דיווח: לאחר רכש שישה כטב”מים מתוצרת ישראל, בשווייץ סיימו טיסת מבחן ראשונה

17:01 17.06.2022

קטגוריות: רחפנים/כטמ"מ

תגים:

בשווייץ התנהל במשך תקופה ארוכה דיון ציבורי חריף לגבי רכש של כלי טיס בלתי מאויישים [unmanned/unarmed reconnaissance system] מתוצרת ישראל. זאת לצורך השמירה על גבולות המדינה, חיפוש אחר נעדרים באיזורים הרריים או להתמודדות עם אתרים שנפעו כתוצאה מאסונות טבע.

בסופו של דבר נרכשו שישה כלים כאלו תמורת סכום של 255 מיליון דולר, לדברי כלי תקשורת במדינה. הם צפויים להיות מופעלים באותן מלא ע”י צבא שווייץ עד סופה של שנת 2022.

בחודש אפריל 2022 סופקו שני הכלים הראשונים [Hermes 900 HFE drones, ADS 15]. ארבעה הכלים הנוספים יימסרו לשווייץ עד סוף שנת 2023.

ביום רביעי האחרון, 15.6.2022, נערכה טיסת מבחן ראשונה בת 70 דקות מהבסיס הצבאי ב- Emmen שבמרכז המדינה. כך פורסם רשמית ע”י ה- Federal Office of Armaments, armasuisse. הכטב”מ הגיע למהירות של 180 קמ”ש ולגובה מקסימלי של 2,000 מטר. אנשי חברת אלביט מערכות [Elbit Systems ] הישראלית סייעו לצוות הפרוייקט השווייצי.

יצויין כי עד להזמנת הכלים מישראל, בשווייץ לא היה שימוש בכטב”מים מסוג זה כשבנובמבר 2019, לאחר עשרים שנה בשימוש, הופסק השימוש ב- Ranger ADS 95 ואנשי משמר הגבול במדינה השתמשו במסוקים בלבד.

= = = = = = =

בתוך כך, ביום רביעי 16.6.2022, הושבתה הפעילות במרחב האווירי של שווייץ, בעקבות “כשל משמעותי במערכת המחשוב” של מערכת הניווט האווירית הלאומית מתוצרת חברת Skyguide. בסופו של דבר תוקנה המערכת והטיסות חזרו בהדרגה לשיגרה בנמלי התעופה של ציריך וז’נבה.

בזמן ההשבתה, טיסות בינלאומיות אל שווייץ נאלצו לנחות ביעדים בגרמניה דוגמת פרנקפורט ומינכן.

חברת Skyguide פירסמה הודעה רשמית בה היא מביעה צערה על התקלה.

יצויין כי עדיין לא ידועה הסיבה המדוייקת לכשל הטכני הזה.