בקשה לפטור ממכרז: משרד הבריאות/בריזומטר [בהיקף כספי של 3.9 מיליון ₪ לשלוש שנים; מע’ מחשוב לניטור נתונים בריאותיים בזמן אמת והצלבתם מול נתונים סביבתיים ומחקר על הקשרים בין תופעות סביבתיות ובריאותיות]

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

תקנה: 3 (29)

שם הספק: בריזומטר

היקף כספי: 3.9 מיליון ₪ כולל מע”מ

התחלת ההתקשרות: 1 בדצמבר 2015; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2018

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: במסגרת התוכנית הלאומית למימוש הסתגלות לשינוי אקלים בישראל, נתבקש משרד הבריאות לאפיין ולממש מערכות מחשוב אשר ינטרו בזמן אמת נתונים בריאותיים, ויצליבו אותם עם נתונים סביבתיים על-מנת להעניק לציבור מידע והמלצות ולאפשר מחקר אודות הקשרים שבין תופעות סביבתיות ובריאותיות.

לאחר מחקר שוק משמעותי, הוחלט במשרד כי הספק היחיד אשר יש לו פיתרון המספק בזמן אמת מידע אודות ריכוזם של מזהמים באוויר בכל נקודה ברזולוציית GPS הוא חברת בריזומטר. במקומות אחרים בעולם, שימוש בנתונים הייחודיים שמספקת החברה   המבוססים על אלגוריתם חדשני למעקב אחר זרימת מזהמים באוויר, והצלבת הנתונים של בריזומטר עם נתונים בריאותיים ועם נתונים אודות אוכלוסיות בסיכון, איפשרו לאפיין אפליקציות ייעודיות עבור אוכלוסיות הסובלות מזיהום אוויר, ולשפר את מנגנוני הקצאת המשאבים של ארגוני הבריאות בזמן אמת.

חברת בריזומטר פיתחה אפליקציה שמציגה נתוני זיהום אוויר שאוספות תחנות ניטור שהציב משרד הגנת הסביבה בערי ישראל. האפלקציה מצליבה את המידע עם נתוני מיקום, כדי להראות למשתמש את איכות האוויר סביבו ובנקודות אליהן ברצונו להגיע. מפת אזורי הזיהום מתעדכנת בכל 11 שניות, מה שמאפשר לקלוט גם דליפות מסוכנות ממפעלים ותאונות אחרות המשפיעות על איכות האוויר.

הפיתרון שמספקת חברת בריזומטר הוא פיתרון ראשון מסוגו בעולם, המבוסס על אלגוריתם המנתח בכל רגע נתון את כיווני הרוחות, את דפוסי התפוצה של חומרים מזהמים באוויר, ואת המתאם בין הזיהום בתחנות הניטור השונות, על מנת להעריך את רמת הזיהום בכל נקודה ונקודה על המפה. פיתרון זה עשוי לאפשר למשרד להעריך כיצד משפיע זיהום האוויר ברמת הבית, הרחוב והשכונה, על מצב הבריאות של האזרחים, הערכה אשר הינה בלתי אפשרית ללא המנגנון של בריזומטר וזאת משום שגם אם ינתח המשרד בעצמו את הנתונים המתקבלים ממאות החיישנים הפרוסים ברחבי הארץ, פעמים רבות משטר הרוחות גורם לכך שהזיהום אינו משתנה באופן ליניארי בין תחנה לתחנה, וכך בדיקה המתבססת באופן פשטני אודות ממוצע הזיהום בנקודות שונות מספקת תוצאות בלתי מספקות. ייחודו של הפיתרון, חוזקו של האלגוריתם, והפוטנציאל הגבוה של השימוש במידע זה, הובילו לכך שהאפליקציה מושכת תשומת לב עולמית, וזכתה במספר פרסים ותחרויות בשנתיים האחרונות.

במסגרת התוכנית הלאומית למימוש היערכות לשינויי אקלים, משרד הבריאות מעוניין לבצע קפיצת מדרגה באיכות ובכמות ההמלצות המוענקות לציבור הישראלי באשר להתנהגות בעת אירועי זיהום אוויר, בדגש על אוכלוסיות בסיכון (נשים הרות, ילדים, קשישים, חולי אסטמה ומחלות נשימה, אתלטים ועוד), אשר שהות קצרה באזור מזוהם עלולה לגרום להם נזק משמעותי.

בנוסף המשרד מעוניין לאפשר ביצוע מחקרים בטכנולוגיות Big Data אשר ינתחו את הקשרים בין משתנים גיאוגרפיים סביבתיים ובריאותיים ויאפשר הגעה לתובנות חדשות והשתלבות במערכות תומכות החלטה. על מנת לבצע את קפיצת המדרגה הנ”ל, התקיימה במשרד בדיקה של שוק ניטור האוויר, בחיפוש אחר מאגרי מידע, אפליקציות ושירותים אשר עשויים להיות רלוונטיים למימוש חזון זה. הבדיקה שנערכה במשרד העלתה באופן חד משמעי כי מהלכים אלה יכולים להיעשות אך ורק תוך שימוש במוצר של בריזומטר, אשר הינו המוצר היחיד המספק נתוני זיהום אוויר מפורטים, ברזולוציה שכזו, בזמן אמת וברמת המדינה.