חברת המחקר IVC ו- REVERSEXIT: רק ארבע מכל מאה חברות הזנק בישראל – מצליחות

דו”ח של חברת המחקר IVC Research Center ו- REVERSEXIT שבחן מ- 10,000 חברות היי-טק ישראליות שנוסדו בשנים 1999-2014 פורסם ב- 28 בינואר 2015 אומר כי רק ארבעה מכל מאה סטרט אפים מצליחים בסופו של דבר.

לדברי עורכי הדו”ח, רק ארבעה מחמש מאות סטרט אפים מצליחים גם לצמוח באופן עצמאי.

17% מהסטרט אפים המצליחים לא גייסו מימון חיצוני כלל. 41% מהסטרט אפים שגייסו הון ממשקיעים נסגרים או נמכרים בהפסד ופחות מ- 9% הם הצלחה מוכחת.

בנוסף, 46% מהסטרט אפים בישראל מפסיקים לפעול בתוך 3.5 שנים בממוצע. 71% מהחברות שמצליחות נמכרות לחברות אחרות.

חברת המחקר IVC Research Center ו- REVERSEXIT בחנו יותר מ- 10,000 חברות היי-טק ישראליות שנוסדו משנת 1999 ועד 2014, ובדקו פרמטרים כמו היקפי הגיוסים, זמן הפעילות, גודל החברה, התחום הטכנולוגי, הבעלות וזהות המשקיעים ועוד. בנוסף, ניסו עורכי המחקר בסיוע גורמים שונים בתעשייה, להגדיר מה היא הצלחה עבור חברת הזנק.

עורכי המחקר קבעו שלושה מדדים להצלחה: היקף מכירות שנתי, מספר עובדים, ואקזיט במכפיל חיובי המגלם החזר על ההשקעה במכירת חברה.

נמצא כי יותר מ- 46% מהחברות שהוקמו במהלך 16 השנים האחרונות נסגרו ואינן פעילות עוד, והיתר עדיין פעילות ונמצאות בשלבי פיתוח שונים. מבין החברות שאינן פעילות עוד 24% (או 662) נרכשו על-ידי גורמים אחרים, ומתוכן רק מחצית החברות נרכשו במכפיל עסקה חיובי — בסכום הגדול מסך ההשקעות בחברה מהקמתה ועד האקזיט — ויכולות  להיחשב כהצלחה.

מתוך כ- 5,400 חברות הפעילות כיום, רק  139 חברות (או כ- 3.5%) מוגדרות כמצליחות.

עורכי המחקר מצאו 480 חברות היי-טק שהוקמו מאז 1999 ונחשבות מצליחות לפי המדדים שנקבעו. הרוב המכריע מהן (כ- 83%) גייסו מימון חיצוני כלשהו בהיקף ממוצע של 22.5 מיליון דולר. שמונים ואחת חברות (כ- 17% מהחברות המצליחות) לא גייסו הון משקיעים חיצוני כלל, והסתמכו על מימון עצמי (bootstrapping). מבין החברות שכן זכו למימון חיצוני, כמעט 60% מומנו על ידי קרנות הון סיכון, ובכ- 30% השקיעו משקיעים תאגידיים.

מבין החברות שנמכרו בהצלחה, הגיל הממוצע היה 5.3 שנים, כשקבלת מימון הון סיכון הוסיפה לחברות עוד כחצי שנה של פעילות בממוצע. זאת לעומת חברות שלא קיבלו מימון כלל. לשם השוואה: החברות המצליחות שעדיין פעילות, פועלות בממוצע יותר מעשר שנים, ואילו חברות שכשלו, נסגרו בתוך 3.2 שנים בממוצע.