בקשה לפטור ממכרז: שע”מ/SPL תוכנה [היקף כספי: יותר מ- 82 מיליון ₪]

הגוף המפרסם: משרד האוצר/שע”מ

שם הספק: חברת SPL תוכנה בע”מ

מהות ההתקשרות: רכישת תחזוקה ורישוי לתוכנות MF

היקף ההתקשרות המבוקש/המאושר: 82,485,000 ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 30 בדצמבר 2015; סיום ההתקשרות: 3 ביוני 2023 עם אופציה ליציאה בכל אחת משלוש השנים האחרונות

החלטה: אושר ע”י החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו בהמלצת וועדת הפטור ממכרז הממשלתית

הערות: וועדת הפטור ממכרז הממשלתית המליצה להעניק את הפטור ממכרז. החלטה זו היא בכפוף לאמור להלן: המשרד יבצע בחינה מקיפה ארוכת טווח של תשתית המערכת ותשתית התוכנה ויגבש תוכנית עבודה ליישום המסקנות. לצורך כך המשרד ייוועץ גם עם רשות התקשוב הממשלתי ויציג תפיסה ותוכנית אב לראש רשות התקשוב הממשלתי לכל המאוחר עד לרבע הראשון של שנת 2018. כמו כן, המשרד יציג לוועדת המכרזים המשרדית תוכנית מפורטת וסטטוס התקדמות לגבי מימוש התוכנית ארוכת הטווח וזאת כתנאי להמשך ההתקשרות בתחנת היציאה הראשונה כעבור חמש שנים מיום ההתקשרות [ההדגשה – במקור; א.ל.].

במערכות המחשוב של רשות המיסים/שע”מ מותקנות תוכנות Software AG של חברת SPL תוכנה בע”מ, התוכנות מהוות את בסיס  הנתונים המרכזי ב- MF של רשות המיסים ותוכנות משלימות (כמו סביבת הפיתוח ב- MF, כלי אחזור טקסטואלי, שכבת תווכה בין הסביבה הפתוחה ל- MF, כלי עזר לסיסטם לבדוק את תקינות בסיס הנתונים וסביבת הפיתוח). תוכנות אלו הן בשימוש שוטף ומתמשך של המשרד ומהוות את התשתית התפעולית המרכזית לניהול מאגר הנישומים ותיקי הנישומים והחשבונות שלהם ברשות המיסים: תשלומים, החזרים, קנסות וכו’. למעשה, עבור כל אזרח שעבד לפחות פעם אחת בחייו מתנהל תיק ברשות. מדובר על מיליוני תיקים בהיקפים אדירים.

ההתקשרות הראשונה של המשרד עם חברת SPL התחילה לפני כארבעים שנה לצורך הקמת בסיס הנתונים המרכזי של שע”מ. שתי חברות ייעוץ ליוו את רשות המיסים בשנים האחרונות, בדקו וערכו סקרים בנושא ולטענת המשרד הגיעו למסקנה כי החלפת התשתית הנ”ל כולל מימוש היוזמות החדשות יימשכו עשר עד חמש-עשרה שנים.

בוצע הליך בחינת קיומם של ספקים אחרים אך לא התקבלו פניות כלשהן מספק/ים המסוגל/ים לבצע את ההתקשרות המבוקשת.

רז הייפרמן מנהל חטיבת מערכות ושירותים רוחביים ברשות התקשוב הממשלתי המליץ לאשר את הבקשה.

הגדלת עוצמת המחשוב של ה- MF

לוועדת הפטור ממכרז הממשלתית הוגש מסמך של ישעיה בנימין מנהל שע”מ וכותרתו  “הסיבות להגדלת עוצמת המחשוב של ה- MF ל- 2400 Mips בשלב המיידי ובעתיד עד 3000 Mips“:

בשע”מ קיימים 2 מחשבי  MF: האחד לסביבת הייצור בעוצמה של 1788 Mips  והשני לסביבת פיתוח בעוצמה של 127 Mips. אנו נמצאים היום בניצולת של כמעט 100% בתקופות הפיק שהן ה-15 בכל חודש (דיווחים ותשלומי מסים).

מניתוח נתוני הניצולת בשלוש השנים האחרונות נראה גידול טבעי של כ- 15% בשנה. כיום יש צורך לעצור את השירותים לצורכי תחזוקה של מחשב הייצור.

שע”מ מתכנן בשלב המידי לשדרג את המחשבים לשני מחשבים בעלי עוצמה של 1,200 Mips כל אחד. בהמשך נוכל לגדול לעוצמה מצטברת של עד 3000 Mips ללא צורך בניהול מו”מ.

שינויי חקיקה –  החל מ- 01/2016 כל השירותים של רשות המסים, תשלומים ודיווחים, יהיו מקוונים. כמו כן, הוחל בפיתוח פרוייקט אסטרטגי ברשות הנקרא “רשות ללא נייר”. בפרוייקט זה כל הצרופות של הדיווחים לרשות המסים יתקבלו כקבצים דיגיטליים ויישמרו ב”תיק האלקטרוני” של הנישום. ההערכה היא שיהיו כמה מיליוני תיקים מנוהלים.

מתן שירותים 24/7 – כל השירותים של הרשות יהיו מקוונים ומנהל הרשות הציג דרישה לאפשר את זמינות השירותים 24 שעות, שבעה ימים בשבוע. החזרי מע”מ לתיירים הוא שרות העובד 24/7. תיירים המגיעים לנתב”ג בדרכם חזרה לארצם מקבלים את ההחזר בשדה התעופה.  ברשות בוחנים את “מודל צ’ילה” בגביית מע”מ. במודל זה יחוברו לרשות קופות בתי העסק ועסקות ידווחו בזמן אמת לרשות או יבקשו אישור לעסקה. עסקות שלא קיבלו אישור לא יוכלו להיכלל בתשומות בדו”ח מע”מ. לצורך שירות זה אנו נדרשים להפעיל את המערכות הנ”ל 24/7. שירות זה יגדיל את צריכת משאבי ה-MF  מאחר ומדובר בכמות עצומה של עסקות Online במשק כולו.

פרוייקטים חדשים – מתוכננים מספר פרויקטים גדולים הצפויים להגדיל עומסים על ה-MF ביניהם: איסוף מידע גלוי באינטרנט, עיבודים ליישומי BI ועוד.

התשתית הקיימת בסביבת ה- MF מבוססת על בסיס הנתונים ADABAS וסביבת הפיתוח NATURAL. מערכת התווכה בין ה-MF לבין הסביבה הפתוחה מבוססת על Entire-X  של SPL. תשתית זו קיימת כבר כ-40 שנה.

בשנה האחרונה הנושא נבדק ע”י חברת הייעוץ מקינזי. החברה המליצה לשמר את הארכיטקטורה הקיימת היות והיא מאפשרת מימוש של היוזמות לייעול עבודת הרשות בטווח הקצר.