בקשה לפטור ממכרז: פיתוח מערכת מקוונת לרישום כטב”מים

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים/רשות התעופה האזרחית (רת”א)

תקנה: 3 (29)

שם הספק: סאפיינס ישראל מערכות תוכנה בע”מ

מהות ההתקשרות: פיתוח מערכת מקוונת לרישום כטב”מים

התחלת ההתקשרות: 1 בספטמבר 2021; סיום ההתקשרות:  במארס 2027

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: צור אהרון מנהל אגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד התחבורה ורת”א כותב בין השאר בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז כי “לרת”א נדרשה השלמת פיתוח של מערכת הקרוייה ‘מערכת זית’ לשם רישום ורישוי מקוון של כלי טיס בלתי מאויישים וטיסנים, הנדרשת בדחיפות לשם יישום החלטת ממשלה בנושא.

“ל’מערכת זית’ שני חלקים: חלק אחד לשימושם של אנשי הרשות (מערכת תפעולית, הקרוייה גם Back Office) וחלק שני של מימש משתמש אינטרנטי (טפסים מקוונים, לצרכי השימוש של הציבור).

“את החלק הארי של כתיבת שורות הקוד עבור המערכת התפעולית ביצע זה מכבר בית תוכנה ישראלי – חברת סאפיינס.

החברה התמודדה במכרז פומבי מס’ 21/2016 אשר פורסם ע”י משרד התחבורה. בסוף שנת 2016 זכתה החברה במכרז של המשרד.

במסגרת המכרז, החברה גם עסקה בנושא פיתוח והקמה של מערכת לרישום ורישוי מקוון ואינטרנט של כטב”מים וטיסנים, בעלות כספית של כ- 1,167,000 ₪.

מערכת זו הייתה אמורה להתממשק עם מימשל זמין ש- רת”א, כגורם ממשלתי, מחוייבת בשימוש בתשתיות שלו. קיים הצורך לבצע כעת אינטגרציה בין החלק התפעולי (שגובש ונכתב באמצעות טכנולוגיה ייחודית לחברת סאפיינס) לבין החלק השני הכולל טפסים למשתמש.

“גורמי המקצוע חיוו את דעתם כי במידה ולא החברה עצמה תבצע אינטגרציה זו אלא גורם אחר – יהיה זה תהליך ממושך הרבה יותר, ופחות יעיל, מהיר וחסכוני, אשר טומן בחובו סיכונים רבים במימוש שני חלקי הפרוייקט בהיבטיו המקצועיים”.