ברקוד דו-מימדי בתחנות האוטובוסים מאפשר הצגת מידע בזמן אמת לנוסעים לגבי הקווים העוצרים בכל תחנה

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  מבקש להתקשר בפטור ממכרז עם קבוצת סיסנת תוכנה [Sysnet Group] לתקופה של שנתיים + אופציות לתקופות שלא יעלו על חמש שנים נוספות.

אמיר כרמל מנהל תחום טכנולוגיות תח”צ כותב בבקשה לפטור ממכרז כי במסגרת סעיף 71ג לתקנות התעבורה, נדרש המפקח הארצי על התעבורה, בן היתר, לקבוע את צורתם, מידותיהם ואיפיונים נוספים של השילוט הסטטי המוצב בתחנות אוטובוס. בהתאם פורסמו הנחיות להכנת שילוט סטטי.

בהתאם להנחיות, על השילוט הסטטי המוצב בתחנות לכלול מספר אלמטים ובהם הצגת הקווים העוברים בתחנה, הצגת סרגל התחנות לאורך הקו, מפת התמצאות באזור התחנה וכן הטמעה של ברקוד דו-מימדי בשלט. כשנוסעים בתחבורה ציבורית סורקים את הברקוד – באמצעות אפליקציית משרד התחבורה (“כל-קו”) או באמצעות סורקים אחרים –  יוצג בפניהם מידע בזמן אמת באשר לקווים העוברים באותה תחנה.

“היקף המשתמשים בשירות זה אינו מבוטל ועומד על כ- 40 אלף סריקות בחודש”, נאמר בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז.

לסיסנת תוכנה בע”מ מערכת לניהול והפקה של קבצי ברקוד דו-ממדי. על-בסיס מערכת ניהול זו, פותחו ברקודים עבור השילוט הסטטי המצוי כיום בתחנות ההסעה. המערכת שסיפקה סיסנת תוכנה מנפיקה ברקודים עבור תחנות חדשות (או שמיקומיהן שונו) ומבצעת המרה בין כתובת מקוצרת של אתר (URL)  המקודד בברקוד, ובין כתובת אתר אפליקציית “כל קו” של משרד התחבורה, תוך העברה לאפליקציה של מק”ט התחנה אותה סרק הנוסע.

קובצי הברקוד הדו-מימדי פותחו על בסיס מערכת הניהול של סיסנת ואליה גם הותאמו הקישורים אל אפליקציית “כל קו” אשר מעבירה את נתוני זמן האמת לנוסע. תוצר הפרוייקט הינו הטמעת קובץ הברקוד השילוט הסטטי הפרוש ברחבי הארץ המציג לנוסע כאשר עם סריקתו  יוצג לנוסע מידע בזמן אמת באשר לקווים העוברים באותה תחנה.

כיום כבר כבר מוצבים ברחבי הארץ כ- 16,000 שלטים סטטיים בהם מוטבע קובץ הברקוד הדו-מימדי כחלק אינטגראלי מפורמט השילוט ומהנחיות המפקח על התעבורה.

היות והמוצר שנרכש מחברת סיסנת תכנה בע”מ מבוסס על “מערכת מדף”, שכאמור, מבצע המרה בין קוד קובץ הברקוד הינו קניין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. יחד עם זאת הוא מפנה אל מערכת הניהול סיסנת, כלומר קובץ הברקוד של המשרד מתאים למנוע פיענוח הברקודים של סיסנת בלבד, לפיכך  לא ניתן יהיה להשתמש בהם עבור חברה אחרת.

כניסת ספק חדש תחייב להקים את מערך קבצי הברקוד הדו-מימדי מחדש, הכולל מערכת ניהול וכן את הפקת קבצי הברקוד, היות ולא ניתן יהיה לבצע שימוש ברכיבים שפותחו עד כה על ידי סיסנת  תוכנה בע”מ. יתרה מכך,  משמעות כניסת חברה חדשה בנעליה של סיסנת תצריך החלפת כל השלטים הפרוסים כיום ברחבי הארץ.