דיווח: הסוכנות הפדרלית Drug Enforcement Administration, DEA ביקשה אישור בית-משפט לפרוץ מכשיר אייפון בחקירה של סוחר סמים

22:52 26.03.2016

קטגוריות: טלקום/וויירלס/מובייל

תגים: , , ,

סוכנות הידיעות IDG News Service דיווחה ב- 23 במארס 2016 כי יותר משבועיים ששופטת בית-המשפט נענתה לבקשת ה- FBI  שיורה ל- Apple לסייע בפריצת ה- iPhone של המחבל מסן-ברנרדינו [בהסתמך על חוק All Writs Act מ- 1789], ה- Drug Enforcement Administration, DEA (סוכנות פדרלית אחרת השייכת אף היא למשרד המשפטים האמריקני) ביקשה מבית-משפט במרילנד להוציא צו בניסיון לפרוץ מכשיר בחקירה של סוחר סמים.

בבקשה לצו חיפוש כותבת DEA כי “מכשירים של חברת אפל הם בעלי הצפנה מיוחדת” אשר לעיתים קרובות רק החברה עצמה יכולה לעקוף אותה. לפי הבקשה לצו, בכוונת DEA היה להשתמש לצורך כך בטכנולוגיה שלCellebrit  הישראלית (לגביה פורסם מאוחר יותר כי גם ה- FBI מתכוון להשתמש בידע שלה לפריצת המכשיר של הטרוריסט מקליפורניה).

שופט בית-המשפט במרילנד אישר את הבקשה לצו חיפוש ב- 16.2.2016, אותו היום בו השופטת שרי פים מקליפורניה הורתה לחברת אפל לספק סיוע טכני ל- FBI בחקירתו את הרצח בסן ברנרדינו.

דובר ה- Federal Bureau of Investigation  מסרב להתייחס למידת המעורבות, אם בכלל, של סלברייט הישראלית בחקירה שלו או בחקירה של DEA.

בתוך כך דווח בארצות הברית כי בימים שלאחר פרסום החלטת השופטת בעניין הבקשה של ה- FBI, החל מירוץ של חברות, יצרני ציוד פורנזי דיגיטלי, חברות אחזור נתונים, האקרים פרילנסרים ויועצים עצמאיים לפריצה למכשירי סלולר המתחרים ביניהם מי ימצא דרך לפרוץ למכשיר ה- iPhone 5C  (בעל מערכת ההפעלה iOS 9) של המחבל Syed Rizwan Farook אשר יחד עם אשתו Tafsheen Malik הרגו 14 אנשים בהתקפה הרצחנית ב- 2.12.2015 בסן ברנרדינו.

כזכור, יממה לפני דיון נוסף בבית-המשפט ביקש ה- FBI לדחות את הדיון ודיווח לשופטת כי ייתכן שנמצאה הדרך בה יוכל לפרוץ את האייפון המוצפן מבלי להזדקק לעזרת Apple. הארגון הודיע לבית-המשפט כי גורם חיצוני הצביע בפניו ביום א’ (20/3) על שיטה לעשות זאת שתצטרך להיבחן. ה- FBI ידווח לבית-המשפט על המצב ב- 5/4 ובית-המשפט נעתר לבקשת הדחייה.

יצחק ‘צוק’ אברהם [Zuk Avraham] מייסד חברת אבטחת המובייל Zimperium אמר כי “מה שאנו רואים עכשיו הוא מה שאינך יכול לעשות בעצמך, אתה יכול לרכוש”. הוא אמר כי אין לו ספק שניתן לפרוץ את האייפון מסן ברנרדינו. “זו רק שאלה של זמן ומשאבים. ראינו יותר מידי מקרים בהם חוקרי אבטחה טענו שמשהו אינו אפשרי אולם לאורך זמן הוכח כי טעו”.

במסיבת עיתונאים שנערכה ב- 24.3.2016 אמרה Loretta Lynch  שרת המשפטים של ארצות הברית כי עדיין מוקדם לקבוע האם הניסיונות של ה- FBI יהיו מוצלחים.

באותה מסיבת עיתונאים הכחיש James Comey ראש ה- FBI שמדובר בהעתקת תוכן דיגיטלית של תכני המעבד של האייפון – שיטת “NAND mirroring” – כפיתרון לזכות בגישה לנתוני המכשיר.

ב- 23 במארס 2016 פירסם העיתון  Wall Street Journal מכתב קצר של James B. Comey ראש ה- FBI בו הכחיש כי הניסיון של הארגון לכפות על אפל לסייע הוא חלק מתוכנית ליצור תקדים משפטי שיפלס את הדרך לבקשות דומות בעתיד. בתגובה למאמר מערכת לא חתום שפורסם בעיתון [תחת הכותרת The Encryption Meltdown: The FBI now says its Apple assault might not even be necessary] כתב ראש הארגון בין היתר כי “מקרה סן ברנרדינו אינו לשלוח מסר או לקבוע תקדים; הוא היה ונותר חקירה של התקפת טרור”.

סוכנות הידיעות Bloomberg פירסמה ב- 23/3 ידיעה לפיה קיימת אפשרות שה- FBI יצטרך לחשוף  בפני Apple את השיטה בה הצליח לפרוץ למכשיר – אם אכן הדבר יעלה בידו, כדי שאפל תוכל לתקן את אותו ‘פער אבטחה’.

לדברי בלומברג קיים בארצות הברית חוק חדש יחסית וכמעט לא ידוע המחייב את המימשל לדווח לחברת אפל על נקודות תורפה בעלות פוטנציאל להשפיע על מיליוני מכשירי אייפון אלא אם כן מוכח שיש צורך ממשי של ביטחון לאומי לשמור את הדבר בסודיות. תהליך זה, הידוע כ- equities review, נקבע בתקופת מימשלו של נשיא ארה”ב ברק אובמה במטרה לקבוע האם מדובר במידע שיש לחשוף אותו או שיישאר מסווג והוא נותן למימשל מסגרת זמן מוגדרת להתריע בפני החברות הרלבנטיות לנושא.

עורכי הדין של אפל אמרו ב- 21.3 שהחברה תרצה שהממשלה תחלוק עימה את המידע לגבי נקודת התורפה שתימצא, אם תימצא, במכשיר האייפון.

ב- 25.3.2016 דיווח העיתון  Financial Times הבריטי כי עו”ד Marc Zwillinger  פנה בשם חברת אפל באותו יום בכתב לשופטת Margo Brodie מבית-המשפט המחוזי וביקשה דחייה בדיונים המשפטיים בניו יורק לגבי אותו סוחר סמים. זאת עד שיתברר המצב בדיונים המשפטיים בקליפורניה; ללא קשר האם ה- FBI אכן יצליח במאמציו לפרוץ את האייפון לכל הנושא תהיה השפעה על המקרה המסויים.

עפ”י ה- All Writs Act, מאז אוקטובר 2015 הוגשו לפחות 12 בקשות דומות מצד המימשל בבתי-משפט.