בקשה לפטור ממכרז של משטרת ישראל: רכש כבלים לצורך הארכת משך השהייה באוויר של רחפנים

הגוף המפרסם: משטרת ישראל/המערך האווירי

תקנה: 3 (29)

שם הספק: גלובל אייג’נטס פתרונות תקשורת בע”מ

מהות ההתקשרות: רכש כבלים לצורך הארכת משך השהייה באוויר של רחפנים [10 ערכות כבל רתום עבור מטריס 210/300]

היקף כספי: 1,638,000 ש”ח

משך ההתקשרות: מתאריך 1.10.2021 לתקופה של שלוש שנים. מועד ההתקשרות המדוייק ייקבע בהמשך וצפוי להיות ברבע הרביעי של שנת העבודה 2021.

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: רם דניאלי ראש ח’ הנחייה ורכש כטב”מ כותב בבקשת ההתקשרות כי “קיים צורך מבצעי להארכת משך זמן השהייה של הכלים (מ- 40 דק’ כיום למס’ שעות, באמצעות הפתרון המוצע: כבל המעביר חשמל)”.

במפא”ט [מחלקת פיתוח אמצעים טכנולוגיים] במשטרת ישראל נערכה בדיקה מקצועית בנושא והוכנה חוות דעת כולל פירוט מקורות מידע ופעולות שננקטו. “ממצאי הבדיקה מעלים כי אל מול החלופות הקיימות והיכולת למימושן בזמן ומחיר סבירים העונים לצורך המבצעי – יש ללכת לפטור הנ”ל.”

בחוות הדעת, עליה חתום שמעון מנטאל ראש תחום כטב”מ, נאמר בין היתר כי “משטרת ישאל מבקשת לעשות שימוש ברחפן רתום לצורך הארכת משך השהיה של רחפני מטריס 300/210 לצורך משימות משטרתיות בהתאם לדרישה המבצעית.

“רחפן רתום הינו רחפן המחובר לבסיס קרקעי המספק לו אנרגיה כדי לרחף באוויר לאורך זמן. הכבל המחבר יכול גם לשמש כתווך תקשורת אטרנטי (דורש חיבור מתאים נתונים ייעודי כגון בקר משימה של DJI, DataLink של מטע”ד או דוחס וידאו וכד’.

“העברת מידע בשיטה זו נותן מענה לדרישות ביטחון שדה ובטיחות על ידי הוספת/הסרת יכולת RF.

“ישנם שני סוגים עיקריים של רחפני רתומים: מערכת משולבת: רחפן מסחרי סטנדרטי (מטריס של DJI) רתום ליחידת אנרגיה קרקעית בעזרת מתאם; מערכת ייעודית: רחפן ייעודי אוטונומי רתום ליחידה קרקעית המספקת אנרגיה לרחפן הרתום.

“עמדת הקרקע ממירה זרם חילופין (AC) לזרם ישיר מוגבר (DC) שמגיע עם ניחות מתח לעורך הקו. מתאם המותקן על הרחפן מייצב את הזרם למתח הדרוש ברחפן. לרוב המתאם מזין סוללה, כמו מטען, שהיא מפעילה את הרחפן. כיום המערכות המשווקות יכולות להרים רחפן לגובה של 400 רגל (100-120 מטר) וקצת אך קשה לפרוץ תקרת זכוכית זו בגלל האיזון בין עובי (=משקל) הכבל ויכולת העברת מתח ישיר הדרוש לרחפן בגובה הזה.

יתרונות השימוש ברחפן רתום: אין דרישה במיומנות מטיס להרמת רחפן רתום; הפעלה ע”י אדם אחד; זמן טיסה “ללא הגבלה” (סוללה שלא מתרוקנת); הפחתת כמות התאונות הטסה; צילום יותר איכותי בשל המעמד הסטטי התעסקות בצילום ולא בהטסה.

שימושים עיקריים ברחפן רתום: אכיפה; אחיזת שטח איסוף; תיעוד וגיבוש תמונת מצב (מגיב ראשון); תודעה סביבתית (situational awareness); הרמת מטע”ד חוזי, תקשורת, חיישן וכד’.

“בסקר שוק שערכנו בתחום של רחפן רתום (Tethered Drone) ניכרים בשוק הישראלי והבין לאומי שני שחקנים ראשיים: חברת סקיי-ספיאנס הישראלית וחברה צרפתית אליסטאייר המיוצגת בארץ ע”י חברת גלובל-אייג’נט. חברת אליסטאייר הינה חברה ותיקה בתחום של הרחפן הרתום וחברת גלובל-אייג’נט הינה הנציג הבלעדי של אליסטאייר בארץ. המוצר של אליסטאייר (T-Safe2) נמצא בשימוש  על ידי רוב גורמי הביטחון בארץ: משרד ראש הממשלה, צה”ל, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ”ב), משרד הביטחון (משהב”ט) ורַפַאֵל – מערכות לחימה מתקדמות בע”מ .

“כיום קיימים בארץ מעל 20 מערכות פעילות הזוכות לשירות ותחזוקה מקומית מלאים, אספקה מהירה ומלאי חלפים.

“נוכחנו במספר הדגמות של המערכת וניתן היה לראות שהמערכת פשוטה לתפעול על ידי אדם אחד.

“ערכה אחת יכולה לשמש מספר סוגים של רחפנים הקיימים בצי הרחפנים של המשטרה: מטריס 200, 300 ו- 600. ניתן גם לעשות שימוש במערכת על גבי ספינה בסביבה ימית”.