דיווח: חברות הסלולר האוקראיניות הגיעו להסכם נדידה ביניהן

שלוש חברות הסלולר האוקראיניות [Kyivstar/Vodafone Ukraine/lifecell], בשיתוף עם Ministry of Digital Transformation of Ukraine, עם State Service for Special Communications and Information Protection of Ukraine, עם National Commission for State Regulation in the Fields of Electronic Communications, Radio Frequency Spectrum and Provision of Postal Services ובשיתוף עם Ukrainian Association of Telecom Operators “Telas”, הכריזו עם הסכם נדידה לאומי ברחבי אוקראינה.

“משמעות הדבר היא שהמנויים יוכלו לעבור בין הרשתות השונות של החברות האחרות אם לא ניתן להשתמש באותו של המפעיל הרשמי שלהם”. כל הגורמים שהוזכרו לעיל ו- טלאס, “מאחדים כוחות  כדי להבטיח המשכיות של שירותי התקשורת למנוייהן לנוכח האגרסיביות הצבאית הרוסית”, נאמר בהודעה המשותפת שפורסמה ביום שני (7.3.2022).

כצעד ראשון במסגרת זו הוכרז על הפעלה ניסיונית לאלתר של הנדידה הלאומית בין המפעילים. במסגרת זו יהיה חיבור של הרשתות באיזור הנרחב של פעילויות העויינות (הכולל את חרקיב, חרסון, סומי, פולטבה, דנייפרופטרובסק, זפורוז’יה, דונייצק, לוגנסק, קירובוגרד ומיקולייב) ולאחר מכן איזורים נוספים (ובהם צ’רניהיב, ז’יטומיר, צ’רקסי ו- ויניציה) ולאחר מכן בכל שאר איזורי אוקראינה.

עד כה שירות נדידה ארצי זמין לשיחות קוליות ולמסרוני SMS בתוך אוקראינה מכל מפעילי הסלולר.

ארגון התקשורת ההומניטרי Télécoms Sans Frontières, TSF נרתם לטובת הפליטים האוקראינים

ארגון התקשורת ההומניטרי Télécoms Sans Frontières, TSF – אודות פעילותו במדינות שונות בעולם (בעיקר באיזורי לחימה ובאיזורים שפקדו אותם אסונות טבע) פירסמתי מספר ידיעות בשנים קודמות – נרתם לטובת הפליטים האוקראינים.

באתר שלו מדווח הארגון “תקשורת ללא גבולות” כי צוות ראשון שלו הגיע ב- 28.2.2022 למספר נקודות לאורך גבולותיה של אוקראינה עם מדינות סמוכות. הארגון פועל, כהרגלו, לשיתוף פעולה בין גורמים שונים לרבות סוכנויות סיוע של האו”ם, רשויות מקומיות וארגוני סיוע אחרים כדי להבין את מכניזם התגובה ההומניטרית הנחוץ וכיצד הוא יכול לסייע.

הצוות של הארגון התמקם בעיר הפולנית Rzeszów כדי לסייע לזרם הפליטים האוקראינים המגיעים דרך העיר Lviv שבמערב אוקראינה ומשם דרך מעבר הגבול Medyka והעיר הפולנית Przemysl [העיר אליה עברה שגרירות ישראל באוקראינה לאחר שנדדה מקייב אל לביב].

מבסיס תפעולי זה החל צוות הארגון לסייע לפליטים ביצירת קשר עם קרובים וחברים אשר נותרו מאחור באוקראינה המופצצת, הסביר ראש הצוות Sébastien Latouille. נוסף למעבר הגבול מדיקה, הצוות גם פעיל במעבר גבול נוסף – Korczowa-Krakovets  [בסך הכל קיימים דרך קבע שמונה מעברי גבול בין אוקראינה לבין פולין].

מקצת מאנשי הצוות גם הוצבו ב- Siret, העיר  הסמוכה למעבר הגבול שבין אוקראינה לבין רומניה שאף אליה נהרו פליטים רבים מאוקראינה. הצוות עשוי גם לפעול במעבר הגבול שבין אוקראינה לבין מולדובה.

