דיווח: ה- FBI אילץ חשוד לפתוח את הנעילה הביומטרית של הסלולר שלו

עפ”י ידיעה שהופיעה ב- Forbes.com, ה- Federal Bureau of Investigation, FBI האמריקני – מצוייד בצו משפטי – הצליח לאלץ חשוד לפתוח [באמצעות רכיב ה- Apple’s Face ID  (לאבטחת זיהוי פנים, Facial Recognition)] את נעילת ה- Amazon/Wickr encrypted messaging app במכשיר ה- iPhone 11 שלו. זאת במסגרת חקירה של הארגון לגבי ניצול מיני של קטינים [Child Sexual Abuse Material, CSAM] באמצעות יישומונים מוצפנים.

לדברי Forbes.com, מדובר במקרה ראשון מסוגו בארה”ב בו שופט נעתר לבקשת רשויות אכיפת החוק לפתיחת נעילה של יישומון מסרים מוצפנים באמצעות ביומטריה אישית.

ארגוני זכויות אזרח אומרים כי החשוד אולץ למעשה להפליל עצמו בצעד זה בדיוק באופן אותן אם רשויות אכיפת החוק היו משכנעות אותו למסור למשטרה את סיסמת הגישה למכשיר (צעד הנחשב כהפללה-עצמית לא-חוקית).

לפני שנתיים, שוטרים ממשטרת ניו יורק כבלו באזיקים אזרח רובע קווינס שצילם שוטרים שלא עטו מסיכות התגוננות נגד קורונה. השוטרים ניסו לאחוז את מכשיר הסלולר מול פני האיש עד ששוחררה הנעילה של המכשיר.

יצויין כי במהלך השנים האחרונות הנושא נדון בפני מספר ערכאות משפטיות בארה”ב. בשנת 2019 קבע שופט שלום כי נעילה ביומטרית מוגנת ע”י ב- Fifth Amendment בחוקה לגבי אי-הפללה עצמית.

עפ”י הידיעה, האף.בי.איי. איתר את החשוד ושלח בקשת מידע באמצעות סוכנות אכיפת חוק זרה (שלא פורסמה זהותה) לספק שירותי הענן שאיחסונה את החומרים המיניים האסורים. לאחר מכן ה- FBI נתן את כתובת ה- Gmail, של אדם בשם Christopher Terry בן 53 מנוקסוויל טנסי שהיו לו הרשעות בעבר לגבי אחזקת חומר מיני של קטינים. באמצעות administrative subpoenas [בקשות נתונים שאין להן את אותה רמת הדרישות המשפטיות כמו לצווי חיפוש] ה- FBI ביקש מ- Google ומ- Comcast מידע נוסף לגבי אותו אדם. הוא נעצר וסוכני הארגון כפו עליו להשתמש בפניו כדי לפתוח את הנעילה.

= = = = = = = =  =

סקר של Pew Research Center בוחן התייחסות של אוכלוסיית האפרו-אמריקנים לנושא השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים בידי המשטרה

סקר של Pew Research Center , שנערך בנובמבר 2021 וממצאיו פורסמו ב- 14 ביולי 2022, בוחן התייחסות של אוכלוסיית האפרו-אמריקנים לנושא השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים [Face Recognition] בידי המשטרה.

עורכי הסקר אומרים כי אוכלוסייה זו נחלקת בדעותיה לגבי נושא זה: יש המביעים ספקנות לגבי השימוש של המשטרה בארה”ב בטכנולוגיות שונות דוגמת טכנולוגיית זיהוי הפנים ויש המביעים יחס הדומה לזה של קבוצות גזעיות/אתניות אחרות בארה”ב.

בין היתר מצא הסקר כי השחורים האמריקנים – בסבירות נמוכה יותר בהשוואה ללבנים או לאמריקנים ממוצא היספני – מאמינים ששימוש נרחב בטכנולוגיית זיהוי פנים תהפוך את השיטור להוגן יותר.

כמו מרבית האמריקנים, גם השחורים ספקנים לגבי האם יש להשתמש בטכנולוגיית זיהוי פנים כראייה למעצר אנשים.

האפרו-אמריקנים – פחות מאמריקנים ממוצא אחר – נוטים יותר לראות תוצאות שליליות מסויימות האפשריות מהשימוש הנרחב בטכנולוגיית זיהוי פנים בידי המשטרה.

מהסקר עולה עוד כי השחורים ספקנים האם צעדים מסויימים יהפכו את השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים בידי המשטרה למקובל יותר.

מרבית האמריקנים סבורים כי השימוש הנרחב בטכנולוגיית זיהוי פנים בידי המשטרה יהיה רעיון טוב עבור החברה האמריקנית בכללה אולם אין זו הדעה הרווחת בקרב השחורים האמריקנים.

= = = = = = = =  =

בארה”ב גוברת המודעות לנטילת דגימות DNA של ילודים לצורך חקירות פשיעה

עפ”י דיווחים שונים, יש מספר גופים ממשלתיים בארה”ב המגלים רגישות גוברת לגבי השימוש של רשויות אכיפת החוק בכתמי דם [blood spots] שבמקור נלקחים מילודים חדשים במטרה לבדוק סימנים מוקדמים של מחלות קשות.

מרבית ההורים ‘מתכווצים’ כאשר הם עדים לביצוע דקירת העקב ברגלי ילדיהם לצורך נטילת בדיקת הדם.

אלא מה שאותם הורים אינם יודעים שעשוי להגיע היום בו המשטרה תשיג גישה לאותן דגימות דם הכוללות מאפיינים ביומטריים, וזאת לצורך חקירת פשיעה שיבצעו בעתיד.

לאחרונה הסכימה מדינת מישיגן בארה”ב להשמיד 3 מיליון דגימות דם מיובשות שאוחסנו לאחר שנלקחו מהתינוקות הרכים. כך לדברי תחנת הרדיו WKAR הממוקמת ב- Michigan State University שטענה כי דימות דם של פעוטות בעיר דטרויט נשמרות לצורך שימוש מאוחר יותר בידי מדענים.

מדינת מישיגן מעורבת בתביעה הנוגעת לפרטיות ביומטרית ולהסכמה לגביה.

האתר Law360 דיווח בנפרד כי המשטרה במדינת ניו ג’רסי הוציאה אשתקד זימון חוקי לדגימת דם וזאת לצורך חקירת מקרה אונס שאירע בשנת 1996. לדברי האתר, זה המקרה הידוע הראשון של דגימות דם של פעוטות בו המשטרה עושה שימוש לצורך חקירת מקרה פשיעה.

להוציא מקרים בהם ההורים מבקשים פטור על רקע אמונה דתית, כל הילודים בניו ג’רסי עוברים הליך נטילת דגימת דם. כל המדינות בארה”ב מאחסנות דגימות דם אולם המדינויות והפרקטיקות בנושא זה משתנות ממדינה למדינה.

מדובר כאן בנטילת ראיית DNA ללא צו משפטי ומפרט אשר אינו יכול לספק הסכמה מדעת וללא קבלת הסכמה של הוריו.

האתר Law360 מציין כי משרד הסנגוריה הציבורית למד על הפרקטיקה וניסה פעמיים להשתמש בנתונים גלויים כדי לקבל מידע נוסף בנושא. אלא שפעמיים נדחו בקשות הסניגוריה הציבורית שנאלצה עתה לנקוט הליך משפטי בנושא כשדיון בנושא יתקיים ב- 8.9.2022.