בקשה של המשרד להגנת הסביבה להתקשרות בפטור ממכרז: תמיכה תחזוקה ועדכונים למערכת ממוחשבת לרישוי ופיקוח דרך ניטור רציף של מוקדי שידור סלולריים

הגוף המפרסם: המשרד להגנת הסביבה/אגף מניעת רעש וקרינה + אגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע

תקנה: 3 (29)

שם הספק: ווייב גארד טכנולוגיות בע”מ [Wave Guard Technologies]

מהות ההתקשרות: תמיכה תחזוקה ועדכונים למערכת ממוחשבת לרישוי ופיקוח דרך ניטור רציף של מוקדי שידור סלולריים

התחלת ההתקשרות: 1 בינואר 2021; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2023

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: מבוקשת התקשרות עם חברת ווייב גארד עבור תמיכה, תחזוקה ועדכונים למערכת הממוחשבת לרישוי ופיקוח דרך ניטור רציף של מוקדי שידור סלולריים המשדרים בטכנולוגיה של הדור השלישי והרביעי,  ולהרחבת המערכת במידת הצורך לטכנולוגיית הדור החמישי. ההתקשרות נדרשת למילוי חובה חוקית לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת, התשס”ו – 2006.

באמצעות המערכת המשרד מנטר ומפקח באופן רציף ויעיל על כ- 9,000 מוקדי שידור שבהם כ- 100,000 משדרים סלולריים של כל החברות המשדרות תקשורת סלולארית בישראל, לרבות קבלת התראות עבור מוקדי שידור פעילים, ללא היתר של המשרד; מוקדי שידור שעבורם לא חודשו היתרים; מספר פרמטרים שנקבעו בהיתרים, החשוב מכולם הוא עוצמות השידור של כל אנטנה המשדרת בטכנולוגיית הדור השלישי והרביעי המשדרות במדינה ובעתיד אפשרות פיקוח גם לטכנולוגיית הדור החמישי על בסיס המערכת הקיימת.

המערכת מופעלת במשרד להגנת הסביבה, החל מספטמבר 2010 ומחוברת ישירות למתגי הרדיו של החברות הסלולריות ושולפת מגוון קבצים ונתונים הדרושים לצורך הפיקוח.

כאשר המערכת מגלה חריגה כלשהי היא מתעדת זאת, מתריעה על כך בפני עובדי אגף מניעת רעש וקרינה ובמקביל יש אפשרות לשליחת הודעה באופן אוטומטי לחברת הסלולר, בעלת מקור הקרינה, על חריגה מן ההיתר.

יכולות אלו ייושמו גם למוקדים שישדרו בטכנולוגיית הדור החמישי.

כיום המערכת מאפשרת לנהל את אירוע החריגה למוקדים המשדרים בטכנולוגיית הדור השלישי והדור הרביעי ולעקוב אחריו החל באיתור מקורה, דרך נקיטת האמצעים הדרושים למניעת המשכה ועד צעדים לביטול ההיתר. על תהליך עיבוד זה רשמה החברה פטנט.

להערכת אגף מניעת רעש וקרינה, החברות הסלולריות צפויות לשדר גם בטכנולוגיה של הדור החמישי מייד לאחר שהתקבל אישור משרד התקשורת לשימוש בתדרים. יהיה על המשרד לשדרג את מודול הניטור כך שיתמוך בדור החמישי.

השירותים הנדרשים מתחלקים לארבעה חלקים:

+ זכות שימוש במוצר ותחזוקה שנתית מערכת ניטור דור שלישי ורביעי.

+ זכות שימוש במערכת ניטור לדור חמישי, ותחזוקה שנתית.

+ הנגשת המערכת הקיימת למתקנים נוספים, וממשק למערכת תשלומים.

+ התאמת מערכת ווייב גארד לתשתית מעודכנת (כולל רישוי אורקל(.

החברה היא ספק יחיד במתן השירותים כמפורט להלן: זכות שימוש במוצר ותחזוקה שנתית למערכת ניטור דור שלישי ורביעי וזכות שימוש במודול מערכת ניטור לדור חמישי, ותחזוקה שנתית בהתבסס על פניות המתקבלות בעיקר מחו”ל.

חברת ווייב גארד היא עדיין ספק יחיד המסוגלת לספק מערכת מסוג כמפורט לטכנולוגיית הדור השלישי, הרביעי והחמישי. עוד יצויין כי לחברה פטנטים ייחודיים בכל הנוגע להתחברות למערכות הסלולרית ומיצוי המידע הרלבנטי לצרכי אכיפה.

התאמת מערכת ווייב גארד לתשתית מעודכנת יכולה להתבצע רק על ידי חברת ווייב גארד, שלה הבעלות וההיכרות עם קוד המקור. רכש רישוי אורקל נדרש לביצוע ע”י חברת ווייב גארד, ע”מ לאפשר אחריות כוללת מקצה-לקצה, של הספק על המערכת. היקף ההתקשרות: כ- 2.83 מיליון ₪.

על חוות הדעת המקצועית בנושא זה חתומים גיל כהן ראש תחום קרינה בלתי מייננת, וכן הדר קסטרו מנהלת תחום בכיר יישומים וארז אביטל מנהל תחום בכיר טכנולוגיות באגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד להגנת הסביבה.