גרטנר: שוק המחשבים האישיים המסורתי (ניידים ושולחניים) ממשיך לקטון; הנפגעת העיקרית – חברת Microsoft

דו”ח של חברת המחקר Gartner שפורסם ב- 4 באפריל 2013, אומר כי שוק המחשבים המסורתי (של מחשבים ניידים ומחשבים שולחניים) צפוי לקטון בשנת 2013 בשיעור של 7.6%(-) ואין מדובר במגמה זמנית.

Carolina Milanesi סגנית נשיא למחקר בחברת המחקר גרטנר אמרה כי ככל שהצרכנים עוברים מהמחשב האישי שלהם למחשב הלוח (טבלט) או לטלפון החכם (סמרטפון) כך גם הם לא יראו עוד במחשב האישי שלהם מכשיר שהם צריכים להחליפו על בסיס קבוע.

“האימפריה” של מיקרוסופט מתבססת על כך שתשעה מכל עשרה מחשבים בעולם מריצים גירסה כלשהי של Windows. אם אנשים יתחילו להשתמש במכשירים אחרים למשימות אותן ביצעו עד כה באמצעות המחשב האישי המסורתי אזי חלונות תפסיק להיות מערכת ההפעלה הדומיננטית מחוץ למקום העבודה. מיקרוסופט שולטת על שוק המחשבים האישיים אך ממוקמת שלישית ורחוקה בשוקי הטבלטים והסמרטפונים. אם מיקרוסופט לא תסתגל למציאות החדשה היא עלולה להמשיך להיות שחקן בשוק אך כבר לא מעצמה עולמית בו ובעוד ארבע שנים היא עלולה להיות לא רלבנטית כלל.

ה- InformationWeek האמריקני אומר כי בתחילה היו מי שפירשו את הירידה במכירות המחשבים האישיים ב- 2012 כתוצר לוואי של התנאים הכלכליים הבעייתיים. המצב היה אמור להשתנות עם תחילת המכירות של מערכת ההפעלה החדשה Windows 8 ועם חידוש הרכישות מצד הצרכנים בחודשים נובמבר-דצמבר 2012, תקופת חגי סוף השנה האזרחית. אלא ששני הגורמים הללו לא השפיעו כמצופה על שוק המחשבים האישיים.

Carolina Milanesi סגנית נשיא למחקר בחברת המחקר גרטנר אמרה בראיון כי המחשבים האישיים סובלים מפופולאריות גוברת של טבלטים קטנים וזולים אשר מספקים את מרבית צורכי המחשוב הבסיסיים של המשתמשים דוגמת ניווט באינטרנט, אינטראקציות של מדיה חברתית וקריאת חדשות ותוכן אחר.

להערכתה המחשבים האישיים יהיו קשורים מעתה בראש ובראשונה למשימות הקשורות למקום העבודה ולפיכך אנשים יתייחסו אליהם כקשורים פחות לחייהם היומיומיים.

הצרכנים הללו יחושו לחץ קטן יותר לשדרג בקביעות מחשבים אישיים ובמקום זאת יעדיפו להחליף טבלטים וסמרטפונים ואילו המחשבים האישיים יהיו בעלי מחזור חיים ארוך יותר.

היא ציינה כי “חלונות אינה ברירת המחדל כיום כבעבר”.

בראיון לעיתון Guardian הבריטי אמרה מילאנסי כי בשנת 2015 המכירות של טבלטים יהיו גדולות יותר מהמכירות של מחשבים אישיים מסורתיים. “אנו מדברים כאן לגבי החלפת חומרה אולם המעבר הזה הוא בעל השלכות רחבות יותר לגבי מערכות הפעלה ויישומים. מה יקרה, למשל, כאשר Microsoft Office לא יהיה הדרך הטובה ביותר להיות פרודוקטיבי במקום העבודה?”

היא ציינה כי ההכנסות של מיקרוסופט מורכבות ברובן מדמי רישוי של Windows ושל Office.”העניין המעניין הוא שהמעבר בהעדפת המכשיר נובע ממעבר בהתנהגות הצרכנים. יש אנשים הסבורים כי זה מעבר דומה למעבר של אנשים ממחשב שולחני למחשב נייד [תהליך שהחל בתחילת שנות האלפיים]. אולם זו טעות … עם האימוץ של טבלטים וסמרטפונים יש אימוץ רחב יותר של הענן…. כל הדברים הללו יגרמו לכך שאנשים יחפשו אחר מערכות הפעלה ויישומים המסוגלים לענות על צרכיהם”.

בעייה נוספת מבחינת מיקרוסופט היא שאנשים שעדיין אין להם מחשב אישי – בשווקים המתעוררים דוגמת אפריקה וסין – יבחרו בטבלט או בסמרטפון כ”מחשב” הראשון שלהם. הם מתחילים עם סמרטפון, לא עם מחשב אישי, וכאשר ירצו מכשיר גדול יותר אשר יהיה תחליף לחוויית הסמרטפון שלהם – אזי יבחרו בטבלט או ב- ultramobile”.

לדבריה מיקרוסופט עלולה להיקלע אז למעגל קסמים בו מפתחים שישקלו באיזו פלטפורמה לפתח יישומים יחפשו את אותן פלטפורמות שיש להן בסיס משתמשים הגדול ביותר.