דיווח: בפגישת גנץ-אבו מאזן אישרה ישראל לפלסטינים תחילת שימוש בדור רביעי

ב- 31 באוגוסט 2021 פירסם אתר החדשות הבינלאומי Media Line כתבה של הכתב שלו Mohammad Al-Kassim לפיה בפגישה שנערכה ברמאללה בין שר הביטחון בנימין גנץ לבין ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (א’, 29.8.2021) אישרה ישראל לפלסטינים תחילת שימוש בדור רביעי 4G.

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית Hussein Al-Sheikh צייץ בשני ציוצים נפרדים ב- 31.8.2021 שם דיווח על כך.

עפ”י בדיקתי, לא היה עד כה אתר ישראלי כלשהו שדיווח את מה שדווח באתר Media Line כשרק ה- Jerusalem Post פירסם את הדיווח של האתר הבינלאומי כמות שהוא.

בראש הדיווח של האתר הבינלאומי צויין כי לדברי ספקי שירותי טלקום בגדה המערבית הציוד הקיים כיום ברשותם עדיין אינו מאפשר להם להתחיל ביישומו של דור רביעי וכי יידרש זמן, אולי אף תקופה של כשנה, עד שתתקיים הטרנספורמציה מהדור השלישי לדור הרביעי בקרב הפלסטינים. מנכ”ל חברת PalTel הפלסטינית אמר כי הקמת רשת דור שרביעי תיארך 6-9 חודשים לפחות ולכך יש לצרף גם את משך הזמן הנדרש לקבלת כל האישורים הנדרשים מהישראלי בקשר לייבוא הציוד.

בדיווח נאמר כי חברות הסלולר הישראליות שידרגו את שירותיהן לדור הרביעי בשנת 2014 ואשתקד אף הושק הדור החמישי. ואילו לחברות הפלסטיניות אושר רק בשנת 2018 שדרוג לדור השלישי בשטחי הגדה המערבית ואילו ברצועת עזה עדיין קיים רק שירות דור שני.

לא ברור בדיוק מהדיווח האם ישראל התירה יישום דור רביעי גם ברצועת עזה. עתה גם צפוי מו”מ בין הפלסטינים לישראלים לגבי איזה תדרים ומספר התדרים שיקבלו הפלסטינים מהישראלים לצורך השירות החדש.

חברות הטלקום והאינטרנט הפלסטיניות הביעו שמחתן על הצעד החדש שיאפשר בניית כלכלה דיגיטלית בעלת תשתית טלקום חזקה.

Thabit Abo Al Ros  מומחה פיננסי ומרצה ב- Palestine Technical University בטול כארם אמר לכתב כי הפלסטינים ירוויחו בדרכים שונות מהטכנולוגיה החדשה. לדבריו יש כיום 148,000 עסקים ופרוייקטים בשוק הפלסטיני הזקוקים לרשתות תקשורת מהירה לצורך חיבור לסחר בינלאומי כך שמהירות האינטרנט תקטין באופן אוטומטי את הזמן הנדרש לביצוע המשימות הללו. הוא ציין כי שירות הדור הרביעי ייצור תחרות חדשה בשוק הפלסטיני ויהיה מאבק על שימור הלקוחות של חברות הסלולר. אשר על כן הצרכן צפוי להרוויח מירידת מחירים כתוצאה מהתחרות הזאת. לשתי חברות הסלולר הפלסטיניות Jawwal (של קבוצת Paltel) ו- Ooredoo Palestine (לשעבר, Wataniya Mobile) יש כיום יחדיו כארבעה מיליון מנויים, לדבריהן.

בשנת 2013 פורסמו מספר דו”חות על הנזק הנגרם לפלסטינים כתוצאה מאי שדרוג לתשתיות טכנולוגיות מודרניות.