גם הסניגוריה הציבורית (במשרד המשפטים) רוצה להשתמש בכלי של חברת Cellebrite הישראלית: “במסגרת ייצוג בתיקי סניגוריה ובמטרה להגן על זכויותיהם של נאשמים וחשודים, נדרשת הסניגוריה לחלץ מידע מטלפונים וטבלטים”

גם הסניגוריה הציבורית (במשרד המשפטים) רוצה להשתמש בכלי של חברת Cellebrite הישראלית. בימים אלה אושרה ההתקשרות לצורך כך.

עו”ד שי שחמון ראש יחידת הניהול הסניגוריה הציבורית הארצית כותב בבקשת ההתקשרות עם חברת סלברייט מובייל סינכרוניזיישן בע”מ כי “בימים אלה, מוקמת מחלקת סייבר וראיות פורנזיות בסניגוריה הציבורית, במסגרתה תוקם מעבדה לניתוח ראיות דיגיטליות, וכן יפעל חוקר בתחום הראיות.

“הקמת המחלקה מקורה בהמלצות הוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן, בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס, פרופ’ יורם דנציגר.

“בדו”ח הביניים של הוועדה בנושא הראיות הפורנזיות משנת 2021, היא הכירה בכך שאחד הגורמים המרכזיים להרשעות שווא בישראל הם כשלים הנוגעים לאותן ראיות.

“במסגרת ייצוג בתיקי סניגוריה ובמטרה להגן על זכויותיהם של נאשמים וחשודים, נדרשת הסניגוריה לחלץ מידע מטלפונים וטבלטים.

“תיחקור התוכן למכשירים הסלולריים מתבצע באמצעות מערכת UFED 4PC Ultimate  מתוצרת חברת  Cellebrite Mobile Synchronization וזו המערכת היחידה המאפשרת למעבדה פורנזית לייצר העתק נאמן למקור של כל המידע הקיים בטלפון הנייד, הסים וכרטיס הזיכרון תוך שלילת האפשרות לפגיעה בחומרי המקור.

“תהליך התחקור באמצעות המערכת מאפשר  שימוש בכבלים והזנת החשמל הייעודית לכל טלפון הקיים בשוק; פריצת סיסמאות לטלפון; העתקה בינארית של המידע בהתאם למערכת ההפעלה והחומרה על הטלפון; הנגשת המידע לחוקר בטלפון ובתוכנות הנלוות.

“רכישת המערכת מאפשרת להגנה שליפה מהירה של נתונים וקיצור משך הזמן הנדרש לתחקור מכשיר סלולרי בודד, ותהווה נדבך חשוב ביותר ביכולתה של הסנגוריה הציבורית להגן על זכויותיהם של חשודים ונאשמים, תוך צמצום פערי הכוחות הגדולים בין התביעה להגנה.

“למיטב ידיעתי, מערכת זו נרכשה ע”י משרד המשפטים ומשמשת יחידות אחרות במשרד וכי הספק כבר הוכרז כספק יחיד בעבר על ידי המשרד”.

וועדת המכרזים לענייני מחשוב במשרד המשפטים החליטה לאשר את ההתקשרות מיום 1.10.2022 ועד ליום 30.9.2025.

בין היתר אומרת הוועדה בהחלטתה כי “לשאלת הועדה באילו נסיבות יעשה שימוש בכלי זה (האם רק בצו של שופט?), השיב הגורם המקצועי כי אין ליחידה נחקרים. זה נעשה בהסכמת בעל המכשיר ולא עובר דרך ביהמ”ש (לא נדרש צו שופט), היחידה אינה רשות חוקרת”.