברת רווחים לחברות שבסיסן באותן מדינות, ‘שומרות סוד’.

לפי עורכי הדו”ח, יותר מ- 80% מההכנסות של מיקרוסופט במדינות שמעבר לים מתועלים דרך פוארטו ריקו ואירלנד וכיום החברה נתונה למספר חקירות בידי רשויות מיסוי בארה”ב, אוסטרליה ומדינות נוספות.

בתגובה לדו”ח אמרה מיקרוסופט כי מצייתת לכל הנורמות והאסדרה (רגולציה) במדינות בהן היא מנהלת פעילות.

לדברי ה- Fair Tax Foundation, שש חברות הקרויות “Silicon Six” [והכוללת את פייסבוק, אמזון, אפל, גוגל, נטפליקס ומיקרוסופט] שילמו לכאורה פחות מיסים בהיקף כולל של 149.4 מיליארד דולר בשנים 2011-2020 בהשוואה למה שהיו אמורות לשלם.