בקשה לפטור ממכרז: משרד הבינוי/ TCMטכנולוגיות [במסגרת הליך ההגנה מפני תביעת חברת “בזק” על הנזקים שנגרמו לה לטענתה בהתנתקות מרצועת עזה]

הגוף המפרסם: משרד הבינוי

תקנה: 3 (29)

שם הספק: היועץ ציון לחיאני באמצעות  TCM /טי.סי.אמ. טכנולוגיה וניהול עלויות בע”מ

מהות ההתקשרות: מתן שירותי ייעוץ בנושא עלויות הקמת תשתיות התקשורת ומתקני התקשורת וכן ציוד ונכסי המקרקעין שהיו בבעלות חברת בזק ונותרו בשטח המפונה לאחר פינוי גוש קטיף בעקבות יישום תוכנית ההתנתקות

התחלת ההתקשרות: 31 בדצמבר 2014; סיום ההתקשרות: 31 באוקטובר 2016

החלטה: דיווח פטור משרדי

הערות: נגד מנהלת תנופה הוגשה תביעה לפיצוי מטעם בזק החברה הישראלית לתקשורת  בע”מ בהיקף של 61.7 מיליון ₪, לשיפוי בגין נזקים שנגרמו לה, לטענתה, בגין עלויות הקמת תשתיות ומתקני תקשורת, ציוד ונכסי מקרקעין, אשר נותרו בשטח המפונה לאחר פינוי גוש קטיף בעקבות יישום תוכנית ההתנתקות. כתב התביעה נתמך בחוות דעת של הכלכלן שאול צבן.

נוכח העובדה שבזק בעבר הייתה חברה ממשלתית, ולפני כן הייתה יחידת סמך של משרד התקשורת, הרי שחלק גדול מאותן תשתיות לגביהן נתבע פיצוי מומן ו/או סובסד ע”י משרד הביטחון או משרד השיכון או כל גורם אחר רלוונטי.

לצורך התגוננות בפני התביעה יש צורך בהעסקת יועץ/מומחה אשר יערוך ניתוח מעמיק לגבי אותן התשתיות שהיו מונחות בפועל בגוש קטיף ויחווה דעתו לעניין מימון הקמתן על ידי המדינה.

על המומחה להיות בקיא בתחום הקמת התשתיות כמו גם תחום התקשרות בכללותו, מהזווית של צה”ל, שכן לצורך התגוננות בפני התביעה יש צורך בעריכת מיפוי של מפות צה”ליות וניתוחן תוך עריכת השוואה למסמכים שצורפו לכתב התביעה. כמו-כן על המומחה להיות בעל גישה לארכיוני צה”ל ומשרדי ממשלה שונים על-מנת לאתר חומרים, מסמכים ומפות מזמן אמת. לאחר בחינת המסמכים והמפות שיאותרו על המומחה לערוך מפה מפורטת בהתאם למימצאים שיימצאו על מנת להשוותה לטענות התביעה, כאמור.

בפגישות שקיימו נציגי הפרקליטות עם נציגי משרד הביטחון הוצע להתקשר עם מר ציון לחיאני המשמש כמנהל התחום הביטחוני בחברת TCM.

ציון לחיאני שירת עד לפני ארבע שנים כסגן אלוף ביחידת חוש”ן (המקבילה הצהלי”ת לחברת בזק, היחידה האחראית על כל תשתיות התקשורת הצה”ליות לרבות פיתוח, הפעלה, תכנון ותחזוקה). כמו כן הוא היה ממונה על עריכת ההסכמים והמכרזים עם ספקיות התקשורת מול צה”ל.

ציון לחיאני שירת בתפקידו האחרון כראש ענף תקשורת בדרום הארץ. בתקופת ההתנתקות שירת בחוש”ן והיה אחראי על תיאום תחום התקשרות בין חוש”ן לבזק. לאור העובדה כי מר לחיאני שירת בתקופת ההתנתקות באזור המפונה והיה אחראי על התאום בין יחידת חוש”ן לבזק, הרי שהוא בעל ידע ספציפי ומומחיות, הנדרשים לניהול ההגנה בתביעה זו. הוא יוכל לפרט מבחינה עובדתית מה היה המצב בשטח טרום ההתנתקות, לנתח מפות הנחת תשתיות קווי תקשורת של צה”ל ולהשוותן למסמכים שבזק סיפקה, וכן לספק מידע לגבי אילו תשתיות היו בפועל בהתאם לישובים שהיו בגוש לרבות מועד הקמתם.

המומחה ובקיאותו הייחודית, הן בתחום התקשורת בכלל והן ביחסי הגומלין בין הצבא לבזק, הופכים אותו לספק יחיד בתחום הנדרש לצורך התגוננות בתביעה זו.

לפי אתר משרד הבינוי, מנהלת תנופה (לשעבר מנהלת סל”ע), אשר הוקמה במשרד ראש הממשלה לפי החלטת ממשלה מס’ 1996 מיום 6.6.2004, כדי לסייע למתיישבי חבל עזה וצפון השומרון, אשר פונו במסגרת יישום תכנית ההתנתקות ופעלה מכוח חוק יישום תכנית ההתנתקות, התשס”ה – 2005 חדלה לפעול ביום 30.6.2013. החל ביום 1.7.2013 הועברו תפקידיה וסמכויותיה של מנהלת תנופה הנדרשים לסיום הטיפול במפונים למשרד הבינוי ולרשויות המקומיות.