ארגון GSMA בהתבטאות פומבית ראשונה לגבי הפלישה הרוסית לאוקראינה

ארגון GSMA [המארגן מידי שנה את כנס ותערוכת התקשורת השנתית הבינלאומית MWC בברצלונה ספרד] פירסם בלונדון ב- 10.3.2022 התבטאות פומבית ראשונה לגבי הפלישה הרוסית לאוקראינה. הארגון הביע בהודעתו את צערו על אובדן חייהם של חפים מפשע באוקראינה.

“בעיתות משבר, חיבוריות מובייל היא עורק חיים. היא הקשר שלנו אל אהובינו כאשר אנו רוצים לספר להם שאנו בטוחים וכדי לבדוק מה מצבם-שלהם. טלפון נייד הוא הדרך המהירה ביותר להתקשר כדי לקבל עזרה ולמצוא מידע חיוני.

“המגיפה העולמית הראתה לנו כיצד שירותי מובייל וטלקום שומרות על המשך ההתקדמות של הכלכלות שלנו עם גישה הנשמרת פתוחה לשירותים חיוניים דוגמת בריאות וחינוך.

“קיימת דאגה נרחבת בקרב מנהיגים עסקיים וחברי הארגון שלנו לאנשים המצויים במשבר ההומניטרי הזה. והם רוצים לסייע. מפעילי רשתות סלולריות כבר הציעו סיוע דיגיטלי ובתחום המובייל. דוגמאות לכך  ההצעות לשירותי מובייל חינמיים [כרטיסי סים, נדידת מובייל, שיחות ומסרוני טקסט] כמו גם תרומות כספיות”.

BBC: שני דירקטורים ב- Huawei UK התפטרו במחאה על עמדת החברה לגבי פלישת רוסיה לאוקראינה

אתר ה- BBC מדווח כי שני דירקטורים לא-אקזקוטיבים ב- Huawei UK התפטרו במחאה על עמדת החברה לגבי פלישת רוסיה לאוקראינה וכישלונה בכך שלא מיהרה לגנות את הפלישה. לדברי האתר מדובר ב- Sir Andrew Cahn  וב- Sir Ken Olisa . החברה הודתה לשני המנהלים על תרומתם לחברה וציינו כי אין ברצונם להתייחס כרגע לשאלה האם החברה תמשיך לעשות עסקים עם רוסיה.

= = = = = = = = = = = = = =

מספר נתונים לגבי תעשיית מיקור-החוץ במגזר ה- IT האוקראינית

בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה פורסמו במספר אתרים ידיעות לגבי תעשיית מיקור-החוץ במגזר ה- IT באוקראינה. הידיעות הללו כללו מספר נתונים בהקשר זה:

+ לדברי IT Ukraine Association, מגזר טכנולוגיית המידע של אוקראינה גדל בשיעור של 36% בשנת 2021 להיקף של 6.8 מיליארד דולר. זאת לעומת היקף של 5 מיליארד דולר בשנת 2020 ו- 4.2 מיליארד דולר בשנת 2019.

+ לדברי האנליסטית Katie Gove בחברת המחקר Gartner, יש באוקראינה 85,000 עד 100,000 עובדי שירות ייצוא המועסקים בעיקר בתחום הנדסת תוכנה אך גם בשירותי IT אחרים. לדבריה, אוקראינה היא מרכז של בעלי כישורים וזאת לאור מסורת אקדמית חזקה המטפחת מיומנויות דוגמת הנדסת תוכנה ופיתוח יישומים.

+ חברות טכנולוגיה רבות מעסיקות עובדים מיומנים באוקראינה. בין החברות הללו: חברת SAP SE הגרמנית [שסגרה את המשרד שלה בקייב בשל המלחמה] וחברת הפינטק הלונדונית Revolut, וכן החברות הישראליות Fiverr International Ltd ו- WIX [שהעבירה עובדיה לפולין ולטורקיה].