ברביעי בכנסת: דיון ב”חשש לפגיעה בהגנת הפרטיות של סטודנטים עקב שימוש מוסדות אקדמיים בבחינות מקוונות”

הוועדה המיוחדת בכנסת לפניות הציבור בראשות ח”כ יעקב טסלר תקיים ביום רביעי (24.2.2021) דיון בנושא ה”חשש לפגיעה בהגנת הפרטיות של סטודנטים עקב שימוש מוסדות אקדמיים בבחינות מקוונות”.

ח”כ יוראי להב הרצנו כתב ב- 1.2.2021 ליו”ר הוועדה כי “ביום שני שעבר, 25.1.2021, התקיים דיון בוועדת החינוך התרבות והספורט בנושא בחינות הסמסטר במוסדות האקדמאיים. בדיון עלה נושא תוכנת התומקס, כתוכנה שנרכשה ע”י המוסדות לצורך אכיפת טוהר הבחינות המקוונות. תוכנת התומקס מקליטה ושומרת את המידע הביומטרי של הסטודנטים ממהלך הבחינה  ואף יכולה לעשות בו שימוש לצרכיה העסקיים.

“במסמך שפורסם ע”י הרשות להגנת הפרטיות של משרד המשפטים נאמר מפורשות שבהתאם לחוק הגנת הפרטיות על המוסדות לאפשר חלופה לבחינות בתוכנת התומקס מאחר ויש בשימוש בתוכנה  פגיעה בלתי מידתית בזכות הפרטיות של הסטודנטים.

“בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת החינוך התרבות והספורט קראה הועדה להפסיק לעשות שימוש בתוכנת התומקס.

“חרף קריאת הועדה ועמדת הרשות להגנת הפרטיות, המוסדות האקדמאיים לא סיימו את ההתקשרות עם החברה וממשיכים לבצע את המבחנים דרך תוכנת התומקס מבלי להציע חלופות רלבנטיות כפי שדורש החוק.

“מכיוון ולא ניתן לקיים דיונים בוועדת החינוך ותקופת הבחינות החלה, סטודנטים נאלצים לוותר על זכותם החוקתית לפרטיות ונותרים חסרי אונים חמול מדיניות מוסדות הלימוד, שאינה עולה בקנה אחד עם הוראות החוק.

“בהמשך לנ”ל ולפניות בלתי פוסקות מסטודנטים בנושא, אבקש לקיים דיון בנושא בוועדת פניות הציבור בהקדם האפשרי”.

* הרשות להגנת הפרטיות פירסמה ביום  21.1.2021 את ה”דגשים והמלצות להגנת הפרטיות בבחינות מרחוק הכוללות אמצעים לשמירה על טוהר הבחינה במוסדות להשכלה גבוהה“.

בין היתר נאמר במסמך (כאן) כי “עם תחילתה של תקופת המבחנים במוסדות האקדמיים הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת דגשים והמלצות להגנת הפרטיות בבחינות מרחוק במוסדות להשכלה גבוהה. “נושא הבחינות המבוצעות מרחוק והאמצעים לשמירה על טוהר הבחינות שבהן נוקטים המוסדות האקדמיים, מצוי בעת האחרונה על סדר יומה של הרשות להגנת הפרטיות והיא גיבשה  מסמך המלצות בנוגע לאופן יישום דיני הגנת הפרטיות על בחינות מרחוק תוך שמירה על טוהר הבחינות, על רמה אקדמית נאותה ועל החופש האקדמי של המוסדות להשכלה גבוהה. במסמך ממליצה למוסדות על דרכי פעולה אשר יסייעו להם לשמור על פרטיות הסטודנטים בעת ביצוע הבחינה במתכונת זו.

במסגרת המסמך, מבהירה הרשות כי על המוסדות חלה חובה ליידע את הנבחנים מראש על מתכונת הבחינה ומשמעויותיה, וכן לאפשר לסטודנט שירצה בכך להיבחן במתכונת חלופית, כאשר גם דחיית מועד הבחינה שלו עד למועד שבו ניתן יהיה לקיימה באופן פרונטלי תחשב חלופה יעילה. בנוסף, הרשות ממליצה למוסדות לנקוט באמצעים אשר יפחיתו את סיכוני הפרטיות, כגון מחיקת הקלטות הבחינה במועד בו אין בהם עוד צורך, ביצוע תסקיר השפעה על פרטיות, אבטחת מידע, דגשים בעת שימוש במיקור חוץ ועוד”.

עדכון (26.2.2021): על הדיון שנערך בוועדה ניתן לקרוא בהודעה לעיתונות שפורסמה לאחר הדיון – כאן.