“בשנתיים האחרונות יצאה משטרת ישראל לדרך בתחום חדש של תחקור נתוני עתק (Big Data) וטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI); תחומים אלו דורשים כלי תחקור ואנליטיקה עם צרכים ייעודים ושונים מכלי ה- BI הסטנדרטיים”

משטרת ישראל הודיעה על כוונה להתקשר בפטור ממכרז עם חברת אס.פי דאטא בע”מ לצורך תחזוקת רישיונות Qlik. היקף ההתקשרות –  שנה, בהיקף 1.5 מיליון ₪.

חוי לאופר ר’ יח’ פיתוח היתוך וכריית מידע אטו”ב (אגף הטכנולוגיה והתקשוב)/מחלקת הנדסה ופיתוח/חטיבת הפיתוח כותבת בין היתר בהודעת ההתקשרות: “בספטמבר 2018 אושר פטור בסך 4 מיליון ₪ לצורך תחזוקת רישיונות Qlik , אותם מספקת  חברת אס.פי. דאטה. הפטור ניתן למשך שלוש שנים עד תאריך 31.12.2021.

“מדובר בכלי הבינה העסקית (BI) המרכזי של משטרת ישראל, המאפשר תחקור נתונים, שמקורם במערכות המשטרה ברמה סטטיסטית ופרטנית בעולם תוכן עסקי בצורה דינמית. הכלי מאפשר למשתמש לענות על כל שאלה עסקית שנדרשת במסגרת העבודה השוטפת של אנשי המשטרה לגוניהם.

“כלי ה- BI משמש למעקב אחרי תהליכי עבודה, לצורך מדידת תפוקות, קבלת החלטות ואפשרות חיפוש נתונים עד רמת הפרט. הכלי מאפשר לפתח מודלים המציגים מגמות, תהליכים ומדדים בצורה ויזואלית וקלה להבנה באמצעות טבלאות, גרפים ומפות. כאמור, המערכות משמשות את כל האוכלוסיות והמגזרים במשטרה.

“תהליך פיתוח המערכות והמודלים כרוך בהשקעת זמן רב ומשאבי פיתוח, לצד הטמעה והדרכה של המשתמשים  בכל רמות העשייה בארגון.

“באמצעות כלי ה- BI הוקמו במ”י מספר רב של מערכות משמעותיות שמהוות נדבך מרכזי בניהול תהליכים ארגוניים, מנגנוני קבלת החלטות עסקיות ומבצעיות והפקת מידע לגורמי פנים וגורמי חוץ. בין המערכות ניתן למנות את המערכות הבאות: מערכת עוצמה – בפיתוח – מערכת המדידה המשטרתית בהתאם לדרישות המפכ”ל הנוכחי, תחליף את מערכת אמון; מערכת שיטור – מערכת המאפשרת תחקור של כל עולמות האג”מ (שירת הסירנה, מוקדים, מצלמות גוף, מתנדבים וכו’); ענף פלילי – מערכת תחקור של עולמות האח”מ; מנתב החדשה – מערכת תחקור לעולמות האת”ן (דותן, פלא תנועה וכו’) – שיפור ביצועים הוספת שיפורים עפ”י דרישות לקוח; דו”חות מנהליים – מערכת מודולרית לתמיכה בתחקור נושא דו”חות מנהליים, תמיכה במידור מלא בין התחומים: קנאביס, זנות וקורונה; קורונה – תחלואה ואכיפה (מספר מערכות שהוקמו לצרכי השעה בשימוש אינטנסיבי של מנהלת הקורונה. לכל מערכת יש מס’ רישיונות בהתאם לכמות המשמשים).

מפת הדרכים לשנים הקרובות: בשנתיים האחרונות יצאה משטרת ישראל לדרך בתחום חדש של תחקור נתוני עתק (Big Data) וטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI). תחומים אלו דורשים כלי תחקור ואנליטיקה עם צרכים ייעודים ושונים מכלי ה- BI הסטנדרטיים.

“תחום ה- Big Data/נתוני עתק – מתאפיין בשלושה פרמטרים מרכזיים: כמות הנתונים, שונות הנתונים, ומהירות. תחום זה מתפתח בעולם ומאתגר בשנים האחרונות את התעשייה האזרחית/ביטחונית וגם את משטרת ישראל.

“בינה מלאכותית הינה השלב המתקדם בתחום ניתוח הנתונים, המאפשר יכולות חיזוי, הסקה, הצפת תובנות על נתונים רבים ושונים. תחום הבינה העסקית הוא חלק בלתי נפרד ממארג הפתרונות המאפשרים ניתוח מידע עתק והצגתו לצרכן, אך הוא מופעל לצד פתרונות נוספים מתחום הבינה המלאכותית.

“ה- Qlik נותן מענה מצויין לצרכים של פתרונות BI קלאסיים, אך אינו מהווה פתרון לצרכים אינטגרטיביים של עבודה בסביבת נתוני עתק ובינה מלאכותית.

“בחודשים האחרונים הגענו לידי בשלות של הבנת הנתונים והצרכים הראשוניים בתחום תחקור ואחסון נתוני עתק. לאור זאת, אנו מתכננים לצאת לפרסום RFI לבחינת הכלים הקיימים בשוק שיוכלו לתת מענה הן לצרכי ה-BI  והן לצרכים הנוספים והחדשניים הנובעים מהתחומים המאתגרים שמוזכרים בסעיף זה.

“לאחר תהליך ה- RFI נוכל להעריך האם ישנם כלים הנותנים מענה שלם לצרכים המוצגים לעיל, או שמא הכלי המצוי בידנו הוא עדיין הכלי המתקדם בשוק. לאחר ההיכרות עם מצב השוק נוכל לתכנן את האופן בו נערך לאתגרי העתיד בצורה מושכלת, במנעד שנע בין הותרת המצב על כנו, לשדרוג יכולות קיימות בכלי הקיים, או, לחילופין, באמצעות מספר כלים (ביניהם ה- Qlik) וכלה באפשרות ליציאה למכרז”.

בכוונת המשטרה לבצע “סקר ספקים מקיף ומשמעותי לחלופות הקיימות בשוק ותכנון האופן בו נפעל לצורך מימוש אפקטיבי של כלים לעיבוד ותחקור מידע עתק”.

עוד נאמר בבקשת ההתקשרות כי “סקר ספקים שנערך בשנת 2018 הוכיח כי להמשך תחזוקת המערכות הקיימות כיום, ה- Qlik הוא הפתרון היחיד בשוק. זאת ועוד, הסבת המערכות לכלי אחר מצריכה השקעה עצומה של זמן, משאבים, הטמעה והדרכה, וכל זאת בזמן שאנו מחפשים פתרון הוליסטי אחר”.